SOPOT – miasto nowoczesnej i zuchwałej gastronomii? Sprawdzamy. - FOR Talks
Sopot

SOPOT – miasto nowoczesnej i zuchwałej gastronomii? Sprawdzamy.

Sopot kojarzy się z radością, świeżością, zabawą i celebracją życia, szczególnie w czasie wakacji. Zapytamy Panią Wiceprezydent Miasta, Magdalenę Czarzyńską – Jachim, czy jakość oferty gastronomicznej za tym nadąża? Co ważne Miasto Sopot jest partnerem konferencji MADE FOR RESTAURANT „NEW GENERATION”, która odbędzie się już 21 czerwca br. w Radisson Blu Hotel Sopot. Dzięki współpracy z partnerami, m.in. Miastem Sopot, restauratorzy i ich pracownicy mogą uczestniczyć w konferencji bezpłatnie. 

 

FOR Solutions: Co poza przysłowiową rybą z frytkami mają do zaproponowania lokalne restauracje? Jakie koncepty tu przeważają?

Magdalena Czarzyńska – Jachim, Wiceprezydent Miasta Sopotu: W Sopocie możemy pochwalić się ponad 200 punktami gastronomicznymi. Wiele z nich zlokalizowanych jest w centrum miasta oraz wzdłuż alejki nadmorskiej, ale perełki kryją się też w dalszych zakątkach Sopotu. Miejsca klimatyczne, z pięknym widokiem na morze albo schowane w małych uliczkach, parkach, przy deptakach zachęcają swoim urokiem. Smakoszom z pewnością mogę polecić kilkanaście restauracji o profilu Slow Food, czerpiących inspiracje z produktów regionalnych, kuchnie autorskie, kuchnie inspirowane tradycją polską oraz z innych regionów Europy i Świata.
Od dawna przyciągaliśmy turystów kulinarnych – dominowali tu zwłaszcza Skandynawowie i Brytyjczycy, niejednokrotnie chwaląc różnorodność kuchni, której skosztować można w jednym miejscu. Pandemia na chwilę zatrzymała przyjazd turystów zagranicznych, ale wierzę, że niedługo do nas powrócą w takiej skali jak dwa lata temu.

Sopockie restauracje mają więc do zaoferowania o wiele więcej niż wspomnianą w pytaniu rybę z frytkami, choć w wielu miejscach podana jest ona w taki sposób, że klienci po prostu wracają i polecają miejsce kolejnym osobom.

Pod koniec czerwca na sopockim molu odbywa się co roku Slow Food Festiwal – Sopot od Kuchni, impreza poświęcona bogactwom Bałtyku i całego regionu pomorskiego. Jest to wyjątkowa okazja do degustacji różnorodnych dań serwowanych przy dwustumetrowym stole przez kilkudziesięciu wybitnych kucharzy, pasjonatów gotowania, znanych artystów, dziennikarzy i polityków.
W Sopocie każdy zaspokoi swój kulinarny gust. Różnorodność restauracji, barów i innych punktów gastronomicznych jest naprawdę imponująca.

Sopot Skwer
Sopot Skwer Kuracyjny | Fot. Jerzy Bartkowski

Sopot

Sopot

 

Załóżmy, że ktoś chciałby otworzyć restaurację w Sopocie. Jak miasto go wesprze? Jakie są atuty do prowadzenia tu restauracji?

Atutem jest przede wszystkim miejsce. Sopot odwiedzany jest przez ponad 2 mln turystów rocznie. Chociaż pandemia mocno wpłynęła na turystykę, wzrosła liczba odwiedzających nas turystów z Polski. Stopniowo wracają do nas również turyści zagraniczni, którzy wybierają wypoczynek poza głównym sezonem turystycznym. Sopot cieszy się również uznaniem organizatorów konferencji i kongresów. Osoby, które przyjeżdżają do nas w celach biznesowych, często przedłużają swoje pobyty i tym samym korzystają z oferty gastronomicznej.

W Sopocie działa także Sopocka Organizacja Turystyczna. To doskonała platforma promocji wszystkich obiektów, działających w branży turystycznej. SOT wielokrotnie organizował akcje promocyjne wspierające branżę gastronomiczną, zarówno na miejscu w Sopocie, jak też zagranicą. Branża gastronomiczna jest też włączona w organizację wizyt studyjnych, które są bardzo efektywną formą promocji.

 

Największy problem dla restauratorów to brak rąk do pracy. W sezonie wakacyjnym w Trójmieście jest prawdziwa walka o pracownika. Czy myślicie Państwo o rozwiązaniach wspierających restauratorów w tym zakresie?

W Sopocie ten problem faktycznie wystąpił w ubiegłym roku. Były to jednak zawirowania związane z pandemią. Na wakacje chętnie zostają studenci, którzy dorabiają w sezonie letnim. A w tym roku mamy naszych nowych mieszkańców z Ukrainy, którzy są chętni podjąć pracę zarobkową. Wśród nich są również osoby, które w branży gastronomicznej pracowały w Ukrainie i mogą swoim doświadczeniem podzielić się też w Sopocie. Być może zaowocuje to nowymi ofertami w menu niektórych restauracji.

 

 W jakie akcje angażujecie Państwo restauracje, aby im pomóc utrzymać się poza sezonem?

Przede wszystkim staramy się działać strategicznie. Do tej pory turystów poza sezonem przynosiły nam liczne wydarzenia w postaci konferencji i kongresów. Pandemia wpłynęła na nasze działania. Nadal oczywiście będziemy promować turystykę biznesową, ponieważ posiadamy doskonałe zaplecze konferencyjne. Nastawiamy się jednak także na zmianę wizerunku i postrzegania Sopotu – który w przyszłym roku będzie obchodził 200-lecie jako uzdrowisko. Moda na zdrowy styl życia doskonale łączy się ze zdrowym odżywianiem.

Wydarzenia jak Miasteczko Noworoczne są także okazją do promocji lokalnej branży turystycznej i ich produktów.

Sopot

Jakie znaczenie ma gastronomia dla budowania biznesu miasta? Jaki ma procentowy udział w kształtowaniu przychodów lokalnych przedsiębiorców?  

W Sopocie działa ponad 200 punktów gastronomicznych. Część z nich oczywiście tylko sezonowo, ale również poza sezonem jest w czym wybierać. Ta liczba oczywiście oznacza, że branża gastronomiczna i w ogóle turystyczna ma duże znaczenie dla miasta. Sopot jest miastem turystycznym, a wpływy do budżetu z turystyki szacowane są na ok. 10%.

Sopot
Plac Zdrojowy. Balneologia. Fot. Jurek Bartkowski

 

Wojna, pandemia i inflacja – jaki jest bilans strat lub zysków w kontekście branży gastronomicznej?

Każda z tych sytuacji ma wpływ na turystykę, nie tylko w Sopocie, ale też we wszystkich turystycznych miastach Polski. Święta Wielkanocne i weekend majowy pokazały nam jednak, że na turystów możemy liczyć. Obłożenie w obiektach noclegowych wyniosło ok. 80%. Wyjazdy są z pewnością krótsze, często rezerwowane w ostatniej chwili. Mamy też przeważającą większość turystów z Polski. Myślę jednak, że sezon – podobnie jak ubiegłoroczny – będzie dobry. Więcej uwagi musimy poświęcić z pewnością kształtowaniu strategii miasta poza sezonem i tu walczyć o turystę. Służą temu liczne wydarzenia kulturalne, wydarzenia kulinarne czy akcje promocyjne zachęcające do spędzenia ferii czy choćby weekendowego, krótszego wypoczynku w Sopocie.

—————————————

Magdalena Czarzyńska – Jachim 

Magdalena Czarzyńska - Jachim Wiceprezydent Miasta Sopotu

  • Wiceprezydentka Sopotu, odpowiedzialna m.in. za edukację, opiekę społeczną, turystykę  
  • Członkini Stałego Komitetu ds. Równości przy Radzie Gmin i Regionów Europy (CEMR)
  • Przewodnicząca Komisji Praw Człowieka i Równego Traktowania Związku Miast Polskich
  • Pomysłodawczyni i moderatorka „Sopockich Spotkań Kobiet”, czyli debat o najważniejszych sprawach, bieżących wydarzeniach, zawsze z perspektywy kobiet 
  • Związana z samorządem sopockim od 2006 roku 
  • Laureatka konkursu „Lew Koźmińskiego” w kategorii Administracja
  • Dla niej równe traktowanie to nie jest ideologia, lecz naturalny i prawdziwy sposób patrzenia na świat, dostrzeganie przejawów dyskryminacji tam, gdzie nie widzi tego już przyzwyczajone i działające według stereotypów społeczeństwo 
  • Nie pyta czy, ale jak rozwiązać pojawiający się problem. 

Wykształcenie:  

  • Studia podyplomowe Executive Master of Business Administration (MBA) organizowane przez Collegium Humanum w partnerstwie z Apsley Business School w Londynie
  • Absolwentka Wydziału Historii Uniwersytetu Gdańskiego
  • Absolwentka studiów podyplomowych na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie
  • Stypendystka rządu francuskiego w Montpellier i na Uniwersytecie Toulouse le Mirail.

* Fot. Szymon Szcześniak
* Źródło: Miato Sopot

 

—————————————-

Sopocka Organizacja Turystyczna

Sopocka Organizacja Turystyczna

Misją Sopockiej Organizacji Turystycznej, od ponad 24 lat , jest promocja Sopotu w kraju i zagranicą. SOT zajmuje się organizacją wydarzeń, tworzeniem materiałów promocyjnych, prowadzeniem kampanii offline i online pokazujących Sopot jako najlepszą całoroczną destynację turystyczną. Jednocześnie prowadzi działania wspierające rozwój lokalnej branży. Buduje platformę współpracy pomiędzy administracją, instytucjami kulturalnymi oraz podmiotami gospodarczymi, których działalność ma istotne znaczenie dla lokalnego rynku turystycznego.

Odwiedź: visit.sopot.pl
Śledź nasze social media:
– FB @SopockaOrganizacjaTurystyczna;
– IG @visitsopot.pl

 

—————————————-

Konferencja hybrydowa MADE FOR Restaurant, edycja NEW GENERATION – wtorek, 21 czerwca godz. 12:00 – 22:00, Radisson Blu Hotel, Sopot

Zarejestruj się na MFR Sopot

Strona WWW konferencji, Program wydarzenia i sprzedaż biletów na stronie: TUTAJ!
Bezpłatna rejestracja na stronie: TUTAJ!
Wydarzenie na Facebooku Konferencja hybrydowa MADE FOR Restaurant – NEW GENERATION, Sopot: TUTAJ!

Zapisz mnie do newslettera FOR (możesz się wypisać w dowolnym momencie). Zaznaczenie oznacza akceptację regulaminu,