Tygiel gastronomicznej kultury i biznesu na MADE FOR Restaurant w Warszawie - FOR Talks

Tygiel gastronomicznej kultury i biznesu na MADE FOR Restaurant w Warszawie

Wielka Brytania, Chile, Ukraina, Słowenia, Rumunia, Francja, Włochy i Polska to kraje, z których pochodzili eksperci warszawskiej edycji MADE FOR Restaurant. Ponad 360 uczestników, ponad 250 restauratorów i szefów kuchni, 27 firm wystawienniczych, 15 degustacji od szefów kuchni i barmanów, 10 godzin intensywnych prelekcji, warsztatów i dyskusji. Tematy od problemów społecznych dotykających branżę, po narzędzia biznesowe, chwyty marketingowe i gastrofizyczne. Jeśli Ciebie zabrakło – żałuj i szykuj się na jeszcze mocniejsze doświadczenia w 2020 r.

 

Zrobiliście to na światowym poziomie. Było arcyciekawie! To takie miłe, że można uczestniczyć i kibicować tak fantastycznym projektom – Oliwia Gede-Niewiadomska, Dyrektorka artystyczna i kreatywna KUKBUK (Partnera Medialnego wydarzenia). To najlepsze podsumowanie, jakiego mógł spodziewać się zespół FOR Solutions, organizator konferencji.  

W oryginalnej i intrygującej przestrzeni Centrum Praskiego Koneser, Partnera Organizacyjnego konferencji, przedstawiciele branży gastronomicznej oraz wielbiciele kulinariów spotkali się, aby czerpać inspiracje i zdobywać wiedzę przekazywaną przez ekspertów z Polski i zagranicy. W duchu międzynarodowych innowacji, uczestnicy zgłębiali tematy, takie jak gastrofizyka, neuromarketing, edukacja, mikroorganizmy, digitalizacja czy biznesowa ekspansja.  Wydarzenie podzielone było na trzy strefy: Inspiracji, Biznesu i Degustacji, które pozwoliły na zaczerpnięcie światowych trendów, zarówno pod względem edukacyjnym, biznesowym, jak i sensorycznym. 

Zgromadzonych gości przywitali Monika Piwońska z Centrum Praskiego Koneser, restauratorzy Konesera Daniel Pawełek (Koneser Grill) i Andrzej Nizio (ZONI) oraz Agnieszka Małkiewicz, Prezes Zarządu FOR Solutions, organizatorka konferencji MADE FOR Restaurant. Monika Piwońska zwróciła uwagę gości na wyjątkowość Konesera, która idealnie wpisuje się w tematykę spotkania ,,Innowacje – prowokacje”.  Moderatorem Strefy Inspiracji, był uznany dziennikarz i pisarz kulinarny, Łukasz Modelski.

W podróż po światowych innowacjach zaprosił uczestników podczas pierwszej prelekcji Krzysztof Kaliciński z Akademii im. Leona Koźmińskiego. Dostawy jedzenia za pomocą dronów, specjalnie wydzielone pasy delivery na jezdni dla samochodów dostawczych, bezosobowe restauracje i roboty zamiast kucharzy – to również sposoby radzenia sobie właścicieli restauracji z brakiem personelu – zauważył Kaliciński. O  technologicznych ulepszeniach w pracy hoteli i punktów gastronomicznych, opowiadał  Marcin Wajda z Winterhalter. Analizując powody, dla których wielu restauratorów decyduje się na automatyzację i robotyzację procesów w kuchni, wskazał nie tylko kwestie oszczędności, ale także personalne. Swoje wystąpienie zakończył cenną puentą – Nie wszystkie innowacje są dobre dla Twojego biznesu

           

Jak prowadzić ponad 40 restauracji, podróżując między Polską a Ukrainą? O międzynarodowej ekspansji opowiadał Dmytro Borysov, ukraiński biznesmen, właściciel wielu restauracji w Polsce i na Ukrainie, m.in. Kanapa, Barsuk
i Bilyi Nalyv. W swoim wystąpieniu podkreślał, że
przy zakładaniu restauracji, czy to pierwszej, czy kolejnej, liczą się wartości, takie jak miłość i szacunek do ludzi oraz ekologia. Ekspert zwrócił również uwagę  na kolejne części składowe sukcesu restauracji –  zaplecze techniczne i finansowe oraz wsparcie współpracowników i rodziny.

Uczestnicy konferencji mieli też wyjątkową okazję wysłuchać ,,ojca gastrofizyki” Charlesa Spence’a z University of Oxford. Wybitny naukowiec przekonywał zgromadzonych restauratorów jak za pomocą muzyki, zapachu, odpowiedniego ułożenia sztućców i oprawy wizualnej ,,oszukać” zmysły gości restauracji. – Manipulacja sensoryczna pozwala na zmianę nie tylko smaku potrawy czy napoju, ale też wrażeń z wizyty gościa w restauracji – podkreślał.

Dlaczego warto się rozwijać, wysyłać pracowników na kursy i szkolenia? Dlaczego edukacja biznesowa jest nieodzowną częścią pracy i życia każdego przedsiębiorcy? Na te i inne pytania odpowiadał Ciprian Nicolescu (Transgourmet, Selgros Cash&Carry). Nieznajomość trendów, zmian w przepisach i potrzeb pracowników, które również kształtuje rynek, może wypchnąć biznes daleko poza konkurencję – zaznaczał. Uczestnicy dowiedzieli się też o zmieniających się w 2020 r. przepisach dla przedsiębiorców i rewolucjach związanych z kasami fiskalnymi, które przedstawił Rafał Marek z firmy NetPOS.

Nowoczesne techniki kulinarne, będące wypadkową kreatywności i potrzeb nowatorskich konceptów gastronomicznych to temat, który rozwinął Diego Prado, ekspert kulinarny w dziedzinie fermentacji. Według niego połączenie współczesnych możliwości technologicznych z tradycyjnymi recepturami i smakiem uzyskanym dzięki nietuzinkowej fermentacji, pozwalają na stworzenie wyjątkowego, oryginalnego menu, dla którego przyjeżdżać będą goście z różnych zakątków świata.

O gastronomii wolnej od wykluczeń, rasizmu i seksizmu Agnieszka Małkiewicz rozmawiała z Ewą Maliką Szyc-Juchnowicz (Restauracja MALIKA), Moniką Kucią (dziennikarka i kuratorka kulinarna) i Agnieszką Łabuszewską (Cafe Kulturalna). Ekspertki powoływały się na przykłady i własne doświadczenia związane z przejawem dyskryminacji w branży HORECA. Z kolei Michel Moran (Bistro de Paris) razem z Agnieszką Małkiewicz poruszyli temat społecznej odpowiedzialności restauratorów względem kształtowania nawyków żywieniowych Polaków. Opowiedzieli również o spotkaniu w ramach cyklu MADE Travel FOR Liebherr, podczas którego restauratorzy, dietetycy i przedstawiciele branży HORECA dostrzegli sposobność, ale i konieczność podjęcia odpowiednich działań zwiększających świadomość właścicieli lokali i ich wpływu na jakość serwowanych produktów. Następnie Piotr Adamczuk (Dajar HORECA) zaprezentował interdyscyplinarny projekt DineART. Sztuka wokół stołu, który pokazuje, że w gastronomii liczy się nie tylko jedzenie, ale także doskonały serwis, wystrój restauracji oraz sposób podania i prezentacji dań. 

                       

,,Wpływ zagranicznej gastronomii na realia biznesowe w Polsce” to tytuł panelu dyskusyjnego podczas którego polscy restauratorzy: Radosław Fronc (Grupa MSHG), Ziemowit Majewski (City Park Poznań), Piotr Popiński (Elixir by Dom Wódki, Muzeum Wódki) i Jolanta Jurkowlaniec (Dinette) przedstawili cztery różne perspektywy związane z wpływem  kwestii biznesowo-kulinarnych na lokalne gastronomie. Zgodnie zauważyli, że świadomy konsument wymaga więcej nie tylko od kucharza, ale i serwisu, restauratora czy nawet prezentacji dań w menu.

           

Jak za pomocą internetu przyciągnąć gościa do restauracji? – radził Niko Slavnic (In Your Pocket – Free City Guides). Ekspert ze Słowenii zachęcał do korzystania z dobrodziejstw Internetu, takich jak aplikacje mobilne czy darmowe przewodniki turystyczne i kulinarne. Podkreślił, że dla biznesu ważniejsza jest opinia gościa w Internecie, niż miejsce w rankingach restauracyjnych. O możliwościach, jakie dają social media również na rynku międzynarodowym opowiadał także współtwórca platformy The Best Chef, Cristian Gadau z Włoch. 

           

W Strefie Biznesu na gości czekały warsztaty i degustacje, mające na celu praktyczne ukazanie możliwości nauki. Paweł Kałużny (Guest Experience Think Thank Academy) opowiadał o kształcie idealnej filiżanki do kawy. Jak się okazało, nawet kolor i kształt mogą mieć wpływ na doznania smakowe – owalny kształt białej filiżanki sprawia, że kawa wydaje się mocniejsza i bardziej intensywna, niż np. pita w czerwonym kubku. Paweł zachęcał tym samym do zwracania uwagi nie tylko na design naczyń i sztućców, ale też właściwości gastrofizyczne. 

Podczas prelekcji Jacka Pogorzelskiego, uczestnicy zostali zaznajomieni z tematyką neuromarketingu, który pozwala sterować wyborami gości, np. poprzez odpowiednią kolejność dań w menu, na których sprzedaży najbardziej nam zależy. Praktyczne zastosowanie mechanizmów neuromarketingu na konkretnym produkcie przedstawiła Emilia Pożarowszczyk ze Skarbów Serowara (Spółdzielnia Mleczarska Spomlek).

O innowacjach w świecie win opowiadał Adam Drozdowski z Wine Direct. Wspólnie z Pawłem Demianiukiem (Kieliszki na Próżnej, Kieliszki na Hożej), Michałem Grygo (Restauracja Epoka) i Ewą Wieleżyńską (Ferment, Winicjatywa) dyskutowali na temat potrzeby wprowadzania do restauracji win ekologicznych, odpowiadając na pytania Łukasza Modelskiego. Zdaniem ekspertów konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i są gotowi zapłacić wyższą cenę za bardziej jakościowe wina biodynamiczne, naturalne i wegańskie. To dobre wieści.

Uczestnicy konferencji MADE FOR Restaurant mieli także okazję wziąć udział w warsztatach sensorycznych. Pierwszy z nich połączony był z prelekcją Wojciecha Dordy i Artura Wawrzyszczaka z Chopin Vodka oraz Agaty Łakomiak-Winnickiej z Antonius Caviar. Prelegenci zwrócili uwagę na kwestie łączenia potraw i napojów z wódką i kawiorem. Kawior podany solo zawsze będzie smakował inaczej, niż z innym składnikiem np. wódką. Nie ma reguły, która gwarantuje, że każda puszka z danego gatunku ryby będzie smakowała identycznie. To jest właśnie wyjątkowość kawioru, który zmienia się pod wpływem fermentacji (wówczas uzyskujemy wyjątkowy smak, w który jednak ingerujemy). Jeśli dodamy go do deseru – łagodnieje, a  prosto z ręki jest najbardziej naturalny. Warto o tym pamiętać, podając go w przeróżnych konfiguracjach – podsumowała ekspertka. Reprezentanci Chopin Vodka zaprosili uczestników warsztatu do degustacji nowej wódki, pozyskiwanej z lokalnego, bardzo rzadkiego ziemniaka. Podkreślili, że wódkę należy podawać w temperaturze pokojowej lub lekko schłodzoną. Z kolei Tomasz Kolecki (Żywiec Zdrój), mistrz hydrosommelierstwa w Polsce zauważył, że to właśnie ze względu na smak, zapach i kolor wybieramy konkretny rodzaj i markę wody. Prelegent udzielił kilku cennych wskazówek restauratorom: Wodę gazowaną należy podawać do czerwonego wytrawnego wina, zaś niegazowaną do lekkiego i białego.  

           Warsztatom, wykładom i dyskusjom towarzyszyły również degustacje przygotowane przez wybitnych szefów kuchni i mistrzów miksologii. Dania nierzadko stanowiące innowacje i prowokacje przygotowali: Tadeusz Muller (ORZO), Dorota Mrówka (Syreni Śpiew), Adriana Marczewska (WuWu), Michał Gniadek (Zoni), Piotr Wójcik (Koneser Grill), Anna Klajmon (LAS), Oliwia Bernady (Grupa Arche), Jarosław Walczyk (Pink Lobster) i Bartosz Peter (Instytut Kulinarny Transgourmet). Za desery odpowiadali natomiast Mateusz Bieniek i Robert Biniasz z UMAMI, PLADO. Napoje w postaci drinków, w tym także bezalkoholowy, stworzyli Artur Wawrzyszczak (Chopin Vodka), Ewelina Figiel (Loreta Bar, Hotel Puro), Arnold Skiba (The Roots Cocktail Bar) i Michał Oszczyk (Dilmah). Z ciekawostek uczestnicy wypili ponad 600 kaw serwowanych przez markę illy. 🙂

Przez cały dzień uczestnicy zachęcani byli do networkingu, a ukoronowaniem spotkania był integracyjny tour po restauracjach Centrum Praskiego Koneser połączony z wizytą w Muzeum Polskiej Wódki. 

Do zobaczenia za rok w Warszawie! 🙂 

***

ORGANIZATOR

FOR Solutions

FOR Solutions to agencja komunikacji i kreowania wydarzeń dla branży Food & HORECA. FOR Solutions to parasolowa marka dla działań PR i marketing dotychczas prowadzonych pod flagą MADE. W swojej codziennej pracy agencja FOR buduje strategie marketingowe, zajmuje się działaniami PR, obmyśla niestandardowe wydarzenia, inicjuje spotkania i buduje relacje, które pozwalają Klientom rozwijać ich biznes. W tym celu stworzono MADE FOR Restaurant, cykl biznesowych spotkań, które będą rozwijane z jeszcze większą determinacją pod parasolem marki FOR.
FOR Solutions kładzie nacisk na integrację branży i wychodzi się poza granice standardowych działań marketingowych. Projektuje wydarzenia tak, by stwarzać przestrzeń do networkingu oraz wymiany doświadczeń i inspiracji.

www.forsolutions.pl 

***

PARTNERZY MERYTORYCZNI

Akademia Leona Koźmińskiego

Niepubliczna szkoła wyższa o szerokim profilu biznesowym, posiadająca pełne uprawnienia akademickie. Oferuje studia pierwszego i drugiego stopnia w zakresie nauk ekonomicznych i humanistycznych, a także studia jednolite magisterskie w zakresie nauk prawnych. Ofertę kształcenia uzupełniają liczne studia podyplomowe, w tym programy MBA, oraz studia doktoranckie. Można odbyć tutaj także trzystopniowe studia wyższe w języku angielskim. Akademia Leona Koźmińskiego uruchamia także studia podyplomowe „HORECA Menedżer”. Cel studiów to profesjonalne przygotowanie słuchaczy do pracy w obszarze HORECA, co przełoży się na zwiększenie konkurencyjności na rynku w tej branży.

Guest Experience Think Tank Academy

GETT Academy to projekt edukacyjny o innowacyjnym podejściu zrywającym z konwencją tradycyjnych metod nauczania, poprzez digitalizację procesów kształcenia. Twórcami programu są wybitne autorytety; sommelierzy, bariści, barmani i menadżerowie zarządzający gastronomią. Każdy z nich jest zarówno doświadczonym trenerem jak i czynnym praktykiem w swojej dziedzinie, mającym stały wkład w rozwój polskiej oraz międzynarodowej gastronomii. Zajęcia prowadzone są w różnorodnych przestrzeniach, dopasowanych do realizowanych tematów. Założenie, które wyróżnia GETT to kompleksowe podejście do kształcenia. Jako jedyni w Polsce, w formie kolektywu gromadzą osobistości, które przez wiele lat tworzyły najbardziej znane koncepcje edukacyjne, szkoły, szkolenia.

Instytut Kulinarny Transgourmet

Stworzony przez firmę Transgourmet Polska, operatora marek Transgourmet oraz Selgros Cash&Carry, Instytut Kulinarny Transgourmet to miejsce charakteryzujące się innowacyjnym wyposażeniem, w którym prowadzone są szkolenia dla klientów i pracowników sieci z zakresu znajomości produktów, nowych technik i trendów kulinarnych. To także miejsce spotkań czołówki polskich kucharzy: to tutaj Reprezentacja Narodowa Kucharzy Polski trenowała przed Kulinarnym Pucharem Świata w Luksemburgu, a polscy finaliści przygotowywali się do prestiżowego konkursu Les Chefs en Or. Na początku 2019 roku stanowisko Eksperta w Instytucie Kulinarnym objął Bartosz Peter, Kapitan Reprezentacji Narodowej Kucharzy OSSKiC, dwukrotny zwycięzca Kulinarnego Pucharu Polski i medalista Kulinarnego Pucharu Świata.

***

PARTNER ORGANIZACYJNY

Centrum Praskie Koneser

Centrum Praskie Koneser to wyjątkowa przestrzeń miejska, ikona, wpisująca się w trendy kształtowania współczesnych miast, łącząca wiele funkcji i otwarta dla wszystkich. Powstanie Konesera nieodwracalnie zmieniło charakter warszawskiej Pragi, która przez magazyn Business Insider została uznana za jedną z 4 najciekawszych dzielnic Europy. Nowe centrum lifestylowe miasta, zrealizowane przez Liebrecht & wooD i BBI Development, zostało zlokalizowane w zrewitalizowanej XIX-wiecznej Warszawskiej Fabryce Wódek, gdzie na 5 ha oferuje 88 000 mkw. powierzchni. Inwestycja wychodzi jednak poza utarte schematy rynku nieruchomości i integruje aż 10 różnorodnych funkcji: handlową, restauracyjną, eventową, biurową, wystawienniczo-konferencyjną, turystyczną, edukacyjną, hotelową, mieszkaniową i rekreacyjną.

*** 

PARTNERZY BIZNESOWI

Aviko, Chopin Vodka, Dajar HORECA, Dilmah, illy, Kruszwica, Liebherr, mProfi, Muzeum Wódki, Selgros Cash & Carry, Skarby Serowara, Transgourmet, Wine Direct, Winterhalter, Valrhona, Żywiec Zdrój, NetPOS, MOXY Warsaw Praga, GastroMagic Service, Rent Design, Bagstar, Dotykacka, Festiwal Jedz, Pij Warszawo, Krosno, Muzeum Polskiej Wódki

***

PARTNERZY MEDIALNI

FOOD & FRIENDS, Poradnik Restauratora, Restauracja. Pismo Biznesu Gastronomicznego, Szef Kuchni, The Best Chef, Hotelarz, Gourmet, Portal gastronomiczny smażymy.com, KUKBUK, Ferment, WINICJATYWA, Papaja.pl, Warsaw Foodie, kucharze.pl, NewsGastro, Ferment. Pismo o winie, Winicjatywa, C|S, Warszawska Organizacja Turystyczna, mprofi.pl, Warsaw Insider, In Your Pocket Essential City Guides

***

MADE FOR RESTAURANT

MADE FOR RESTAURANT to Biznesowa Platforma rozwoju dla liderów i decydentów  branży gastronomicznej. To cykliczne, lokalne spotkania organizowane w największych aglomeracjach Polski. Podczas wydarzeń MADE FOR Restaurant w ciągu jednego roku spotyka się około 1000 przedstawicieli biznesów gastro w całej Polsce. Celem spotkań jest profesjonalizacja branży i biznesowy wzrost zaangażowanych uczestników.

 

KONTAKT DLA MEDIÓW

Małgorzata Kowalińska
Koordynator komunikacji i projektów HORECA
FOR Solutions | Agencja marketingu, PR oraz kreowania wydarzeń dla branży HORECA
E-mail: gk@forsolutions.pl
Tel. 668 340 201

Zapisz mnie do newslettera FOR (możesz się wypisać w dowolnym momencie). Zaznaczenie oznacza akceptację regulaminu,