Kadra kelnerska to straż przednia restauracji. Pełni znaczącą rolę w skrupulatnie budowanym wizerunku miejsca, jest nośnikiem ważnych wartości wyróżniających restaurację i wpływa na jakoś świadczonych usług. Łącząc jej ważką rolę ze świadomością dotyczącą tego, jak trudno znaleźć dziś kelnerki i kelnerów lojalnych, oddanych, gościnnych, gotowych do pracy w ciężkich warunkach, warto abyśmy rozwijali kompetencje budowania relacji z nimi i motywowania ich do pracy.
Na pytanie jak zatrzymać przy sobie kadrę kelnerską i stymulować ją do działania i rozwoju odpowiedzieli praktycy wrocławskiej gastronomii:
JOLANTA JURKOWLANIEC (RESTAURATORKA, DI CAFE DELI I DINETTE) wprowadzając w temat mówi: Nie wiem, jakie są uniwersalne sposoby na zatrzymanie przy sobie kelnera, na którym nam zależy, bo zawód ten w dzisiejszych realiach nie istnieje. Ja przynajmniej nie znam ani jednego kelnera pracującego zawodowo z pasji powyżej 30 roku życia. Moje sposoby są proste:
- Szkól
- Wymagaj
- Motywuj i wspieraj
- Nagradzaj
SŁAWOMIR SOCHAJ (REDAKTOR PORTALU WINICJATYWA I MAGAZYNU FERMENT)
W odpowiedzi na pytanie o to, jak zatrzymać przy sobie kelnerów, wymienia cztery obszary, w których powinniśmy aktywnie działać w relacji kelner-pracodawca:
- Zapewniać szkolenia, jakich nie znajdzie u konkurencji
- Wynagradzać adekwatnie do umiejętności i doświadczenia
- Przekazywać część obowiązków menedżerskich
- Jeśli jest to restauracja bez sommeliera – zaoferować możliwość rozwoju w tym kierunku, włącznie ze szkoleniami i udziałem w zarządzaniu kartą win
Ich uzupełnienie stanowi motywacja. Według Sochaja należy ją oprzeć o następujące filary:
- Przekazać część obowiązków menedżerskich
- Traktować serio i słuchać
- Pozwolić wprowadzać pomysły optymalizacji funkcjonowania restauracji w aspektach, na którym najlepiej znają się dane osoby
- Potraktować kelnerki i kelnerów jako jedną z twarzy w restauracji (w social media i mediach)
SYLWESTER SZYMCZAK (SZEF SERWISU, SOMMELIER, PRZYSTAŃ I MARINA) jest praktykiem w zawodzie kelnera od kilkunastu lat. Wrócił właśnie do Polski z Wielkiej Brytanii i jego misją jest przywrócenie rangi zawodu kelnera oraz stworzenie odpowiedniego środowiska, które spowodują, że ta ścieżka kariery będzie świadomie i chętnie wybierana przez wielu pracowników. O jakie wartości chce opierać swoją pracę i jak, jego zdaniem, można zatrzymać kelnera w restauracji? Szymczak postuluje, aby:
- Wytworzyć poczucie przynależności do grupy, to zapewnieni pracownikowi komfort i bezpieczeństwo
- Pozwolić wykazać się odpowiedzialnością, to da mu informacje o naszym zaufaniu.
- Być mentorem i inspirować
- Zawrzeć umowę lojalnościową
Natomiast to, co jego zdaniem podnosi motywację pracownika, to:
- Prestiż miejsca – będzie on motywował do rozpoczęcia u nas pracy oraz do tego, by dawać z siebie wszystko każdego dnia
- Możliwość rozwoju – stworzenie środowiska prorozwojowego zaowocuje większym zaangażowaniem każdego dnia
- Władza i poczucie sprawstwa – powierzenie pracownikowi zadań, w których może sam podejmować decyzje i być kreatywnym, pozwoli wywindować go na poziom niekończącego się entuzjazmu
- Pieniądze – zarobki zapewniające zaspokojenie ekonomicznych potrzeb życiowych sprawią, iż każdego dnia pracownicy będą gotowi by stawić czoła nadchodzącym wyzwaniom
ANNA ZIELIŃSKA (SUPERVISOR I SOMMELIERKA, ZAMEK TOPACZ) z Zamkiem Topacz związana jest od lat, tu rozwija się i ma za sobą długą ścieżkę kariery, jej zdaniem: wobec zmotywowanego pracownika pracodawca nie będzie musiał stosować specjalnych zabiegów, by zatrzymać go przy sobie. Aby motywować, a tym samym zatrzymać pracowników pracodawca powinien:
- Wykazać zainteresowanie problemami, z którymi boryka się pracownik
- Pomagać w ich rozwiązaniu
- Udzielać pochwał – wyrazy uznania mogą być wyrażane w różny sposób: vouchery upominkowe, premie, oficjalne mailowe podziękowania. Przy mniejszych gratyfikacjach pracownika wystarczą po prostu słowa wsparcia i podziwu.
- Być w relacji z pracownikiem – kiedy pracodawca pozna swojego pracownika, a dokładnie pozna jego potrzeby zawodowe może wprzód wybiec z propozycją szkolenia, wyjazdu służbowego, bądź nowego stanowiska.
- Postawić na jego rozwój – Dawać mu nowe coraz trudniejsze cele do realizacji aby mógł się sprawdzać, proponować nowe stanowiska które będą kolejnym wyzwaniem dla pracownika, inwestować w niego za pomocą szkoleń, kursów zakończonych certyfikatami, wyjazdów do innych topowych restauracji w Polsce czy zagranicą.
- Pozwolić mu na podejmowanie decyzji – małe – codzienne, ale również te ważne dla rozwoju firmy.
KATARZYNA PORADA (RESTAURATORKA, KOFEINA 2.0) określa samą siebie „gastronomicznym samoukiem”. Po 9 latach budowania doświadczenia w branży bez problemu podaje konkretne, sprawdzone wskazówki do 2 kluczowych pytań.
Co zatrzyma dobrego kelnera ?
– zaangażowany, pozytywnie nastawiony, odważny lider, z pasją i kompetencjami
– jasne zasady obowiązujące w miejscu pracy i dobra komunikacja
– dyscyplina i dobra atmosfera zarazem
– marka firmy, prestiż miejsca pracy
Jak motywować kelnerów ?
– słuchaj, aby wiedzieć jaki cel ma Twój pracownik i jakie są jego oczekiwania; wtedy będziesz wiedzieć co go motywuje
– inwestuj swój czas i zasoby w pracowników
– doceniaj wysiłek i starania, podziękuj, pochwal, wspieraj
– deleguj zadania i daj się wykazać
Jak wygląda nowa generacja kelnerów na rynku? Jakie są najlepsze praktyki budowania mocnego i stabilnego zespołu? Więcej w tym temacie dowiecie się podczas debaty na konferencji we Wrocławiu już 29.10.2018. Zapraszamy!