Przepis na sukces? Różnorodność i ścieranie poglądów. Biznes nie pójdzie naprzód, jeśli wszyscy będą się ze sobą zgadzać! - FOR Talks

Przepis na sukces? Różnorodność i ścieranie poglądów. Biznes nie pójdzie naprzód, jeśli wszyscy będą się ze sobą zgadzać!

O kreatywnym współtworzeniu w biznesie rozmawiamy z Katarzyną Młynarczyk, Digital Marketing Consultant i CEO Socjomanii oraz inicjatorką Handelka, która o kokreacji wie wszystko. Podczas konferencji MADE FOR Restaurant opowie o tym, jak wykorzystać ją i przełożyć na  sukces w branży gastronomicznej. Szczegóły wydarzenia pod linkiem: http://forsolutions.pl/konferencje-gastronomiczne/made-for-restaurant-krakow-2019/

Gosia Kowalińska (FOR Solutions): Twoja historia jest dość niecodzienna. Spełniasz się zawodowo jako Digital Marketing Consultant i CEO Socjomanii, a równolegle prowadzisz „śniadankowy” Handelek. Skąd taka historia?

Katarzyna Młynarczyk (Socjomania, Handelek): Wszystko zaczęło się w maju 2015, gdy w moje ręce trafiła książka o Krakowie i początkach lokalnej  gastronomii. Trafiłam tam na informację, że historia miasta zaczęła się od śniadań i tak zwanych „handelków śniadankowych” Antoniego Hawełki, znanego kupca i restauratora. W delikatesach „Pod Palmą” handlował różnymi towarami spożywczymi, które można było spożywać  także na miejscu. Na zapleczu przygotowany był specjalny pokoik śniadankowy – „handelek”. Ta historia rozbudziła  moją ciekawość kulinarną, a także rozpoczęła przygodę z budowaniem marek i tworzeniem różnych ich koncepcji, czym zajmuję się właśnie w Socjomanii.

GK: I wtedy wiedziałaś już, że powstanie „Handelek”?

KM: Nie do końca. Zaczęłam szukać informacji, gdyż wydawało mi się to dziwne, że nikt do tej „śniadankowej” tradycji nie próbował wrócić. Pomyślałam wtedy, że chciałabym za jakiś czas „odświeżyć” ten koncept, ale sytuacja potoczyła się jednak inaczej i poszłam na studia projektowania usług w Finlandii. Były to studia biznesowe, a projekt końcowy, który otrzymałam, zakładał wdrożenie i opisanie konkretnej usługi. Wtedy przypomniała mi się wspomniana wcześniej książka, zaryzykowałam, i tak we wrześniu 2017 roku zaczęła się przygoda z Handelkiem.

GK: Twoja koncepcja prowadzenia firm zakłada współtworzenie ich z ludźmi w celu połączenia różnych kompetencji. Jak wygląda ten proces w budowaniu Socjomanii i Handelka?

KM: W Socjomanii współtworzenie jest głównym założeniem firmy. Zostawiamy dużą otwartość na to, żeby budować wizję rozwoju i poszczególne produkty wspólnie z zespołem. Zatrudniam ludzi, którzy wnoszą różnorodność i „wartość dodaną” w postaci wiedzy, której np. ja nie posiadam.

Na tej samej zasadzie działa Handelek. W momencie, gdy koncepcja była na etapie powstawania, pokazałam ją m.in. zespole Socjomanii, aby zebrać wstępnie zainteresowane osoby. Dzisiaj mam kilku wspólników, których zakres działania to głównie szeroko pojęty marketing, ale z różnymi indywidualnymi kompetencjami. Łączymy umiejętności strategiczne, wykonawcze – typu digitalizacja i programowanie oraz komunikacyjne. Chcemy nasze usługi dostarczać klientom jak najbardziej kompleksowo.

GK: Jest to dość niecodzienny sposób zarządzania. Czy w praktyce wygląda tak dobrze, jak brzmi?

KM: Jest to na pewno wyzwanie, ale łączenie różnych kompetencji i wspólne uzupełnianie się wiedzą, jest na pewno plusem. Jedna z koncepcji tworzenia zespołu zakłada wybór wspólników podobnych charakterologicznie do nas samych, podzielających te same wartości. Uważam jednak, że ten model nie rozwija organizacji i odchodzę od tego schematu. To interdyscyplinarność, różnorodność i dyskusje, na często intensywnym poziomie, pozwalają na ewolucję firmy. Jest to trudne wyzwanie, ale zdecydowanie przekłada się na kreatywne i  ciekawe pomysły.

GK: Budowaniem strategii marki zajmujesz się na co dzień – zarówno w Socjomanii, jak i w Handelku. Jak porównasz swoje doświadczenia w budowaniu marki w tak różnych branżach?

KM: Procesy te są do siebie zbliżone, jednak w gastronomii widzę brak pewnych elementów  strategicznych. Kluczowa powinna być tu obserwacja rynku – należy znać trendy i mieć dane, na bazie których można dalej tworzyć  markę. Budując strategię na pewno należy wyjść od zdefiniowania grupy docelowej oraz potrzeb i problemów potencjalnych klientów. W gastronomii jest to dość płynna granica, gdyż ta grupa może się z czasem rozszerzać. Pamiętajmy jednak, że chęć dotarcia do „wszystkich”, nie jest dobrym założeniem.

Słowem- kluczem w gastronomii jest także iteracja, czyli powtarzalność procedur. Należy sprawdzić czy klientom nasz produkt smakuje, przetestować formę podania, zbudować kształt i określić pewien standard, który będzie dla nich punktem odniesienia w postrzeganiu marki.

GK: Jak w takim razie podejść do tworzenia strategii? Lepiej wejść na rynek z gotowym pomysłem i starać się go wdrożyć, czy wyjść z „luźną” podstawą, którą dostosujemy do oczekiwań większości?

KM: W dzisiejszej gastronomii dość trudne jest wyjście z gotową koncepcją. Po raz kolejny podkreślę rolę  elementów strategicznych. Kluczowa jest otwartość na to, żeby współtworzyć – ze wspólnikami, pracownikami, ale przede wszystkim z klientami. Musimy słuchać, obserwować i reagować. Adaptacja do potrzeb rynku ma również duże znaczenie. Warto  nastawić się na spokojniejsze tempo rozwoju, mniejsze kroki, którymi będziemy regularnie posuwać się naprzód. Widząc ile miejsc otwiera się i po krótkim czasie zamyka, uważam, że problem leży właśnie w braku strategii i taktyki.

GK: Jak w takim razie kokreacja z pracownikami i klientami działa u Ciebie?

KM: Oprócz obserwacji, staram się aktywnie angażować te grupy w proces współtworzenia na poziomie praktycznym. Mamy stałe spotkania z pracownikami, podczas których testujemy produkty, robimy scenki potencjalnych sytuacji, poznajemy zdanie każdego z osobna i zbieramy pomysły w jedno rozwiązanie. Zanim jakiś produkt zostanie wprowadzony, chcemy mieć także informację zwrotną od klientów, którzy są angażowani na poziomie „testowym”. Scenariusze  takiej współpracy mogą być różne, ale nastawienie na słuchanie i rozmowy jest najważniejsze. Zapewnienie przestrzeni do pomysłów buduje fajne relacje.

GK: Konferencja MADE FOR Restaurant będzie w tym roku dotyczyła innowacji. Sama zajmujesz się również tematem digitalizacji, jak w tym świetle postrzegasz rozwój tej dziedziny gastronomii?

KM: Branża gastronomiczna jest dość „podchwytliwa” ze względu na jej nieodłączny, „ludzki” element. Dlatego digitalizację należy rozpatrywać w kontekście jej wpływu na cały koncept gastronomiczny. Potencjał widzę w działaniach operacyjnych, systemach finansowych, automatyzacji procesów i analityki danych. Wiedza o tym co się sprzedaje, o której i dlaczego, a dlaczego nie, jest bardzo pomocna. Zamówienia, subskrypcja i powtarzalność, to mocny element digitalizacji w gastronomii. Idziemy w stronę stałej, dostarczanej kompleksowo usługi, która będzie skracać i optymalizować  cały proces związany z jedzeniem. Zobaczymy jak firmy odniosą się do zmieniających się potrzeb i zachowań klienta. Możliwości marketingowych także jest sporo. Media społecznościowe dają miejsce na fajną ekspozycji materiału, zwiększanie zasięgów, ale też kreatywne podejście do komunikacji – jest to szansa dla mniejszych biznesów, które są bardziej ograniczone finansami.

***

Zachęcamy do zapoznania się z historią krakowskich śniadanek i Handelka!

https://www.slideshare.net/Handelek/handelek-krakowskie-zapusty-wersja-zaktualizowana

***

Katarzyna Młynarczyk
Socjomania, Handelek

Inicjatorka i prezes krakowskiego konceptu restauracji śniadaniowej, będącej reaktywacją tradycji handelków śniadaniowych popularnych w XIX wieku w Krakowie. W gastronomii – z pasji i z zamiłowania do małopolskiej i staropolskiej kuchni. W biznesie – prezes firmy konsultingowo-szkoleniowej Socjomania działającej w obszarze strategii i marketingu w kanałach digital. Wykładowca na polskich uczelniach (tematyka: strategia, marketing, budowanie zespołów, HR). Na co dzień łączy dwa światy, pasje i pracę zawodową ale też koncepcję współtworzenia produktów, usług i organizacji razem z pracownikami (kilkuosobowy zespół wspólników w obydwu firmach) oraz klientami (to dzięki nim usługi jej firm ewoluują i w tworzone są w odpowiedzi na ich potrzeby).

Na konferencji MADE FOR Restaurant w Krakowie Katarzyna Młynarczyk poprowadzi warsztat: „Kokreacja w gastronomii. Jak wykorzystać jej potencjał na poziomach – klient, pracownik, wspólnik, w biznesie i w social mediach.”

Bilety na wydarzenie: http://forsolutions.pl/konferencje-gastronomiczne/made-for-restaurant-krakow-2019/

 

 

Zapisz mnie do newslettera FOR (możesz się wypisać w dowolnym momencie). Zaznaczenie oznacza akceptację regulaminu,

FreshMail.pl