Poznań, Wrocław, Warszawa, Gdańsk, Gdynia, Sopot i Kraków. W jaki sposób te miasta planują wspierać lokalną gastronomię w pozyskaniu Gości? - FOR Talks

Poznań, Wrocław, Warszawa, Gdańsk, Gdynia, Sopot i Kraków. W jaki sposób te miasta planują wspierać lokalną gastronomię w pozyskaniu Gości?

Już w poniedziałek, 18.05 lokale gastronomiczne będą mogły ponownie otworzyć swoje drzwi dla gości. W związku z zamknięciem granic i strachem przed dalszymi podróżami na odwiedzających z zagranicy nie można liczyć. Dlatego też, aby wspomóc gastronomię, trzeba jak najskuteczniej zachęcić krajowych i lokalnych turystów do ponownego odwiedzania restauracji, barów i kawiarni. Jakie działania w tym celu podejmą poszczególne miasta i na jaką pomoc może liczyć branża?

 

Chcesz wiedzieć jak dobrze się przygotować na otwarcie lokali w poniedziałek, 18 maja?
Zarejestruj się bezpłatnie na MADE FOR Restaurant on-line 2020 i skorzystaj z porad, prezentacji, wywiadów i aktualności w branży. Materiały z konferencji dostępne są w panelu do 11.06.2020 r.

BEZPŁATNA REJESTRACJA dla mediów, restauratorów, firm cateringowych i kawiarni – TUTAJ!

 

POZNAŃ

POZNAŃSKA LOKALNA ORGANIZACJA TURYSTYCZNA
Jan Mazurczak – Prezes Zarządu
Jakub Pindych – Project Manager: Culinary & Business Tourism

Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna, organizacja w skład której wchodzi Miasto Poznań, ale i gminy aglomeracji poznańskiej oraz branża turystyczna – planuje kilka aktywności po okresie pandemii. Pierwsza akcja promocyjna najprawdopodobniej pojawi się jeszcze w czerwcu i będzie zachęcała do przyjazdu do Poznania w czasie wakacji. Wszystko zależy jednak od tempa znoszenia kolejnych restrykcji przez rząd oraz zasięgu pandemii. Z jednej strony będziemy chcieli pokazać ofertę turystyczną miasta, z drugiej pokazać, że taki pobyt może być bezpieczny. Z całą pewnością w kampanii pojawią się tematy gastronomiczne. Założenia są właśnie opracowywane przez samorząd i przedsiębiorców zrzeszonych w PLOT.

Działamy także prosprzedażowo w trakcie pandemii. Właśnie zakończyliśmy także 8-dniową akcję Poznań za pół ceny, w ramach której w Polsce i za granicą promowaliśmy możliwość zakupu voucherów do hoteli, restauracji, atrakcji turystycznych i wykorzystaniu ich nawet do 12 miesięcy od dnia zakupu.  

Zakładamy, że każdy z etapów tzw. “odmrażania” wpłynie znacząco na sposób obsługi, oraz na samą ofertę. Za priorytet uznajemy stały monitoring sytuacji, tak by na bieżąco wspierać komunikację sprzedażową poznańskiej gastronomii. Planujemy czasową modyfikację opisów lokali na naszym portalu i w aplikacji mobilnej, tak by nasze kanały komunikacji korespondowały treściowo z faktycznym obrazem zmieniającego się miasta.

Na polu gastronomii w pierwszej kolejności zamierzamy zwracać się do mieszkańców miasta, traktując ich jako pierwszą i najbardziej oczywistą grupę docelową wśród powracających klientów. Uważamy, że zmiany będą na tyle znaczące, że trzeba będzie zbudować świadomość oferty gastronomicznej zupełnie na nowo. To ważne działanie również z tego względu, że w mieszkańcach dostrzegamy ambasadorów lokalnej oferty.  

Miasto Poznań wprowadza kolejne ułatwienia dla przedsiębiorców, z których mogą korzystać także restauratorzy. Najpierw były to działania, które można było wprowadzić błyskawicznie, jak możliwość zmiany deklaracji śmieciowej z dnia na dzień i zaoszczędzenia tym samym pieniędzy za śmieci, których się nie produkowało, a także tworzenie listy restauracji z jedzeniem na wynos, która potem była promowana w mediach społecznościowych Miasta. Z czasem doszła 50% ulga w czynszu na trzy miesiące w restauracjach prowadzących działalność w lokalach należących do Miasta, możliwość odroczenia podatku od nieruchomości, czy zapowiedziane właśnie uproszczone procedury potrzebne do otwarcia ogródka gastronomicznego, ulgi finansowe za ogródki (minimalna, symboliczna opłata w pierwszych 30 dniach działalności i znaczące rabaty w kolejnych miesiącach) czy możliwość czasowego przeznaczenia na ogródki także dotychczasowych miejsc parkingowych.

Oferujemy także jako organizacja turystyczna bezpłatne webinaria z prawnikami, którzy przekazują wiedzę praktyczną na temat możliwości skorzystania z tarczy antykryzysowej i finansowej, przekazujemy informacje o innych możliwościach wsparcia, np. niskooprocentowanych pożyczkach z Urzędu Marszałkowskiego. Stworzyliśmy stronę internetową z ważnymi dla branży turystycznej komunikatami, staramy się przekazywać postulaty branży turystycznej do samorządów, Polskiej Organizacji Turystycznej i departamentu turystyki w Ministerstwie Rozwoju.

_______________

WROCŁAW

URZĄD MIEJSKI WROCŁAWIA
Katarzyna Chrobak-Eilmes – Biuro Rozwoju Gospodarczego

W czasie kryzysu epidemicznego samorząd Wrocławia skupił się na stworzeniu narzędzi pomocowych dla firm, uzupełniających – w miarę możliwości prawnych i organizacyjnych miasta – kolejne tarcze antykryzysowe oraz tarczę finansową. W ten sposób powstał Wrocławski Pakiet Pomocowy, oferujący narzędzia w postaci ulg, rozłożenia na raty, odroczenia lub umorzenia części zobowiązań finansowych firm wobec miasta. Dla usprawnienia udzielania zainteresowanym informacji oraz szybkiej obsługi składanych wniosków uruchomiono Centrum Wsparcia Przedsiębiorców. Dedykowane przedsiębiorcom Biuro Rozwoju Gospodarczego pozostaje w stałym kontakcie ze środowiskami gospodarczymi i zbiera informacje na bieżąco obrazujące stan gospodarki miejskiej. To tutaj wpływają pomysły i postulaty przedsiębiorców z branży gastronomicznej i powstają grupy robocze do ich rozwiązania.

Wrocław nie zaprzestał w tym trudnym okresie działań promocyjno–wizerunkowych, lecz przeniósł je do Internetu. Akcje #WrocławNaWynos czy Voucher Turystyczny, uświadamiają mieszkańcom konieczność wspierania lokalnych przedsiębiorstw poprzez zamawianie ich produktów i usług. Mają one pomóc im w utrzymaniu płynności finansowej dzięki wpływowi gotówki za usługi, które będą wykorzystane po wygaśnięciu pandemii.

W maju 2020 r. Wrocław świętuje swoje 75-lecie. Z tej okazji przygotowano serwis specjalny na www.wroclaw.pl, promujący miasto i jego atrakcje.  Ponadto, na miejskiej stronie, w ramach Wirtualnej Nocy Muzeów, znajdą się oferty instytucji kultury. Także Wirtualne Spacery Z Przewodnikiem mają swoich oddanych fanów. Działań promujących miasto w sieci jest wiele: dla ułatwienia identyfikacji opatrzono je hasłem #zostajęwdomu i #poznajęwrocław.

W planach na „po pandemii” jest bezpłatna aplikacja, która ułatwi przewodnikom wycieczek, pilotom i kierowcom autokarów szybkie znalezienie wolnego miejsca parkingowego oraz wroclawnaminuty.pl – wirtualny planer podróży uwzględniający komunikację miejską, rowery miejskie oraz pozostałe usługi shared mobility.

Wrocław myśli o przyszłości i przygotowuje się do nowego rozdania. Marketingowcy miejscy wiedzą, jak wiele od nich zależy, dlatego czas pandemii jest tutaj czasem wytężonej pracy.

CONVENTION BUREAU- WROCŁAW
Agnieszka Szymerowska – Prezes Zarządu

Convention Bureau – Wrocław, którego głównym zadaniem jest pozyskiwanie krajowych i międzynarodowych wydarzeń do Wrocławia, przy jednoczesnej promocji miasta oraz jego walorów, będzie głównie prowadzić kampanie on-line. Będzie to prezentacja wrocławskiej oferty turystyki biznesowej, z uwzględnieniem atrakcji turystycznych, informacjach o bazie hotelowej czy możliwości realizacji incentive. To wszystko zaprezentowane zostanie w formie „Niezbędnika” – zbioru opracowań w „pigułce”. Oficjalny portal turystyczny miasta VisitWroclaw.eu także zachęca do wirtualnego zwiedzania miasta, nieustannie podtrzymując uwagę zarówno turystów krajowych, jak i zagranicznych o Mieście Spotkań. Wspieramy także akcję Voucher Turystyczny (www.VoucherTurystyczny.pl) zainicjowaną przez Dolnośląską Organizację Turystyczną i region, aby jednocześnie wspomóc branżę oraz zaprezentować miejsca i usługi turystyczne Wrocławia oraz Dolnego Śląska.

Współpraca z Poland Convention Bureau POT umożliwia CBW uczestnictwo w różnego rodzaju aktywnościach, które są podejmowane na rzecz promocji turystki biznesowej w kraju oraz poza jego granicami. Pozwala to na udostępnianie lokalnym partnerom najbardziej wiarygodnych informacji i rozszerzenia możliwości promocji. Dzięki współpracy z samorządem lokalnym i regionalnym jako Convention Bureau możemy wskazać odpowiednie formy wsparcia przygotowanie zarówno przez miasto, jak i region.

_____________

WARSZAWA

WARSAW TOURISM ORGANIZATION, WARSAW CONVENTION BUREAU
Barbara Tutak – Prezes Zarządu

Scena kulinarna Warszawy zawsze była dynamiczna, urozmaicona i niezwykle kreatywna. Tę kreatywność widać dzisiaj ze zdwojoną siłą, bo kryzys dotknął wszystkich i wszyscy szukają pomysłów, jak przetrwać te trudne chwile.  Dania serwowane na wynos, posiłek dla medyka, vouchery/cegiełki to tylko niektóre z pomysłów, jakie pojawiły się u warszawskich restauratorów. Od początku wspomagamy te działania, dzieląc się informacją, udzielając porad prawnych, inspirując, ale także apelując do władz o nowe wytyczne w sprawie planowanego otwarcia restauracji (WOT podpisała apel w sprawie reaktywacji branży gastronomicznej, wystosowany na piśmie do Premiera Morawieckiego i minister Emilewicz w dniu 30.04.2020 r.). Walka o przetrwanie to przede wszystkim zabezpieczenie płynności finansowej. W pierwszej kolejności restauratorzy powinni zwrócić się o wsparcie, jakie dają tarcze antykryzysowe.

Druga ważna rzecz to budowanie w świadomości klientów/konsumentów marki poszczególnych miejsc, niektórych niezwykle kultowych. Promujemy te miejsca w naszych mediach społecznościowych, a także dzięki wsparciu Polskiej Organizacji Turystycznej na stronie www.polska.travel adresowanej do turysty krajowego, gdzie już dzisiaj można znaleźć informacje o ofercie warszawskich restauracji zrzeszonych w Warszawskiej Organizacji Turystycznej. Specjalna strefa powstała też na naszej stronie https://wot.waw.pl/kulinaria-on-line/

Systematycznie promujemy te miejsca i warszawskie przepisy kulinarne  w naszych mediach społecznościowych i będziemy nadal to robić poszukując nowych sposobów na dotarcie do krajowych konsumentów.

_______________

REGION – POMORZE

POMORSKA REGIONALNA ORGANIZACJA TURYSTYCZNA
Izabela Stubińska – PR & Marketing Manager

Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna od samego początku funkcjonowania współpracuje z branżą turystyczną realizując wspólnie szereg projektów krajowych i zagranicznych, które mają na celu przyciągnięcie jak największej liczby turystów do województwa pomorskiego. Aktualnie jesteśmy na etapie korygowania planów promocji i działań, aby dostosować je do obecnej sytuacji i potrzeb branży turystycznej. W związku z tym podjęliśmy kampanię #POMORSKIEGOTOWE  #POMORSKIEAKTYWNE, która ma na celu odbudowanie zaufania mieszkańców regionu i kraju do podróży. Komunikacja tego tematu na bieżącym etapie „odmrażania gospodarki”, przy braku wielu odgórnych wytycznych, wymaga odpowiednich treści i subtelnego przekazu.

Istotnym jest fakt ograniczenia przemieszczania się, niemniej jednak informujemy o potencjalnej możliwości przyjazdu do regionu pomorskiego. Stąd przygotowany w ostatnich dniach materiał filmowy prezentujący możliwości spędzenia czasu poza domem, daleko od zatłoczonych miejsc, z niewielką szansą na spotkanie turystów. Chcemy, żeby odbiorcy tych materiałów dowiedzieli się, że mimo obecnej sytuacji, Pomorskie jest gotowe na przyjęcie turystów, więc mogą planować wypoczynek. Wpisujemy się w ten sposób w ogólnopolskie komunikaty #WybierzVoucher i #ZmienTerminNieOdwoluj.

Plan komunikacji, zakłada również wsparcie komunikacji w mediach społecznościowych artykułami na portalach informacyjnych oraz branżowych. Następnie zaplanowaliśmy inne działania, spójne z kolejnym etapem uwalniania gospodarki. Ich ostateczny charakter będzie możliwy do potwierdzenia po ogłoszeniu zniesienia obostrzeń.

Pomorska Organizacja Turystyczna, jak i Gdańska Organizacja Turystyczna na bieżąco informuje branżę turystyczną o aktualnych możliwościach wsparcia czy wytycznych dot. funkcjonowania hoteli/obiektów/pensjonatów poprzez stronę www.prot.gda.pl,
www.visitgdansk.com oraz kanały Facebook. Dodatkowo PROT zorganizował dwa spotkania online z prawnikiem skierowane do przewodników turystycznych i organizatorów usług związanych z branżą turystyczną z regionu pomorskiego, podczas których przedstawiane były możliwości skorzystania z tarczy antykryzysowej oraz ROZWIĄZANIA OGÓLNE I SZCZEGÓLNE DLA BRANŻY TURYSTYCZNEJ,
HOTELOWEJ I ROZRYWKOWO-KULTURALNEJ – JAK ODWOŁANIE IMPREZY I ZWROT ŚRODKÓW, VOUCHER.

https://www.prot.gda.pl/zrodla-informacji/
https://visitgdansk.com/convention/aktualnosci/covid-19-najwazniejsze-informacje-dla-branzy,a,5211

Wsparcia branża turystyczna może oczekiwać zarówno od Gdańska, Gdyni i Sopotu, jak i Samorządu Województwa Pomorskiego. Szczegółowych informacji dotyczących pomocy można szukać na następujących stronach.

Gdańsk: www.gdansk.pl/wiadomosci/koronawirus-gdanski-program-wsparcia-przedsiebiorcow,a,166934
Gdynia: www.gdynia.pl/co-nowego,2774/falochron-czyli-pakiet-pomocowy-gdyni,548741
Sopot: www.sopot.pl/aktualnosc/8134/pakiet-wsparcia-dla-sopockich-przedsiebiorcow-i-organizacji-pozarzadowych
Samorząd Województwa Pomorskiego: www.pomocdlafirm.pomorskie.eu/home/-/asset_publisher/29BZL8NKN4UH/content/mieczyslaw-struk-uruchomione-przez-nas-formy-wsparcia-przedsiebiorcow-siegaja-kwoty-650-mln-zl-to-duzo-ale-i-tak-nie-uda-sie-pomoc-wszystkim?_101_INSTANCE_29BZL8NKN4UH_redirect=%2F

______________

GDAŃSK

GDAŃSKA ORGANIZACJA TURYSTYCZNA
Łukasz Wysocki – Prezes Zarządu

Oczywiście bardzo zależy nam na powrocie turystów do Gdańska, zwłaszcza po kolejnym rekordowym roku, kiedy nasze miasto odwiedziło blisko 3,5 mln gości. Planujemy dużą kampanię na rynku krajowym i Europejskim, kiedy tylko wygaśnie epidemia i będzie można bezpiecznie podróżować. Co więcej planujemy także kampanię skierowaną do samych mieszkańców, aby zachęcić ich do odkrywania Gdańska. Jeśli chodzi o rynki zagraniczne skoncentrujemy się na tych miastach i krajach, z którymi Gdańsk ma bezpośrednie, częste połączenia lotnicze, skupimy się zwłaszcza na Skandynawii, Wielkiej Brytanii i na Niemczech.

Warto tu dodać, że Gdańska Organizacja Turystyczna stworzyła w marcu tego roku kampanię „#gdanskwillwait”. Chodziło w niej o podtrzymanie kontaktu z turystami i zapewnienie o gotowości do ich ponownego przyjęcia, kiedy tylko sytuacja związana z koronawirusem zostanie opanowana. Kampania okazała się dużym sukcesem. Obecnie akcja ma zasięg ogólnokrajowy – uczestniczy w niej 13 miast i wciąż dołączają nowe.

Przez cały czas kryzysu Gdańska Organizacja Turystyczna nie zapomniała o swoich członkach i partnerach z branży turystycznej. Przede wszystkim na stronie www.visitgdansk.com stworzyliśmy specjalną sekcję, w której na bieżąco zamieszczamy najważniejsze, aktualne materiały dotyczące pomocy miasta i państwa. Organizujemy także bezpłatne szkolenia (webinary) i spotkania on-line poświęcone prawnym zagadnieniom tarczy antykryzysowej dla naszych członków.

Bardzo dużą wagę przywiązujemy również do regularnych spotkań on-line i podtrzymywania kontaktów z branżą. Silnie koncentrujemy się na powrocie „do normalności”,  jakakolwiek ona będzie. Naszym celem nie jest tylko przetrwanie – jako branża turystyczna – musimy wyjść z tego kryzysu silniejsi i mądrzejsi, aby taka sytuacja już nas nie zaskoczyła, dlatego też przywiązujemy dużą wagę do szkoleń i kreatywnego szukania rozwiązań, na które do tej pory patrzyliśmy z przymrużeniem oka.

___________________

GDYNIA

URZĄD MIASTA GDYNIA
Katarzyna Gruszecka-Spychała – Wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki

Już w pierwszych dniach po ogłoszeniu tak dotkliwych dla sektora gastronomicznego regulacji wdrożyliśmy działania osłonowe. To choćby zwolnienie z czynszu wszystkich najemców lokali komunalnych czy odroczenie płatności podatków lokalnych. W nadchodzącym sezonie opłata za ogródki gastronomiczne dla gdyńskich lokali będzie zniesiona. Restauratorzy mogą też skorzystać z odroczeń lub nawet całkowitych umorzeń podatku od nieruchomości. Informacje o tym, w jaki sposób skorzystać z tych udogodnień, są szeroko upowszechniane. Można je znaleźć na miejskich stronach internetowych i miejskich profilach w mediach społecznościowych.

Promujemy i zachęcamy do zamawiania posiłków na wynos, kupowania voucherów na później, fundowania zestawów lunchowych dla medyków. Hotele i pensjonaty zaprosiliśmy do akcji pomocowej, w której mogły one wynająć puste pokoje medykom. Tym samym uzyskiwały one zryczałtowane dochody, nieocenione w czasie „zamrożenia” turystyki. Spotykamy się cyklicznie z branżą i dyskutujemy, jakie rozwiązania mogą pomóc. Naszym celem jest aktywna i skuteczna sprzedaż gdyńskiej oferty usług turystycznych, a jednocześnie wysłanie w Polskę i region informacji o przygotowaniu i gotowości do bezpiecznego przyjmowania gości w naszym pięknym mieście, zwiększenie zainteresowania wypoczynkiem, a także rozszerzenie sezonu turystycznego. Temu wszystkiemu służy zintensyfikowana promocja walorów Gdyni jako miejsca, w którym można odpocząć i nabrać sił, a także nietuzinkowo spędzić czas, poznając mniej znane twarze Gdyni – te związane z jej krótką, ale bogatą historią czy też te całkiem współczesne. Nigdzie indziej plaże i lasy nie są tak blisko miasta, które posiada także ugruntowaną markę kulturalną, sportową i architektoniczną.

______________

SOPOT

SOPOCKA ORGANIZACJA TURYSTYCZNA
Anna Golec-Mastroianni – Prezes Zarządu

Promocja branży turystycznej przez Sopocką Organizację Turystyczną oraz Miasto Sopot to szereg autorskich kampanii promocyjnych, które są promowane stale w mediach społecznościowych: #OdkrywajSopot i #VisitSopotOnline.
Rozpoczęliśmy też prace nad stworzeniem oferty pakietów pobytowych na sezon letni w Sopocie. Ułatwiamy też sieciowanie branży poprzez wprowadzenie możliwości zamieszczani ofert współpracy w intranecie SOT.

Włączamy się też aktywnie w regionalne (PROT,GOT) i krajowe (POT) kampanie promocyjne:
#ZmienTerminNieOdwołuj – kampania na FB oraz na stronie internetowej,
#WybierzVoucher – stworzenie specjalnej zakładki na stronie visit.sopot.pl z ofertą sopockich podmiotów oferujących sprzedaż voucherów, promocja w mediach społecznościowych,
#CityWillWait – włączenie Sopotu do akcji #SopotWillWait (przygotowanie dedykowanych postów), promocja w mediach społecznościowych oraz poprzez miasta partnerskie uczestniczące w akcji.

W ramach współpracy z Urzędem Miasta w Sopocie przygotowaliśmy akcję „Jedzenie na wynos” – współtworzenie listy sopockich lokali, stworzenie dedykowanej zakładki na stronie visit.sopot.pl. Opracowaliśmy i dystrybuujemy Kodeks Dobrych Praktyk dla sopockich apartamentów i lokali gastronomicznych, a także regulamin dotyczący powiększenia sopockich ogródków gastronomicznych.
Dodatkowo Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna przygotowuje materiał filmowy prezentujący możliwości spędzenia czasu poza domem, daleko od zatłoczonych miejsc, z niewielką szansą na spotkanie turystów.
________________

KRAKÓW

URZĄD MIASTA KRAKÓW
Elżbieta Kantor – Dyrektor Wydziału ds. Turystyki

Miasto Kraków planuje szereg działań  zmierzających do odbudowania ruchu turystycznego w Krakowie.

Od 6 maja Kraków przystąpił do akcji „City will wait”, czyli „Miasto poczeka”, której inicjatorem są metropolitalne organizacje turystyczne z Gdańska, Łodzi, Poznania i Warszawy. Komunikację rozpoczął Gdańsk – #GdanskWillWait. Działania na portalach internetowych i mediach społecznościowych wyróżnia spójna i oryginalna identyfikacja wizualna. We wsparcie i promocję włączyła się Polska Organizacja Turystyczna i zagraniczne ośrodki POT.

Bądź Turystą w swoim mieście” – kampania skierowana jest w głównej mierze do lokalnej społeczności, a jej celem jest pobudzenie lokalnej gospodarki i włączenie mieszkańców Krakowa w proces przywracania miastu miana turystycznej stolicy Polski. Kraków w czasie pandemii koronawirusa nie zapomina oczywiście o bezpieczeństwie swoich mieszkańców, dostosowując skalę swojej akcji do aktualnej sytuacji i możliwości wynikających z rządowych regulacji. Działania komunikacyjne w ramach projektu BĄDŹ TURYSTĄ W SWOIM MIEŚCIE – ZWIEDZAJ KRAKÓW będą odbywać się za pomocą dedykowanych kanałów w mediach społecznościowych: Facebook na profilu Bądź turystą w swoim mieście – Zwiedzaj Kraków, Instagram na profilu @badzturysta,  istniejące już kanały social media, takie jak Kraków Experience oraz media społecznościowe Miasta Kraków i marek zarządzanych przez Krakowskie Biuro Festiwalowe. 

Elementem kampanii na rynku krajowym będzie również program pod roboczą nazwą #Zostankrakowianiem.
Polega on na wprowadzeniu systemu pakietów oraz ofert promujących przyjazdy pobytowe do Krakowa. Program jest w trakcie przygotowania, jego start planowany jest niezwłocznie po odmrożeniu branż gospodarki turystycznej w naszym kraju.

Urząd Miasta Krakowa podejmuje wszelkie możliwe formy wsparcia finansowego dla mieszkańców i przedsiębiorców, funkcjonujących na terenie Miasta Krakowa, których sytuacja finansowa uległa pogorszeniu w związku z negatywnymi skutkami epidemii COVID-19.

Prezydent Miasta Krakowa już w marcu br. wprowadził program „PAUZA”, skierowany do krakowskich przedsiębiorców z branż turystycznej i okołoturystycznych. Program został przygotowany na podstawie możliwości, przepisów i procedur opartych na obowiązującym stanie prawnym. Możliwość wsparcia podatników, w tym przedsiębiorców turystycznych prowadzących działalność gospodarczą poprzez udzielanie indywidualnych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, wynika ze stosownych regulacji zawartych w art. 67b w powiązaniu z art. 67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.).

Zawarte w Programie „PAUZA” działania dotyczą m.in.:

  • odroczenia na wniosek przedsiębiorcy, płatności podatków lokalnych: np. podatku od nieruchomości, podatku od środków transportu,
  • możliwości starania się o umorzenie zaległości podatkowych,
  • zwolnienia z czynszów przedsiębiorców wynajmujący lokale gminne, którzy ze względu na sytuację musieli zawiesić działalność, na czas zawieszenia tejże działalności,
  • zawieszenia na trzy miesiące pobierania opłaty za zajęcie terenu, na którym działa ogródek letni,
  • zniesienia, podobnie jak w przypadku strefy w centrum miasta, strefy ograniczenia ruchu samochodów na Kazimierzu oraz opłaty za oznakowanie stanowisk postojowych.

Wsparcie, jakie Urząd Miasta Krakowa może zaoferować w ramach ww. programu „PAUZA”, zostało zawarte w Zarządzeniu nr 910/2020 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 16.04.2020 r. w sprawie przyjęcia szczególnych rozwiązań pomocowych mających na celu wsparcie mieszkańców i przedsiębiorców funkcjonujących na terenie Miasta Krakowa, których sytuacja finansowa uległa pogorszeniu w związku z negatywnymi konsekwencjami ekonomicznymi i społecznymi stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii COVID-19 w Polsce. Przyjęte w ww. zarządzeniu szczególne zasady wsparcia ekonomicznego są skierowane dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na terenie Miasta Krakowa. Pełna treść zarządzenia dostępna jest na stronie: https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=124203.

Ponadto, Zarząd Województwa Małopolskiego przygotował program pn. „Małopolska Tarcza  Antykryzysowa”, który objął pakiet  przedsiębiorczości, płynności finansowej oraz pakiet medyczny (www.malopolska.pl/aktualnosci/fundusze-europejskie/malopolska-tarcza-antykryzysowa-informacje).

***

Każdy z uczestników rejestrujących się na Ogólnopolską Konferencję Kryzysową dla Gastronomii – MADE FOR Restaurant 2020 w formule on-line miał możliwość zadawania pytań dotyczących nurtujących branżę problemów. Najczęściej pojawiały się dwa zagadnienia – pierwsze dotyczące planowanych przez miasta i regionalne organizacje turystyczne działań reklamowych mających na celu pozyskanie klientów po zniesieniu obostrzeń. Drugie dotyczyło pomocy, jaką przedsiębiorcy mogą uzyskać od urzędów miast i samorządów.
Odpowiedzi na powyższe pytania – znajdziecie w tekście powyżej.

***

#madeFORrestaurant #solutionsFORrestaurants

Zapisz mnie do newslettera FOR (możesz się wypisać w dowolnym momencie). Zaznaczenie oznacza akceptację regulaminu,