„Złote zasady zarządzania finansami” to podstawowa wiedza dla każdego przedsiębiorcy. Każda restauracja, kawiarnia, czy też bar to jednocześnie firma generująca zysk lub stratę. Poprzez liczbowe spojrzenie na przedsiębiorstwo, właściciele oraz menadżerowie lepiej zrozumieją mechanizmy rządzące poszczególnymi sektorami pracy w lokalu. Prezentujemy próbkę tego, co usłyszycie podczas spotkań MADE PROGRESS i MADE RESTAURANT. Już 19 marca jesteśmy w Poznaniu, a 22 marca w Warszawie.
Koniecznie dołączcie i sprawdźcie, co mają do przekazania doświadczeni specjaliści, którzy współpracują z najlepszymi restauracjami w Polsce.
- Współpracuj z kontrolerem finansowym
Pamiętaj, że twoja księgowa to nie zespół raportowania i analiz. Zadania księgowej skupiają się na prawidłowym wyliczaniu podatków, a nie na analizowaniu kondycji twojej firmy.
- Gromadź i analizuj dane
Liczby w najlepszy sposób opisują twoje przedsiębiorstwo. Ich nie oszukasz. Jeśli skala twojego biznesu nie pozwala na zatrudnienie kontrolera finansowego, pogódź się z faktem, że sam musisz pełnić tę funkcję, jeśli chcesz zarabiać pieniądze. Jeśli nie masz wystarczających kompetencji, zdobądź je.
- Analizuj strukturę sprzedaży
Sprawdź, które pozycje / grupy produktów generują największą część twojego obrotu. Znajomość struktury sprzedaży pozwala na lepsze dopasowanie menu do zapotrzebowania twoich gości.
- Analizuj sezonowość
Określ jak wygląda sezonowość tygodniowa, ale i roczna w twoim lokalu.
Znajomość cykli pozwoli na przygotowanie się do gorętszych okresów, aby w pełni wykorzystać ich potencjał. W konsekwencji pozwoli wygenerować większy obrót i zysk.
- Określ optymalny Food Cost
Na wysokość FC wpływa wiele czynników. Jego wartość może wynosić nawet 50%, a sam lokal nadal będzie rentowny. Nie ma jednego, dobrego dla wszystkich poziomu FC. Wszystko zależ od konceptu i modelu biznesowego twojego lokalu.
- Kontroluj koszty
Określ koszty stałe i koszty zmienne w swoim lokalu. Znaj ich wartość. Koszty zmienne w długim okresie również mogą przyjmować wartości stałe, ułatwia to znacząco analizę rentowności.
- Kontroluj relacje kosztów do obrotu
Stale kontroluj relację poszczególnych kosztów do obrotu. Pamiętaj, że ostatecznie to koszty w dużej mierze decydują o tym, jaki dochód wygeneruje twój lokal.
- Określ obrót minimalny oraz oczekiwany, który zadowoli ciebie, jako właściciela firmy
Znajomość tych dwóch parametrów pozwoli ci stawiać realne cele dotyczące obrotu oraz konstruować trafne systemy motywacyjne.
- Przede wszystkim kontroluj koszty produktów
Koszt zatowarowania stanowi zazwyczaj największą grupę kosztową w lokalu, dlatego bardzo istotna jest jego nieustanna kontrola. Chodzi o cenę, zamawiane ilości, jakość i wydajność produktów. Najtańsze nie znaczy dobre.
- Inwestuj w dobre wynagrodzenie pracowników
To się opłaca. Koszt zatrudnienia obok kosztu zatowarowania jest często największą wartością wśród kosztów, ale to właśnie twoi pracownicy mają ogromny wpływ na wysokość obrotu.
- System motywacyjny dla pracowników musi opłacać się również tobie
Zanim wprowadzisz finansowy system motywacyjny, policz dokładnie kiedy będzie ci się to opłacać. Skuteczny system motywacji ma miejsce wtedy, gdy pracownicy zarabiają więcej ale i sam lokal generuje większy dochód.
Opracowanie: Katarzyna Derdzińska i Tomasz Habdas
Katarzyna Derdzińska MADE
Przez 8 lat związana z firmą doradczą Aon Hewitt, w której pełniła rolę Dyrektor Programu Najlepsi Pracodawcy w Polsce, Lidera Oferty Talent & Engagment, a w końcu Dyrektora ds. Rozwoju Biznesu. W ostatnich latach pełniła rolę Dyrektora Personalnego. Od ponad 10 lat specjalizuje się w projektach z zakresu budowania zaangażowania pracowników, integrując perspektywy zarządów/właścicieli/ sponsorów, menedżerów i pracowników. Realizowała również projekty z zakresu podnoszenia efektywności organizacyjnej, komunikacji wewnętrznej oraz zarządzania zmianą. Jest absolwentką Akademii Ekonomicznej w Poznaniu oraz ESCP-EAP European School of Management w Berlinie, gdzie uzyskała tytuł Diplom-Kauffrau z zakresu Biznesu międzynarodowego. Ukończyła Program The Art and Science of Coaching w Szkole Coachów Erickson College / Wszechnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Tomasz Habdas, trener MADE
Absolwent kierunku Ekonomia Przedsiębiorstw prowadzonego na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Od kilku lat związany z warszawskim rynkiem gastronomicznym, gdzie prowadzi dwie klubokawiarnie. W zarządzaniu firmą, sporo uwagi poświęca na analizę raportów, liczb i zestawień, które świadczą o kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Jak sam podkreśla, każdy właściciel i manager lokalu powinien „znać swoje liczby” i stale interpretować gromadzone dane. Swoją wiedzę przekazuje w przystępny sposób innym w ramach autorskiego projektu „Liczby na Talerzu”. Od 2017 współpracuje z MADE. Prowadzi blog „Liczby na Talerzu”.