„Złote zasady skutecznego marketingu wg MADE” to drogowskaz, abyście nie tracili czasu na bezsensowne działania. Choć nie ma jednoznacznej „złotej” receptury na świetną restaurację, to niewątpliwie w zarządzaniu pomagają: dopracowana wizja marketingowa i kulinarna oraz doinformowane otoczenie biznesowo-medialne. Poniżej znajdziecie próbkę tego, co czeka na Was podczas spotkań praktyków MADE RESTAURANT. i szkoleń MADE PROGRESS.
- Obserwuj rynek
Zawsze. Jakie są trendy? Co robi konkurencja? Co robią partnerzy?
Odrobiliśmy pracę za Ciebie. Przeczytaj raport MADE Świat. Zajrzyj na www.made.org.pl.
- Określ budżet marketingowy
Budżet marketingowy, to tak samo ważny punkt biznes planu, jak zakupy produktów do kuchni, czy pensje pracowników.
- Dedykuj pracownika do marketingu i sprzedaży
To nie może być osoba z przypadku. Zewnętrzna agencja to tylko lub aż, ale wsparcie. To często popełniany błąd.
- Zacznij od strategii marketingowej
Zastanów się, co chcesz przekazać gościom restauracji: jakie wartości, co cię wyróżnia i jak chcesz to przekazać. Stwórz wizję, misję i plan działania. Inaczej będziesz „biec” bez określonego kierunku i celu, a to droga i nieskuteczna forma działania.
- Po kolei
Najpierw porządek i dobra oferta, potem marketing, promocja, PR. Promuje się biznes, który działa i którego jesteśmy pewni, nigdy odwrotnie. Chyba, że zrobimy z naszych pierwszych kroków w biznesie ciekawą historię, w którą wciągniemy widzów. Jednak nie każdej restauracji to przystoi.
- Stwórz podręcznik komunikacji
To będzie Twój zbiór zasad (manual), który wyznaczy kierunek pracy (grafika, język, styl sprzedaży i marketingu).
- Myśl o gościu długofalowo
Myśl o relacji i komunikacji z gościem zanim przyjdzie do restauracji, podczas wizyty i po. To się opłaca.
- Nie rób tego, co inni
Szukaj niekonwencjonalnych metod promocji. Kieruj się zasadą, jeśli to robił ktoś inny, ja tego nie powtórzę. Bądź autentyczny, nie ściągaj niczego od konkurencji, wypracuj swój styl i język. Kopiowanie ma zawsze krótkie nogi.
- Opowiadaj ciekawe historie o restauracji, ludziach i menu
O storytellingu przeczytasz więcej w raporcie MADE: www.made.org.pl. To ważne.
- Informuj i zaangażuj pracowników w promocję miejsca
To oni mają dostęp do twoich gości. Muszą wiedzieć, czuć, rozumieć, co im chcesz przekazać. Przekonany pracownik, który kocha swoje miejsce pracy, to najskuteczniejszy i najbardziej autentyczny kanał komunikacji. Pamiętaj też proszę, że to broń obosieczna.
Będziemy o tym mówić podczas naszych konferencji MADE RESTAURANT (sprawdź gdzie i kiedy www.maderestaurant.pl)
- Pracuj ze specjalistami
Przykład? Nie zlecaj prowadzenia Facebooka kelnerowi, bo robi ładne zdjęcia. To praca dla specjalistów. Ważne jest każde słowo i kontekst.
- Kreuj wydarzenia
Przyciągają uwagę i pobudzają życie restauracji. Wydarzenia to pretekst, aby się mówiło i pisało o restauracji.
- Współpracuj
Łącz siły z partnerami biznesowymi, mediowymi oraz sąsiadami. Działania zyskują na skali. Tworzy się nowe możliwości, pobudza kreatywność i ogranicza wydatki.
- Dbaj o obraz
Jakość zdjęć, świetne filmy. To wszystko wysyłasz w świat, który je oczami i wchłania poprzez social media.
- Jasno się komunikuj
Wszystkie komunikaty zarówno do pracowników, jak i do gości formułuj bardzo krótko, prosto i czytelnie. Nie rozpisuj się – w dobie natłoku informacji nikt nie ma czasu przyswajać więcej treści, niż musi.
- Nie zaniedbuj mediów społecznościowych
Dziś bez nich jesteś prawie niewidzialny. Z drugiej strony nie bombarduj codziennie postami na Facebooku i Instagramie. Codziennie nie znaczy dobrze. Stawiaj na jakość.
- Dbaj o relację z mediami, blogerami i liderami opinii
Nie bądź nachalny i natarczywy. Zaproś, przedstaw wizję, pochwal się miejscem. Wcześniej upewnij się, że historia tego miejsca jest dla nich interesująca, aby nie tracili swojego i twojego czasu.
Opracowanie: Agnieszka Małkiewicz MADE i Agnieszka Borek, Fika
Agnieszka Małkiewicz MADE
Food & Horeca Business and Communications Consultant. Partner zarządzający w agencji MADE. Wiceprezes stowarzyszenia Cook in Poland.
Specjalizuje się w budowaniu strategii marek, kreowaniu programów marketingowych i tworzeniu wizerunku personalnego klientów branży Food i HoReCa. Projektuje wydarzenia kulinarne.
Łączy biznesowo firmy – z jednej strony dostawców, a z drugiej restauratorów.
Współzałożycielka MADE Food & Horeca Solutions, czyli platformy profesjonalizacji oraz rozwoju firm i kadry zarządzającej w branży Horeca. Organizuje prestiżowe konferencje gastronomiczne MADE RESTAURANT skupiające liderów rynku wokół nowatorskich rozwiązań i najtrudniejszych tematów, które dotykają branżę. Więcej na temat działań branży www.madesolutions.com.pl
Ponadto ostatnio realizowane projekty: personal branding www.malika.pl, międzynarodowy Pr i marketing https://sensesrestaurant.pl/, marketing story http://www.drirenaeristastystories.com/.
Agnieszka Borek, Fika
Założycielka i współwłaścicielka Agencji Kreatywnej FIKA wyspecjalizowanej w marketingu, consultingu, PR i komunikacji dla gastronomii.