To był rok pełen rekordowych wyników i przełomowych momentów - FOR Talks

To był rok pełen rekordowych wyników i przełomowych momentów

MADE FOR Restaurant stało się w 2019 roku największą biznesową platformą networkingową dla branży gastronomicznej w Polsce. To wynika z danych: 1050 uczestników z całej Polski, 3 regionalne i 1 międzynarodowa konferencje w 4 miastach, 13 gości/ekspertów z zagranicy, 50 ekspertów z Polski, patronaty Prezydentów miast, partnerstwo jednej z najlepszych uczelni ekonomicznych w Europie, 35 szefów kuchni z daniami, 17 barmanów z drinkami, 41 świadomych partnerów biznesowych oraz 50 mediowych. Zobaczcie, pod jakim względem ten rok był przełomowy dla nas, firm z którymi pracujemy i dla naszej branży. Oto subiektywny przewodnik. 

 

Kraków Europejską Stolicą Kultury Gastronomicznej 2019

Niewątpliwie mocnym punktem ubiegłego roku przenoszącym punkt ciężkości w polityce turystycznej polskich miast było uznanie Krakowa za Europejską Stolicę Kultury Gastronomicznej. Po raz pierwszy w działania na rzecz rozwoju lokalnych stref kulinarnych, na tak dużą skalę zaangażował się urząd jednego z polskich miast. Wsparcie zaoferowane przez władze Krakowa umożliwiło zorganizowanie wielu kluczowych wydarzeń integrujących branżę HORECA. Jednym z nich była  krakowska edycja konferencji MADE FOR Restaurant, w której udział wzięło ponad 350 uczestników, a gościem specjalnym była uznana za najlepszą szefową kuchni na świecie, Ana Roš z restauracji Hiša Franko w Słowenii. Byliśmy także świadkami krakowskiej edycji Bocuse d’Or Poland – najbardziej prestiżowego konkursu kulinarnego świata, czy Slow Food Masterclass, dzięki któremu podczas 6 wyjątkowych kolacji, krakowscy kucharze połączyli siły z europejskimi szefami kuchni, członkami Slow Food Chefs’ Alliance. Zaangażowanie i pomoc władz przyczyniły się nie tylko do rozsławienia polskiej i krakowskiej kuchni na świecie, czyniąc z niej ciekawy kierunek turystyki gastronomicznej, ale także do promocji rodzimych, regionalnych produktów w Polsce i na świecie.

Co bardzo nas cieszy, inne polskie miasta – takie jak Gdynia, Wrocław i Poznań – nie pozostają w tyle i z pomocą zaangażowanych urzędników i ich decyzji również mocno wspierają restauratorów i szefów kuchni. 

                  

MADE FOR Restaurant – Kraków, 12.04.2019

Pierwsza międzynarodowa konferencja MADE FOR Restaurant 

Rekordową frekwencją (ponad 370 uczestników) cieszyła się pierwsza międzynarodowa konferencja MADE FOR Restaurant, która odbyła się w listopadzie w Centrum Praskim Koneser w Warszawie. Swoją wiedzą, doświadczeniami i poradami z gośćmi wydarzenia dzielili się znani i cenieni przedstawiciele branży HORECA, m.in. Charles Spence z University of Oxford, Niko Slavnic z In Your Pocket – Free City Guides, Marcin Wajda z Winterhalter, Dymitr Borysov – ukraiński biznesmen, m.in. właściciel restauracji Kanapa, Ciprian Nicolescu z Selgros Cash&Carry, Transgourmet, Michel Moran z Bistro de Paris. Wydarzenie jeszcze bardziej zintegrowało branżę i pozwoliło spojrzeć na to, co dzieje się u nas, z nowej międzynarodowej perspektywy.

Cieszy nas fakt, że konferencje MADE FOR Restaurant na stałe wpisały się w kalendarz najciekawszych wydarzeń branży gastronomicznej w Polsce. Tylko w 2019 roku w 4 edycjach konferencji (3 lokalnych i 1 międzynarodowej) udział wzięło ponad 1050 uczestników.Prelekcje, warsztaty i degustacje sensoryczne dla tak licznej grupy odbiorców przeprowadziło 50 polskich ekspertów i 13 ekspertów z zagranicy. Tematem przewodnim ubiegłorocznych konferencji były INNOWACJE PROWOKACJE, a w tym roku czeka nas… SZTUKA PRZETRWANIA!
      

Zachwycająca restauracja Epoka 

Jednym z najważniejszych gastronomicznych otwarć tego roku była niewątpliwie mieszcząca się w budynku Hotelu Europejskiego restauracja Epoka. Kiedy cała Warszawa zadawała sobie pytanie, kiedy w końcu Epoka otworzy drzwi, jej twórcy, a w szczególności szef kuchni Marcin Przybysz i dyrektor restauracji Antoine Azaïs – niespiesznie, w niezwykle przemyślany sposób, prowadzili prace koncepcyjne, badania historyczne nad staropolskimi przepisami, pozyskiwali najlepszych partnerów i dostawców, dopieszczali projekt architektoniczny i sprowadzali niepowtarzalne elementy wystroju. Do prac koncepcyjnych, na wiele miesięcy przed otwarciem, zaproszona została agencja zajmująca się komunikacją marketingową, czyli my 🙂 , co pokazuje jak profesjonalizuje się nasza branża. Na czym jeszcze polega wyjątkowość Epoki? To nowe wydanie fine diningu, który dzięki przyjaznemu serwisowi, szefowi kuchni otwartemu na dyskusje z Gośćmi i ich wizyty w kuchni, a także przemyślanemu konceptowi opartemu na starych książkach kucharskich, zachwyca, ale nie onieśmiela. To zdecydowanie jedno z najciekawszych miejsc na kulinarnej mapie Polski. 

              

Źródło zdjęć: restauracja Epoka

The Best Chef – międzynarodowy sukces platformy gastronomicznej

Z przyjemnością przyglądamy się rozwojowi The Best Chef. To zainicjowany przez Joannę Ślusarczyk i Christiana Gadau projekt zrzeszający najlepszych szefów z całego świata. W ciągu 3 lat od rozpoczęcia działalności urośli do tego stopnia, że pod względem zasięgów w social mediach nie mają sobie równych, przebijając takie konta jak Przewodnik Michelin, FineDiningLovers czy The 50 Best Restaurants. The Best Chef to nie tylko świetnie prowadzone medium, rozbudowane social media oraz ranking szefów, to także wydarzenia na światowym poziomie. W tym roku uczestniczyliśmy w kolejnej, 3. edycji przyznania nagród The Best Chef Awards w Barcelonie, której towarzyszyły niezwykle interesujące wykłady i panele dyskusyjne z udziałem czołówki światowej gastronomii (m.in Joan Roca, David Munoz, Vladimir Mukhin). Event ten zgromadził topowych szefów kuchni z całego świata (Polskę podczas wydarzenia reprezentował Wojciech Modest Amaro, który w rankingu zajął świetne 90 miejsce), a tytuł najlepszego przypadł Björnowi Frantzénowi ze Szwecji. 

Źródło zdjęcia: The Best Chef

Społeczna odpowiedzialność gastronomii

Branża staje się bardziej wrażliwa i otwarta na społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). Angażują się nie tylko wielkie projekty kulinarne, korporacje czy firmy sieciowe, ale również szefowie i szefowe kuchni mniejszych konceptów. Dzięki akcji Serenada dla dzieci, którą mieliśmy przyjemność wspierać komunikacyjnie, w tym roku w 5 ośrodkach medycznych w całym kraju, powstaną nowe, świetnie wyposażone kąciki zabaw dla dzieci. Ambasadorkami akcji, które bez wahania włączyły się do akcji, były uzdolnione i wrażliwe na ludzki los szefowe kuchni: Joanna Jakubiuk, Anna Klajmon, Sylwia Stachyra, Ewa Malika Szyc-Juchnowicz i Beata Śniechowska. Sylwia Stachyra zainicjowała także świąteczną zbiórkę pieluch, ubranek i kosmetyków, które następnie trafiły na oddział neonatologii Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego im. prof. W. Orłowskiego w Warszawie. Na uwagę zasługuje także manifest ,,Gastronomia przestrzenią dla tolerancji”, który sprzeciwia się wszelkim wykluczeniom, dyskryminacji rasowej, homofobii oraz przemocy werbalnej i fizycznej. Inicjatywa ma  na celu podkreślenie, że przy stole znajdzie się miejsce dla każdego, bez względu na płeć, wygląd i przekonana.

                             

                                        Źródło zdjęcia: Serenada dla dzieci                                                             

Pierwsze managerskie studia dla branży HORECA

Branża gastronomiczna, jak każda inna, aby przetrwać, musi nieustannie się rozwijać. W celu doskonalenia  kompetencji właścicieli, managerów i pracowników branży gastronomicznej na Akademii im. Leona Koźmińskiego powstał  kierunek studiów HORECA Manager. Studenci podyplomowych studiów mają okazję, by w teorii i praktyce przyswoić narzędzia warunkujące i mechanizmy usprawniające pracę w branży, poznać współczesne strategie zarządzania lokalami gastronomicznymi i być w stanie z sukcesem założyć i prowadzić restaurację lub inny biznes gastronomiczny. 

Restaurant Experience – nowe holistyczne podejście do wizyty w restauracji

W jaki sposób przyciągnąć i zatrzymać na dłużej gości lokali gastronomicznych? Odpowiedzi na to pytanie szukają restauratorzy i szefowie kuchni na całym świecie. W zależności od koncepcji stawiają, m.in. na zachwycające wnętrza, oryginalną kuchnię, autentyczność i inne wyróżniające cechy. Jednak nawet najciekawsza oferta kulinarna, intrygujące wnętrza i profesjonalny serwis nie są w stanie zadowolić wszystkich gości. Aby zrozumieć ich preferencje kulinarne i wybory, pomocne okazują się nauka, technologia i sztuka. 

Gastrofizyka, którą na polskim rynku reprezentuje Paweł Kałużny z Guest Experience Think Tank Academy, a za której ojca uważa się profesora Charlesa Spence’a z University of Oxford, pozwala oszukać smak za pomocą odpowiedniego kształtu naczyń, muzyki czy oświetlenia. Dzięki badaniom dowiadujemy się bowiem, że przykładowo – jeśli kawiarni zależy na wyrazistości espresso, znaczenie mieć będzie nie tylko intensywny smak ziaren, ale też kolor filiżanki, w której kawa zostanie podana – biały uczyni ją bardziej wyczuwalną. Uczestnicy ubiegłorocznych edycji naszych konferencji wielokrotnie byli świadkami manipulacji sensorycznych – teorię, ale też praktyczne zastosowanie gastrofizyki, poznali podczas eksperymentu z czekoladą, której smak zmieniał się w zależności od koloru oświetlenia i rodzaju muzyki. 

Ciekawym, wartym obserwowania zjawiskiem jest neuromarketing – narzędzie marketingowe, śledzące fale mózgowe, na który decydują się wiodące na rynku firmy, np. Spółdzielnia Mleczarska Spomlek z Krasnegostawu. Z wiedzy marketingowej korzystają Skarby Serowara, jedna z marek Spomlek, w celu poznania gustów i autentycznych opinii konsumentów na temat ich produktów. Neuromerketing podpowiada również, w jaki sposób ułożyć menu restauracyjne, aby rzadko wybierane potrawy stały się ulubionymi.

Z kolei wspomniana wcześniej restauracja Epoka, u swoich podstaw ma pragnienie, by każda chwila, którą spędza w niej Gość, była dla niego prawdziwym przeżyciem i doświadczeniem. Stąd wyborne, inspirowane przepisami pochodzącymi ze starych ksiąg kucharskich menu, nowoczesny i zachwycający design wnętrza, a także wyjątkowy, przyjazny serwis i otwartość szefa kuchni zapraszającego Gości do obserwowania jego zespołu przy pracy. O dbałości restauracji o przeżycia Gości w każdym wymiarze świadczy fakt stworzenia przez nią autorskiego projektu – ,,pudełka” do robienia zdjęć. Zaprojektowany przez twórców restauracji ,,softbox” pozwala, mimo przytłumionego, nastrojowego światła, jakie panuje we wnętrzach, robić imponujące i wyraziste zdjęcia dań. To się nazywa guest experience na najwyższym poziomie!    

Źródło zdjęcia: restauracja Epoka

DineART Sztuka wokół stołu

Ten interdyscyplinarny projekt, ktorego mecenasem jest firma Dajar HORECA, pozwolił na szersze spojrzenie na potrzeby stale rosnącego grona świadomych restauratorów, którzy wiedzą, iż na wrażenia gościa z wizyty w restauracji wpływają w równym stopniu serwis, kuchnia i design. Aby podkreslić znaczenie właśnie sztuki wokół stołu, kolację połączono z największym i najważniejszym festiwalem designu w Polsce – Łódź Design Festival. W celu edukacji przedstawicieli branży, organizatorzy przygotowali również program merytoryczny DineART Talks&Tastes, w ramach którego eksperci podczas dyskusji i wykładów omawiali kwestie dotyczące wystroju wnętrza lokalu czy wyglądu stołu i znaczenia designu z różnych perspektyw. Zwieńczeniem programu były degustacje dań wyróżniających się szefów kuchni Beaty Śniechowskiej i Łukasza Budzika, ambasadorów projektu.

Jednym z kluczowych punktów agendy kolejnej edycji DineART Sztuka wokół stołu w 2019 r., który jeszcze bardziej podkreśla wielowymiarowyt charakter projektu, była wystawa prac ceramików, którzy wzięli udział w ceramicznym konkursie ON THE TABLE pod patronatem marki Ambition. Zwieńczeniem tego dnia była kolacja zrealizowana w zgodzie z hasłem Łódź Design Festival Good life. W tym wypadku ,,sztukę wokół stołu” zapewniły wyborna kuchnia autorstwa Arkadiusza Wilamowskiego (good food), doskonały serwis (good experience) oraz dopieszczony w każdym względzie design (good design).

    

Źródło zdjęć: DineART Sztuka wokół stołu 2019

A jaki będzie 2020 rok? Wiele wskazuje na to, że może okazać się przełomowym rokiem w myśleniu o biznesie gastronomicznym w kontekście środowiska, filozofii jedzenia, psychologii i zarządzania ludźmi.Coraz większą rolę zaczynają odgrywać  nowe wartości, spychając pieniądze na dalszy plan. Czy rzeczywiście to nasza przyszłość, czy tylko gra pozorów? Zagadnienia te będziemy poruszać w tym roku podczas naszych konferencji w Krakowie, Poznaniu, Trójmieście i Warszawie, zapraszając do rozmów nie tylko restauratorów, szefów kuchni, media, ale również artystów, bo Gastronomia to też SZTUKA, a czasami nawet SZTUKA PRZETRWANIA.   

__________

Powyższe zestawienie powstało z inicjatywy magazynu Restauracja, gdzie jego skrócona wersja stanowić będzie część większego, branżowego opracowania. Magazyn na rynku dostępny będzie w lutym. Zachęcamy do lektury!

Zapisz mnie do newslettera FOR (możesz się wypisać w dowolnym momencie). Zaznaczenie oznacza akceptację regulaminu,