Sponsoring w gastronomi podczas pandemii – tylko dla odważnych? - FOR Talks

Sponsoring w gastronomi podczas pandemii – tylko dla odważnych?

„Kiedy dalsza praca silnika jest niemożliwa, najważniejsze to nie hamować, wówczas dojedziemy dalej” – mówi Emilia Pożarowszczyk, dyrektor marketingu firmy Spolmlek. O odpowiedzialności za rynek, o wspieraniu i sponsoringu inicjatyw branży gastronomicznej pomimo trudnej sytuacji i pokusy, aby bezpiecznie przeczekać. Made FOR Restaurant, Festiwalu Dwa Brzegi, Bocuse d’Or Poland to wydarzenia, które bez sponsorów nie miałyby racji bytu. Dlaczego warto?  

Autorka tekstu: Emilia Pożarowszczyk

Od kwietnia tego roku rzeczywistość zmieniła życie wielu ludzi, ale również i przedsiębiorców. Branża gastronomiczna, turystyczna, eventowa, także niektóre gałęzie branży spożywczej i wiele innych, odczuły skutki epidemii. Co można zrobić gdy nie można zatrzymać biegu wydarzeń? To pytanie zadaliśmy sobie w firmie na samym początku. Z pewnością zadbać o bezpieczeństwo zakładu, produktu, ciągłości  przerobu mleka, zadbać o ludzi. Jeśli chodzi o całą resztę wiedzieliśmy jedno: nie hamować tam gdzie nie musimy! Wówczas pojedziemy dalej. Wydaje się to słuszne z perspektywy kilku miesięcy, bowiem budujemy kapitał na przyszłość. Patetycznie mówiąc, może trochę ratujemy… no dobrze, nie świat, ale jego cząstkę.

Jak zawsze na początku roku powstał plan inwestycji budżetu w wiele różnorodnych imprez. Od kwietnia kilka z nich się nie odbyło, ale te, które pozostały otrzymały nasze wsparcie. Część inicjatyw pojawiła się zupełnie nieoczekiwanie, jak akcja posiłków dla medyków, czy też inicjatywa wsparcia produktami szefów kuchni, paczek świątecznych dla pracowników gastronomii zagrożonych utratą pracy.

Maj 

W maju uczestniczyliśmy w Kryzysowej Konferencji Gastronomicznej Made FOR Restaurant pod hasłem „Sztuka przetrwania”. Mogę sobie wyobrazić jak ciężko było pani Agnieszce Małkiewicz w niepewnym czasie pozyskać pieniądze na takie działania, gdy większość firm włącza tryb asekuracja. Ale udało się, namawiam nadal tych, którzy mogą, aby nie rezygnowali ze wsparcia. Przyjaciół poznaje się w biedzie – tak to się mówi? W tym przypadku to nie tylko gest, ale utrzymanie koniunktury na rynku. Podobnie jest z naszym wychodzeniem do restauracji w pandemii, czy zamawianiu posiłków na wynos, choć w domu spaghetti też możemy zrobić. Utrzymanie koniunktury, bo przecież kiedyś wróci to, co nazywamy normalnym życiem. Jakże miło byłoby naszych partnerów, nasze restauracje, firmy, które od lat z nami budowały sukces, widzieć na rynku po tym jak opadnie kurz po epidemii…. 

Lipiec 

Po pierwszej fali obostrzeń przyszło lato, wcale nie lepsze dla kultury i sztuki, którą Spomlek również mocno wspiera. W czerwcu spotkaliśmy się z panią Grażyną Torbicką, aby podjąć temat Festiwalu Dwa Brzegi, z którego niemal wszyscy sponsorzy się wycofali. Chyba pani Grażyna spodziewała się, że przekażemy smutne wieści – jednak tak się nie stało! Łezka w kąciku oka pojawiła się  po obydwu stronach. A wszak to tylko biznes…. Nie mogło być inaczej, zostaliśmy, jesteśmy i będziemy za rok! Mimo, iż całe przedsięwzięcie pierwszy raz w historii odbyło się w formule on-line, to udało się. Świetna inwestycja dla marki Skarby Serowara i promocja restauracji Bursztynowa, nasze spoty bez limitu czasu emitowane były w 50 000 domów, ludzi, którzy są kwintesencją naszej grupy docelowej. 

Wrzesień

We wrześniu wsparliśmy Fundację WIP w ramach konkursu Polska od Kuchni, następnie Polski Kongres Serowarski, którego organizatorzy chcąc utrzymać formułę, zrobili te edycję w bardzo kameralnej formie. Wciąż jesteśmy też partnerem Bocuse d’Or Poland, jednego z największych konkursów kulinarnych na świecie. Mimo, iż większość aktywności zaplanowanych z udziałem szefów kuchni obecnie pozbawiona jest publiki, dla nas to inwestycja w przyszłość, wsparcie wizerunku polskich, młodych kucharzy, którzy przez rok się przygotowywali do półfinałowych rozgrywek w Tallinie. 

Listopad

Obecnie w listopadzie ma miejsce jedna z największych merytorycznych imprez w branży spożywczej, Forum Rynku Spożywczego, którego jesteśmy partnerem. Druga edycja MADE FOR Restaurant ON-LINE, edycja MASTER CLASS 16. listopada, to aktywność, która również powstaje już z doświadczeniem majowej edycji, ale trudami drugiej fali pandemii. Pytanie czy właśnie teraz nie jest to jeszcze bardziej potrzebne, by restauratorzy dzielili się doświadczeniami, podpowiadali jak poradzili sobie kilka miesięcy temu, co można jeszcze dziś zrobić, by przetrwać? Przed nami również obiecane wsparcie dla Chefs Only, którego organizator był zmuszony przesunąć termin, wszyscy czekamy na rozwój sytuacji pandemicznej, by ustalona została nowa data. 

Spomlek nie wycofuje się ze złożonych deklaracji wsparcia, choć oczywiście rozsądnie byłoby zachowawczo wydawać budżety. Naturalnie nie jesteśmy pozbawieni instynktu i z wielu aktywności zrezygnowaliśmy. Niemniej wspieramy naszych partnerów biznesowych i staramy się wpływać na pozytywne funkcjonowanie branży, której my wszakże potrzebujemy, by istnieć. To są wyzwania odpowiedzialnego biznesu. Jestem głęboko przekonana, że relacje biznesowe, które rodzą się w takich czasach, są w stanie procentować wiele lat, na wielu płaszczyznach.

Więcej na temat  wartości współprac podejmowanych w czasach kryzysu dowiemy się na II Konferencji Kryzysowej MADE FOR Restaurant, która odbędzie się 16 listopada 2020 r. w formule on-line. Temat przedstawi  Emilia Pożarowszczyk dyrektor marketingu firmy Spolmlek – zapraszamy na rozmowę: CELEBRYCI Z WIZYTĄ W RESTAURACJI. CZY TO MA SENS? EFEKTY NIESTANDARDOWYCH DZIAŁAŃ MEDIOWYCH.

Szczegóły i BEZPŁATNA rejestracja na wydarzenie na stronie: https://forsolutions.pl/konferencja-kryzysowa-on-line-11-2020-program-konferencji/

Zapisz mnie do newslettera FOR (możesz się wypisać w dowolnym momencie). Zaznaczenie oznacza akceptację regulaminu,