Kraków Network [wywiad z Izabelą Helbin] - FOR Talks

Kraków Network [wywiad z Izabelą Helbin]

Partnerem honorowym naszej krakowskiej konferencji MADE RESTAURANT pt. „Zatrudniaj, Angażuj, zarabiaj” jest miasto Kraków, a partnerem organizacyjnym Centrum Kongresowe ICE Kraków. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Panią Izabelą Helbin, dyrektorem Krakowskiego Biura Festiwalowego, która wspólnie ze swoimi zespołem zainicjowała Kraków Network. 

 

Jaki jest cel powstania Grupy biznesowe Kraków Network?

Zanim jeszcze w Krakowie powstało Centrum Kongresowe ICE Kraków, którym zarządzam, zastanawiałam się, co zrobić, by nawiązać trwały kontakt z przedstawicielami przemysłu spotkań. Jeździliśmy razem na targi, spotykaliśmy się przy różnych okazjach, ale ciągle czułam niedosyt. Rozmawiając z zespołem Krakowskiego Biura Festiwalowego, wpadliśmy na pomysł, by powołać projekt, który będzie cyklicznie spotykał się i dyskutował o tym co i jak powinniśmy w Krakowie robić, by pozyskiwać coraz więcej wydarzeń. A jak inaczej można byłoby nazwać grupę osób, która sieciuje swoje kontakty w Krakowie, jeśli nie… KRAKÓW NETWORK! Tak powstał projekt, który nadaje kierunek rozwoju działań promowania miasta, jako destynacji kongresowej. Głównym założeniem jest zrzeszanie przedstawicieli sektorów i przedsiębiorstw, które czerpią korzyści z pozyskiwania do obiektów, takich jak ICE Kraków, międzynarodowych wydarzeń branży MICE. O ile na samym początku obawiałam się, że w branży projekt zostanie odebrany jako kontrowersyjny – przecież mieliśmy rozmawiać o naszych biznesach i pomysłach na ich prowadzenie, to dziś jednak wiem, że to był bardzo dobry pomysł.

Skąd pomysł na zaangażowanie hotelarzy i restauratorów w ten projekt?

Proszę sobie wyobrazić, że jadą Państwo na kongres. Czego Państwo wtedy oczekują? Istotną kwestią z punktu widzenia organizatorów wydarzeń oraz ich uczestników są aktywności, z których można skorzystać po zakończeniu konferencji. To dlatego konieczna jest współpraca z zarządcami i właścicielami lokalnych atrakcji turystycznych, restauracji oraz hoteli. Prestiż lokacji w przemyśle spotkań zależy od wielu czynników oraz współpracy nieraz kilkunastu podmiotów. To dlatego pomyśleliśmy, że warto stworzyć wspólny front, a żeby nie brzmiało to tak, bojowo – wspólne przedsięwzięcie, które będzie jednoczyć branżę. Tak działa KRAKÓW NETWORK.

Co branży HORECA daje udział w tym przedsięwzięciu?

W ramach inicjatywy powstały grupy tematyczne. Łącznie jest ich pięć, a dwie z nich przeznaczone są właśnie dla hotelarzy i restauratorów i branży gastronomicznej.  Podstawą działalności Grupy Hotelarskiej jest dialog przedstawicieli krakowskiej branży z członkami KRAKÓW NETWORK w celu wypracowania zasad współpracy przy pozyskiwaniu kongresów oraz zwiększenie profitu po stronie branży biznesowej – zależy nam na aktywnej współpracy hoteli. Przecież Kraków posiada chyba najlepsze zaplecze w Polsce! Cały czas powstają nowe inwestycje. Powinniśmy się tym wszędzie chwalić. Jak kontaktować klientów z hotelami, co z kongresami za kilka lat, które proszą o rezerwację w obiektach? Grupa skupia się na wieloskalowym cross-sellingu, angażującym organizatorów wydarzeń, obiekty i hotelarzy.

Z kolei Grupa Gastronomiczno – Restauratorska pracuje nad modelami i wzmacnianiem współpracy i integracji krakowskiej branży gastronomicznej. Współpraca oparta na swoistym zjednoczeniu restauratorów jest niezbędna, by promować miasto jako destynację atrakcyjną także pod względem wysokiej i zróżnicowanej kultury kulinarnej. Celem grupy jest także wypracowanie oferty, która uzupełniałaby i wzbogacała wizyty studyjne organizatorów międzynarodowych kongresów i konferencji. To częsty problem w branży nie tylko w Polsce, a przecież restauratorzy są pełnoprawnymi uczestnikami sektora MICE.

Czy podobne inicjatywy obserwujecie Państwo na zachodzie?

Obserwujemy branżę bardzo dokładnie i powiem szczerze, że nie spotkałam się jeszcze z podobną inicjatywą, która byłaby realizowana na taką skalę. Owszem, współpraca hotelarzy, restauratorów, catererów i obiektów kongresowych to codzienność. Jednak dzieje się to na poziomie operacyjnym, wykonawczym. Nie spotkałam się z inicjatywą, która pracowałaby nad wspólną strategią rozwoju branży. Na pewno jest to jedyne tego typu przedsięwzięcie w Polsce. I z tego jestem niezwykle dumna!

Jak Państwa działalność tj. KBF ma się do działań podejmowanych przez Biuro Promocji Miasta?

Centrum Kongresowe ICE Kraków jest jednym z najbardziej nowoczesnych obiektów tego typu w Europie Centralnej. Jest też flagowym obiektem Krakowa, chociaż miejsc, gdzie można zorganizować w naszym mieście kongres, konferencję lub spotkanie biznesowe, jest oczywiście sporo. Nie zapominajmy jednak, że ICE Kraków jest obiektem miejskim i zależy nam na jak najszerszej promocji Krakowa. Wspólnie z Krakow Convention Bureau już od dobrych kilku lat na międzynarodowych targach branżowych. Wszystkie wydarzenia organizowane w Centrum Kongresowy ICE Kraków wpływają na wzmocnienie marki miejskiej KRAKÓW – jej wartość wzrasta dzięki działaniom marketingowym, kampaniom reklamowym i przekazom medialnym. Tylko w zeszłym roku, zgodnie z danymi Instytutu Monitorowania Mediów nazwa Centrum Kongresowego ICE Kraków ukazała się w mediach tradycyjnych i elektronicznych ponad 14 600 razy! Nie wliczane są w to przekazy radiowe i telewizyjne, tak więc faktycznych wzmianek o obiekcie było o wiele więcej. Mówimy tylko o prasie oraz media elektronicznych. Każda informacja o wydarzeniach w ICE Kraków, to promocja dla miasta, ponieważ lokowana jest nazwa marki miejskiej KRAKÓW.

Czy jesteście zadowoleni z dotychczasowych efektów?

Obserwując nasze statystyki, mogę śmiało powiedzieć, że tak. Jestem zadowolona ze sposobu funkcjonowania ICE Kraków. Tylko w tamtym roku odwiedziło nas 250 000 osób podczas 177 wydarzeń. Nie oznacza to jednak, że osiadamy na laurach! To także mobilizuje nas do dalszej pracy nad projektem KRAKÓW NETWORK.

Jakie są perspektywy rozwoju i dalsze plany dla projektu?

Branża spotkań i sektor MICE nie skupia się na TU i TERAZ. W swoich działach zawsze trzeba wybiegać o kilka lat do przodu. Szacujemy, że nasz kalendarz na rok 2018 jest już wypełniony w około 55% – 60%. Cały czas podpisujemy kontrakty na kolejne wydarzenia. Pracujemy nad rokiem 2019, 2020 i 2021, a jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że mamy już pierwszy kongres na rok 2026! Obserwujemy także nowe rynki, intensywnie się rozwijamy, inwestujemy w profesjonalizację kadry, tworzymy innowacyjne akcje marketingowe. To między innymi dlatego już po raz drugi z rzędu zostaliśmy wybrani najlepszym Centrum Kongresowym Nowej Europy w międzynarodowym konkursie Meetings Star Award! Taki tytuł zobowiązuje!

Dlaczego zdecydowaliście się Państwo na współpracę z zespołem organizującym MADE RESTAURANT?

Nie jesteśmy samotną wyspą na ocenie przemysłu spotkań. Zależy nam na międzysektorowej współpracy. Firmy, które poszukują miejsca pod konferencje czy sympozja, oczekują pełnej oferty – świetnych obiektów, dobrych hoteli, usług gastronomicznych na wysokim poziomie, zintegrowanego transportu oraz zaufanych podwykonawców. Do tego dochodzi także możliwość zaprezentowania uczestnikom wydarzeń propozycji spędzania wolnego czasu po zakończeniu kongresu. To wszystko w Krakowie mamy, jednak każdy działał osobno. Chcemy jednoczyć branżę i tworzyć ekosystem. Krakowski ekosystem przemysłu spotkań. To dlatego jesteśmy otwarcie na właśnie takie inicjatywy jak MADE RESTAURANT!

Rozmawiała Agnieszka Małkiewicz

 

Zapisz mnie do newslettera FOR (możesz się wypisać w dowolnym momencie). Zaznaczenie oznacza akceptację regulaminu,