3 skuteczne lekcje, które „sprzedał” nam na temat budowania zaangażowania pracowników Joan Roca – szef kuchni, współwłaściciel El Celler de Can Roca – jednej z najlepszych restauracji na świecie. To dla tych, którzy chcą zapomnieć o problemach z rotacją.
Zebrała: Katarzyna Derdzińska
Joan Roca- gość specjalny kongresu Parabere Forum (5-6.03.2017, Barcelona) zapytany o to jak buduje zaangażowanie swoich pracowników, przede wszystkim zwrócił uwagę na fakt, że ma szczęście zatrudniać ludzi, którzy bardzo chcą u niego pracować, chcą się uczyć i dzielić doświadczeniem, są otwarci. Można by powiedzieć, że to nic odkrywczego, a wręcz „oczywista oczywistość” – w końcu on i jego bracia prowadzą jedną z najlepszych restauracji w Hiszpanii, a nawet na świecie. Warto zadać sobie pytanie jak to się stało, że zbudował tak świetną markę, nie tylko cenioną przez klientów, ale i bardzo atrakcyjną markę pracodawcy, która przyciąga najlepszych- tych, którzy mają talent oraz dużą wewnętrzną motywację do pracy i gotowania. Jak się okazało, ta dobra marka pracodawcy została zbudowana na szacunku do pracownika wyrażanego poprzez:
- WSŁUCHIWANIE SIĘ W PRACOWNIKÓW- nawet nie tyle słuchanie, ale właśnie wsłuchiwanie się. Co wtorek cały zespół spotyka się przy wspólnym lunchu – wtorek to dzień, kiedy restauracja jest otwarta dla gości dopiero w godzinach wieczornych i to po dwóch dniach, kiedy w ogóle jest zamknięta (vide załączona grafika). Ten wspólny lunch to czas dyskusji, wyciągnięcia wniosków z doświadczeń poprzedniego tygodnia i zaplanowanie kolejnego. To też czas pytania o ich potrzeby i wsłuchiwania się w nie. Wymaga to otwartości i odwagi, bo pytanie o oczekiwania i potrzeby wiąże się z koniecznością ich zaspokojenia – choć częściowego. I też Joan Roca bardzo wyraźnie podkreślił („expectations listend to and often fullfilled”)
- BYCIE PROAKTYWNYM I UWAŻNYM W ZAKRESIE POZYSKIWANIA TALENTÓW– w Roca istnieje program 3-miesięcznych praktyk (kierowanych nie tylko do studentów), podczas których każdy pracownik ma przestrzeń, by ugotować swoje danie – może skorzystać z wszystkich dostępnych w restauracji zasobów. To moment, w którym pracownik może pokazać siebie. To moment, by zespół mógł poznać nowe osoby. Sam Roca: „Miło popatrzeć na pracowników, gdy gotują z miłością, radością i pasją.” Dodaje, że to postawa pracowników jest zawsze decydująca.
- SKROMNOŚĆ I POKORA – trzecia lekcja zbudowana jest częściowo na wypowiedzi słynnego szefa kuchni, ale nie podstawie jego postawy. To co emanowało od Joana podczas wszystkiego co mówił i jak się zachowywał to była właśnie pokora, skromność, spokój, rozwaga i wyczuwalna kultura osobista. Zaprezentował się jako „man of integrity” – człowiek dużego ładu wewnętrznego, który podchodzi do ludzi z dużym szacunkiem. Słucha, BY usłyszeć. Ceni ludzi wraz z ich całym bogactwem, które wnoszą. Kończy swoją wypowiedź słowami: Dbamy o naszych pracowników, chcemy by zostali z nami i by byli szczęśliwi („We take care of them, want them to stay and be happy.”). Dodaje jeszcze „Thank you very much for your question.” – co jest symbolicznym wyrażeniem tego, jak spójną osobą jest. Bardzo dobry przykład dla nas wszystkich.
Zwracam jeszcze uwagę na grafikę – restauracja bywa zamknięta, nawet dość często zamknięta. To ile przestrzeni zostawiamy naszym pracownikom i ile godzin pracy od nich oczekujemy też ma znaczenie w kontekście pytania, jak budować zaangażowanie pracowników w restauracjach….
Zapytała, wysłuchała i zanotowała: Katarzyna Derdzińska