12 pozytywów, które pandemia wniosła w życie czołowych przestawicieli branży gastro - wbrew wszystkiemu - FOR Talks
gastronomia vs. pandemia

12 pozytywów, które pandemia wniosła w życie czołowych przestawicieli branży gastro – wbrew wszystkiemu

Niewątpliwie 2020 rok przejdzie do historii. Przewartościowaliśmy życie, podejmowalismy trudne decyzje i przekształciliśmy lub zamknęliśmy swoje biznesy. Jednak zatrzymanie pędzącego świata to doświadczenie pokoleniowe, z którego wyciągnąć można również wiele budujących i wzmacniających wniosków. O te pozytywy z ostatnich dwunastu miesięcy zapytaliśmy gości spotkań on-line MADE Travel FOR Liebherr, którzy zasiedli przy wirtualnych świątecznych i noworocznych stołach.

 Autorka tekstu: Agnieszka Szydziak

 

  1. Optymalizacja i równowaga

Agnieszka Małkiewicz (FOR Solutions): Ten czas jest dla mnie zaskakujący i muszę przyznać rację mojemu mężowi, który próbował mnie uspokoić, kiedy wpadłam w panikę przy pierwszym lockdownie. Powiedział mi wtedy: „jeszcze będziesz dziękować, że to się wydarzyło”. Nie wiem, jaka będzie przyszłość, co czeka moją firmę, ale patrząc na naszą branżę, na to, co udało się przez ten rok zrobić, poznaliśmy siebie z innej strony – bardziej wyważonej, przemyślanej. Szukamy rzeczy optymalnych dla naszych biznesów i nas samych.

Łukasz Adamowicz (Bonifacio): Można się było zatrzymać i przestać biec. Także w kontekście firmy przyjrzeć najważniejszym obszarom. Dużą lekcją jest zadowolenie z tego, co się ma, a nie ciągłe dążenie do tego, żeby jeszcze coś osiągnąć.

  1. Wdzięczność 

Aleksandra Batko (Liebherr): Jako ludzie zaczniemy bardziej doceniać to, co sprawiało nam wcześniej przyjemność, poczynając od wyjścia do restauracji, pójścia do klubu, dyskoteki, na koncert. Pewnie zajmie nam to trochę czasu, nim znów nauczymy się korzystać z tych wszystkich niedocenianych wspaniałości.

Tomasz Muza (Molám Thai Canteen & Bar): Jako człowiek zdałem sobie sprawę, że wiele rzeczy w moim życiu odbierałem jako te dane raz na zawsze i że to się nigdy nie zmieni, a właściwie będzie ich więcej, będą lepsze itp. Teraz zrozumiałem, że wszystko może się zmienić w jednym momencie i trzeba to bardziej szanować, być tu i teraz. Jest mnóstwo rzeczy poza restauracją, które wymagają uwagi – bliscy, znajomi, sama wymiana myśli, kiedy stoimy obok siebie – to zupełnie nam umknęło. A przecież takie proste chwile są czymś niesamowitym!

  1. Rozwój

Aleksandra Batko (Liebherr): Zawodowo to był moment, kiedy musieliśmy się zatrzymać i zacząć myśleć kreatywnie. Przeszliśmy przyspieszony kurs korzystania z elektroniki i doceniliśmy możliwości kontaktu on-line. Na pewno przekonaliśmy się o tym, jak dużo siły mamy i że jesteśmy w stanie to przetrwać, niestety w wielu branżach, licząc tylko na siebie.

Beata Śniechowska (Młoda Polska Bistro&Pianino): Odpowiadając na nastroje gości wielokrotnie zmienialiśmy koncepcję tego, co serwowaliśmy w delivery i przez to wyszłam ze swojej kulinarnej strefy komfortu, jaką jest bistro, czy fine dining. Poznałam nowe techniki, a rozwój jest zawsze na plus.

          

Uczestnicy pierwszego świątecznego spotkania otrzymali zestawy dań i wino na wynos od restauracji MUGA w Poznaniu, Belvedere w Warszawie i Osiem Misek we Wrocławiu.
  1. Uważność

Maciej Nowak (dziennikarz i krytyk kulinarny): Dla mnie i moich znajomych dużym pozytywem jest rozpoznanie swojej najbliższej okolicy. Ja od zawsze mieszkam w Warszawie na Szczęśliwicach, a dopiero teraz poznałem do końca wszystkie cuda. Podobnego rozpoznania dokonałem wokół mojego poznańskiego mieszkania. Dzięki temu będę mógł lepiej korzystać z tych miejsc.

  1. Bliskość

Klaudia Lopez (Muga, Cuba Libre): Pozytywne w tym wszystkim jest dla mnie to, że mam więcej czasu dla rodziny i korzystam z tego pełnymi garściami.

  1. Elastyczność 

Klaudia Lopez (Muga, Cuba Libre): W kontekście zawodowym nauczyłam się podejmować szybkie decyzje i być bardziej elastyczną. Zrozumiałam, że trzeba robić wszystko, żeby przetrwać i potrafię z dnia na dzień zrezygnować z idei fine diningu na rzecz kotletów, czy pierogów, które w tym czasie są bardziej pożądane przez gości.

  1. Sprawdzian dla relacji  

Tomasz Muza (Molám Thai Canteen & Bar): Jeżeli miałbym się doszukiwać czegoś pozytywnego, to będzie to na pewno fakt, że pracownicy, którzy z nami zostali, to są te najmocniejsze osoby i razem możemy odbudować super silny zespół. „Co nas nie zabije, to nas wzmocni”. Dzięki pandemii nasz trzon stał się mocniejszy.

      

Uczestnicy drugiego świątecznego spotkania MADE Travel FOR Liebherr otrzymali zestawy dań i wino na wynos od restauracji Autentyk w Poznaniu, Biała Róża w Krakowie i Ale Wino w Warszawie.
  1. Czas dla rodziny

Michał Będzia (Flaming&Co.): Przede wszystkim wyciągnąłem korzyści prywatne – więcej czasu mogę poświęcić mojej rodzinie.

Łukasz Adamowicz (Bonifacio): Widzimy też, że teraz bardziej chodzi o nasze życie osobiste. Od kiedy znam moją żonę, pierwszy raz spędziłem miesiąc w domu bez wyjazdów. 🙂

  1. Wzrost świadomości biznesowej

Beata Śniechowska (Młoda Polska Bistro&Pianino): Zaczęliśmy bardzo efektywnie zarządzać kosztami, np. wzięliśmy na siebie social media. Miało to też osobisty wymiar, bo w sytuacji, kiedy nie mogę wyjść na salę i porozmawiać z gośćmi, zaczęłam sama dbać o te kanały. Dzięki temu jestem blisko nich, bardzo szybko reaguję, a nasze posty są autentyczne.

Michał Mikulski (Biała Róża): Pandemia dała nam ogromną nauczkę, nie tylko w temacie gastronomii, ale w ogóle biznesu. Już wiem, że w dalszej działalności będę korzystał wyłącznie z kredytów obrotowych. Mam również nadzieję, że obecna sytuacja będzie miała wpływ na wysokość czynszów za lokale pod gastronomię. Pozytywem wynikającym z pandemii jest to, że pobudziła też ogromną kreatywność i chęć rozwoju w nas wszystkich.

  1. Wzrost kreatywności

Monika Winny (Osiem Misek): Jestem pełna podziwu dla kreatywnego myślenia i gratuluję branży, że pokazaliśmy taki poziom zaangażowania. To ważne, żeby w tak trudnych czasach odważyć się i jednoczyć, ale też być oryginalnym, nie bać się zmian.

  1. Wzmocnienie relacji z gośćmi

Jarosław Uściński (Moonsfera): Dobro wraca! Warto jest dbać o swoich gości na co dzień, odbierać ich telefony, być na każdą usługę, nie krzywić się, gdy chcą wymieniać sosy itp. Oni odpłacają nam się za to teraz. Teraz na nich budujemy fundament!

      

Uczestnicy trzeciego – ostateniego świątecznego spotkania MADE Travel FOR Liebherr otrzymali zestawy dań i wino na wynos od Fortecy Kręgliccy w Warszawie, restauracji Młoda Polska Bistro&Pianino we Wrocławiu i Molám Thai Canteen & Bar w Krakowie.
  1. Hart ducha

Marcin Miecznikowski (Gruby Josek, The PARK): Dołączyłem do Grubego Joska w Warszawie i otworzyłem swoją restaurację The PARK w Grodzisku Mazowieckim tuż przed wybuchem pandemii, a więc w najtrudniejszym czasie. Ten chrzest ognia zbudował wokół mnie pancerz, który będę nosił jeszcze długo. To wzmacnia! Jestem też przekonany, że zespoły, które się wyklarowały w jednym i drugim biznesie, to są ludzie, z którymi chciałbym pracować jak najdłużej.

Mateusz Cacek (Sphinx): W roku 2020 widać eksplozję innowacyjności i to, co odczujemy w związku z tym długoterminowo, to zwiększone kompetencje pracowników w Polsce. „Łatwe czasy tworzą miękkich ludzi, twarde czasy tworzą twardych ludzi” – wszyscy skorzystamy z tego w sensie mentalnym i uodpornimy się na przyszłe problemy, które nie będą już wydawać się takie duże.

świąteczne spotkania MTFL

CO DALEJ?

Co przyniesie Nowy Rok 2021? Z jakimi nowymi wyzwaniami przyjdzie się mierzyć polskiej gastronomii? Pytań jest wiele, a odpowiedzi pojawia się jeszcze więcej, jednak niewątpliwe każdy pojdejdzie do problemów w 2021 r. inaczej niż kiedykolwiek. Nauczka, jaką każdy wyniósł z wydarzeń w minionym roku, sprawiła, że myślimy o swoich biznesach i o życiu prywatnym bardziej racjonalnie, rozważnie. Dla niektórych to czas na przerwę, zastopowanie pewnych działań, nawet zawieszenie działalności, dla innych to idealny moment na rozwój i prezentację swojej wyjątkowej oferty, wpasowanej w obecne potrzeby rynku. Z pewnością w 2021 r. i jeszcze przez kilka następnych lat Restauratorzy będą odbudowywać straty spowodowane pandemią. Jednak nie będą w tym sami, zbudowali już swoją społeczność wiernych gości i mieli szansę zbudować silny zespół na dobre i złe.

MADE Travel FOR Liebherr to networkingowe spotkania w kręgu osób profesjonalnie związanych z gastronomią, które wspólnie dyskutują na ważne branżowe tematy, szukają odpowiedzi na nurtujące pytania i inspirują się do zrównoważonego rozwoju. I choć rok 2020 skomplikował kwestię podróżowania, mecenas spotkań, marka Liebherr i partnerzy merytoryczni FOR Solutions i MojStolik.pl zgromadzili przy wirtualnym stole praktyków branży gastronomicznej z całego kraju. W ekstremalnie trudnych warunkach polscy restaratorzy wciąż walczą o przetrwanie i nie zamierzają się poddawać, choć zgodnie przyznają, że już nic nie będzie takie samo i czas się dostosować, a nie czekać.

***

Zobacz videorelację z pierwszego świątecznego spotkania on-line MADE Travel FOR Liebherr 21.12: TUTAJ!
Drugie świąteczne spotkanie on-line MADE Travel FOR Liebherr 22.12: TUTAJ!
Trzecie świąteczne spotkanie on-line MADE Travel FOR Liebherr 22.12: TUTAJ!

 

marka liebherr

***

MECENAS PROJEKTU

Liebherr – Jakość. Design. Innowacja.

Liebherr od ponad 60 lat definiuje najwyższe standardy w dziedzinie chłodnictwa. Tworzy urządzenia wyróżniające się zaawansowanymi technologiami i nowoczesnym designem. Wachlarz produktów obejmuje zarówno urządzenia profesjonalne jak i domowe. Liebherr kładzie nacisk na ciągłą optymalizację efektywności energetycznej urządzeń przy jednoczesnym skupieniu się na jakości komponentów. Dlatego projektowanie i produkcja ważnych podzespołów odbywają się we własnych fabrykach m.in w Niemczech i Austrii. Grupa Liebherr kształtuje postęp technologiczny w wielu innych obszarach. Jest czołowym producentem maszyn budowlanych i górniczych, turbin wiatrowych, żurawi morskich oraz rozwiązań transportowych, w tym lotniczych. Wymiana wiedzy i doświadczeń między spółkami zwiększa wewnętrzną innowacyjność. Firma zarządzana przez członków rodziny Liebherr posiada ponad 130 przedstawicielstw i zatrudnia ponad 43 000 pracowników w ponad 50 krajach, w tym w Polsce.

http://bit.ly/liebherr-polska

***

ORGANIZATOR PROJEKTU

FOR Solutions to agencja komunikacji i kreowania wydarzeń dla branży HORECA. FOR Solutions to parasolowa marka dla działań PR i marketing dotychczas prowadzonych pod flagą MADE.

W swojej codziennej pracy agencja FOR buduje strategie marketingowe, zajmuje się działaniami PR, obmyśla niestandardowe wydarzenia, inicjuje spotkania i buduje relacje, które pozwalają Klientom rozwijać ich biznes. W tym celu stworzono MADE FOR Restaurant, cykl biznesowych spotkań, które będą rozwijane z jeszcze większą determinacją pod parasolem marki FOR.

FOR Solutions kładzie nacisk na integrację branży. Projektuje wydarzenia tak, by stwarzać przestrzeń do networkingu oraz wymiany doświadczeń i inspiracji. Dlaczego? Bo według FOR Solutions HORECA to przede wszystkim ludzie. A agencja FOR to miejsce, gdzie wychodzi się poza granice standardowych działań marketingowych.

www.forsolutions.pl

***

PARTNER MERYTORYCZNY

MojStolik.pl to polski system stworzony przez grupę przyjaciół – tajemniczych miłośników dobrego jedzenia i sztuki goszczenia w restauracjach. To technologiczne rozwiązanie, które pomaga budować społeczność wokół miejsc atrakcyjnych przez dobrą kuchnią oraz szacunek dla czasu i przyzwyczajeń swoich lojalnych gości. Mójstolik.pl to coraz większa grupa restauracji, które wspólnymi siłami robią wszystko, aby polska gastronomia była utożsamiana z doskonałą jakością, dbałością o detal i szacunkiem dla fanów spędzania czasu przy stole z przyjaciółmi, rodziną, czy partnerami w biznesie. Założyciele sytemu przełożyli swoją restauracyjną pasję na język technologiczny i dzięki temu powstał gastronomiczny portal i aplikacja, które łączą ludzi przy stołach najbardziej cenionych i popularnych restauracji w Polsce.

https://mojstolik.pl/

Zapisz mnie do newslettera FOR (możesz się wypisać w dowolnym momencie). Zaznaczenie oznacza akceptację regulaminu,