20 uczestników i 3 spotkania przy stole umacniające więzi środowiska gastronomicznego – MADE Travel FOR Liebherr dały nam odpowiedzi na nurtujące wszystkich pytania. Wymieniając doświadczenia trudnego mijającego roku oraz przygotowując się na to, co przyniosą kolejne miesiące, prognozujemy rok 2021.
Autorka tekstu: Agnieszka Szydziak
W trudnym momencie, w jakim znajduje się gastronomia większości krajów, niepewność to emocja, która dominuje nasze relacje biznesowe wewnątrz organizacji, w całej branży HORECA oraz wśród partnerów, dostawców, producentów i biznesów okołogastronomicznych. Aby zracjonalizować zagrożenie, ważna jest analiza tego, co do tej pory wydarzyło się w pandemicznej rzeczywistości, ocena swoich możliwości oraz przygotowanie się na różne scenariusze, które może przynieść przyszłość. O tym, jak będzie wyglądać gastronomia w 2021 r. odpowiadali uczestnicy trzech świątecznych spotkań on-line zorganizowanych przez FOR Solutions i MojStolik.pl. Mecenasem spotkań była firma Liebherr – producent urządzeń chłodniczych.
Przed swoimi ekranami usiedli: Ernest Jagodziński z restauracji Autentyk w Poznaniu, Tomasz Czudowski i Katarzyna Błońska z restauracji Ale Wino i Forty w Warszawie, Michał Będzia z Flaming&Co. w Warszawie, Beata Śniechowska z Młodej Polski Bistro&Pianino we Wrocławiu, Marcin Kręglicki z Kręgliccy Catering w Warszawie, Klaudia Lopez z restauracji Muga i Cuba Libre w Poznaniu, Tomasz Muza z Molám Thai Canteen & Bar w Krakowie, Łukasz Adamowicz z Hotelu Bonifacio SPA & Sport Resort w Kępie pod Warszawą, Anna Bykowska z Belvedere w Warszawie, Monika Winny z Ośmiu Misek z Wrocławia, Mateusz Cacek reprezentujący spółkę Sphinx, Marcin Miecznikowski z Grubego Joska w Warszawie i The Park w Grodzisku Mazowieckim, Jarosław Uściński z Moonsfery w Warszawie oraz dziennikarz i krytyk kulinarny Maciej Nowak i przedstawiciele mediów. O komentarz międzynarodowy zadbała przedstawicielka firmy Liebherr, Aleksandra Batko, a spotkania poprowadziła Agnieszka Małkiewicz, Prezes Zarządu FOR Solutions.
Na ustach uczestników często pojawiały się pytania: Kiedy nas otworzą? Kiedy Polacy się zaszczepią? Czy czeka nas trzecia fala pandemii i kolejny lockdown? Mocnym odcięciem od poszukiwania normalności w tym, do czego byliśmy przyzwyczajeni przed marcem 2020 r., były pierwsze słowa Tomasza Czudowskiego z warszawskiego Ale Wino: „Przy drugim lockdownie chyba dorośliśmy w końcu do tego, żeby zrewidować nasze biznesy. Zrozumieliśmy, że nie możemy tylko się dostosowywać z naszą koncepcją do sytuacji, która jest. Musimy zrobić rewolucję. Obecnie nie ma żadnej pewności, że to, co robiliśmy do tej pory, wróci. Musimy się przestawić z modelu doświadczeń kulinarnych i gościnności na karmienie. Wciąż możemy wyróżniać się ofertą, jakością i formą. Przestańmy pchać ten sam produkt, który do tej pory oferowaliśmy w ramach całego doświadczenia restauracyjnego i otwórzmy się na nowe potrzeby gości.”
Sektor restauracyjnych doświadczeń przypisywany jest głównie fine dinigowi i podczas lunchu MADE Travel FOR Liebherr jego obecny status określił krytyk i dziennikarz kulinarny Maciej Nowak: „Od lat 90. wydawało nam się, że wszystko jest możliwe i postęp będzie nieustający, przez to straciliśmy kontakt z rzeczywistością. Obecny czas traktuję jako czas korekty, weryfikacji. Uważam, że przesadziliśmy w Polsce z fine diningiem. Jest to związane z ambicjami gastronomii, ale też aspiracjami gości. Moim zdaniem nie do końca mamy zasoby, aby je zaspokoić. Jednocześnie słabo rozwinął się w Polsce sektor gastronomii popularnej. Dla nas ciągle wizyta w restauracji jest „wyjściem”, wydarzeniem. Zmarnowaliśmy po 89’ potencjał barów mlecznych, które serwują dania z lokalnych produktów, dietetyczne, często wegetariańskie i przede wszystkim tanie. Kibicuję, aby wydarzenia ostatnich miesięcy przyniosły rozwój restauracji codziennych.”
Z kolei Łukasz Adamowicz z podwarszawskiego Hotelu Bonifacio zauważył pewne zagrożenia dla rozwoju gastronomii ze średniej półki. Według niego kryzys ekonomiczny, spowodowany pandemią doprowadzi do jeszcze większych społecznych kontrastów: „Tych, których było stać na fine dining, nadal będzie stać, ale obawiam się, że w znaczny sposób skurczy się klasa średnia. A poza tym gastronomia, hotelarstwo i turystyka przestanie być sexi biznesem dla tych, którzy dorobili się gdzieś indziej. Skończy się inwestowanie w ten sektor, bo kryzys pokazał, że to niezwykle ryzykowne branże.” Dziennikarz Forbes.pl – Marcin Kaczmarczyk, podkreślił natomiast, że gośćmi są również osoby zatrudnione w takich sektorach, których kryzys ekonomiczny w ogóle nie dotyka, dlatego nie ma aż tak dużych obaw, co do zmiany struktury społecznej.
Pozostaje zatem pytanie, czy widać perspektywy na to, by regres nie dokonał się w tak wielkim wymiarze, jak podpowiadają nam obecne nastroje? Jakie działania powinniśmy podejmować, by nie stracić zbyt wiele i jak najszybciej wrócić do gry?
,,Podsycajmy w gościach cały czas ich potrzebę do korzystania z restauracji” – to jedno z rozwiązań zaproponowanych przez Tomasza Czudowskiego. Z kolei blogerka i marketingowiec – Marta Glinka z Restaurantica.pl i Warsaw Foodie podkreśliła, że komunikacja on-line to teraz jedyny łącznik z gościem, dlatego warto zadbać o jasny przekaz na wszystkich kanałach mediów społecznościowych, ułatwić nawigację w poszukiwaniu menu, czy informacji o dostawach i wynosach. ,,Restauratorzy nadal powinni zaskakiwać gości wkładkami do menu, czy weekendowymi propozycjami, aby ci cały czas mieli pretekst, by do nich wracać.” – dodaje.
Atmosfera wokół branży HORECA robi się coraz gęstsza. Uczestnicy spotkań MADE Travel FOR Liebherr zgodnie stwierdzili, że idący „z góry” chaos informacyjny, brak pozytywnej komunikacji wokół lokali gastronomicznych i przedstawianie ich jako znacznego zagrożenia podczas epidemii, a także niedostrzeganie potrzeb wsparcia dla branż kooperujących z gastronomią, może doprowadzić w 2021 roku do stworzenia podziemia gastronomicznego.
2021 rok będzie niewątpliwie czasem słuchania potrzeb gości i dostosowywania się do nich. Restauratorzy, którym udało się zbudować wierną społeczność, z pewnością będą mogli na nią liczyć. Inni będą szukać rozwiązań takich jak: przeformatowanie biznesu, totalna zmiana koncepcji, stylu gotowania. Z pewnością najwięcej skorzystają ci, którzy potrafią szybko adoptować się do zmian i są kreatywni. Podczas jednego ze spotkań świątecznych on-line, uczestnicy zwrócili uwagę na dopiero wzrastający na polskim gruncie trend, który z powodzeniem rozwija, m.in. spółka Spinx. Nadchodzący czas może przysłużyć się rozkwitowi dark kitchen. Tego rodzaju koncepty restauracyjne oferują wyłącznie jedzenie w dowozie, pozostawiając w tajemnicy swój adres, zaplecze technologiczne, bardzo często dają możliwość skorzystania z różnych ofert w dużo krótszym czasie. Nie wymagają też obsługi kelnerskiej, współpracy z którą wielu restauratorów nie może nazwać gładką.
“W kuchniach wszystkich restauracji Sphinx i Chłopskie Jadło powstają dodatkowo dania, które obsługują cztery nasze wirtualne marki – The Burgers, Da Mamma, Och! Pita, Yolo Chicken. Doskonale sprawdza nam się to rozwiązanie.” – powiedział Mateusz Cacek ze Sphinx, który równie ważną rolę w prowadzeniu biznesu gastronomicznego w czasie pandemii dostrzega we własnym portalu i aplikacji mobilnej do zamawiania jedzenia, w tej sytuacji również z możliwością zamawiania dań z różnych restauracji w jednym transporcie.
Dzięki Aleksandrze Badko reprezentującej markę Liebherr, uczestnicy poznali też kulisy działalności gastro u naszych sąsiadów: ,,Restauratorzy w Europie podejmują podobne działania – robią wszystko, by ochronić swoje biznesy. W niektórych krajach przekaz, co do obostrzeń sanitarnych jest bardziej klarowny. Wszędzie utrzymują się też mało optymistyczne nastroje, które wynikają z obaw o permanentną zmianę potrzeb gości także po zakończeniu pandemii, a które wskazują na mniejsze zainteresowanie potrzebą spotykania się w restauracji. Zapanowała panika wśród producentów dostarczających sprzęty, na których pracuje gastronomia. Marka Liebherr ma stabilne położenie, ponieważ nasz biznes jest zdywersyfikowany. Mamy również chłodnictwo laboratoryjne, które w okresie szczepionek przynosi nam ogromne obroty i dzięki temu nadal możemy wspierać gastronomię.”
Trzy wirtualne spotkania w ramach cyklu MADE Travel FOR Liebherr miały miejsce tuż przed Świętami Bożego Narodzenia i skupiły przedstawicieli gastronomii z Warszawy, Krakowa, Poznania i Wrocławia oraz okolic. Mimo zupełnie innych, tegorocznych okoliczności, projekt nadal wspiera rozwój i integrację polskiej gastronomii z podkreśleniem roli marketingu relacyjnego. Goście, którzy pojawili się przed ekranami, reprezentują zupełnie inne formaty konceptów gastronomii, czy specyfikę lokalną. Wszystkich łączy jednak to, że są liderami branży i z otwartością dzielą się swoim doświadczeniem, historiami porażek i sukcesów, z których przy tej edycji wyjątkowo mogli skorzystać nie tylko uczestnicy spotkania, ale każdy zainteresowany tematem. Nagrania ze spotkań sreamowanych na żywo są cały czas dostępne na Facebooku i na YouTube FOR Solutions.
***
Zobacz video relacje:
Pierwsze świąteczne spotkanie on-line MADE Travel FOR Liebherr 21.12, godz. 18:15: TUTAJ!
Drugie świąteczne spotkanie on-line MADE Travel FOR Liebherr 22.12, godz. 14:15: TUTAJ!
Trzecie świąteczne spotkanie on-line MADE Travel FOR Liebherr 22.12, godz. 18:15: TUTAJ!
Mimo, iż w tym roku kameralne spotkania MADE Travel FOR Liebherr odbyły się w przestrzeni wirtualnej, nie zrezygnowano z tak ważnego elementu wydarzenia, jakim jest posiłek. Aby promować i wspierać dostawy, dzięki firmie Liebherr, każdy restaurator oraz przedstawiciele mediów otrzymali dania z innej restauracji, których właściciele lub managerowie również brali udział w kolacji lub lunchu.
***
MECENAS PROJEKTU
Liebherr – Jakość. Design. Innowacja.
Liebherr od ponad 60 lat definiuje najwyższe standardy w dziedzinie chłodnictwa. Tworzy urządzenia wyróżniające się zaawansowanymi technologiami i nowoczesnym designem. Wachlarz produktów obejmuje zarówno urządzenia profesjonalne jak i domowe. Liebherr kładzie nacisk na ciągłą optymalizację efektywności energetycznej urządzeń przy jednoczesnym skupieniu się na jakości komponentów. Dlatego projektowanie i produkcja ważnych podzespołów odbywają się we własnych fabrykach m.in w Niemczech i Austrii. Grupa Liebherr kształtuje postęp technologiczny w wielu innych obszarach. Jest czołowym producentem maszyn budowlanych i górniczych, turbin wiatrowych, żurawi morskich oraz rozwiązań transportowych, w tym lotniczych. Wymiana wiedzy i doświadczeń między spółkami zwiększa wewnętrzną innowacyjność. Firma zarządzana przez członków rodziny Liebherr posiada ponad 130 przedstawicielstw i zatrudnia ponad 43 000 pracowników w ponad 50 krajach, w tym w Polsce.
***
ORGANIZATOR PROJEKTU
FOR Solutions to agencja komunikacji i kreowania wydarzeń dla branży HORECA. FOR Solutions to parasolowa marka dla działań PR i marketing dotychczas prowadzonych pod flagą MADE.
W swojej codziennej pracy agencja FOR buduje strategie marketingowe, zajmuje się działaniami PR, obmyśla niestandardowe wydarzenia, inicjuje spotkania i buduje relacje, które pozwalają Klientom rozwijać ich biznes. W tym celu stworzono MADE FOR Restaurant, cykl biznesowych spotkań, które będą rozwijane z jeszcze większą determinacją pod parasolem marki FOR.
FOR Solutions kładzie nacisk na integrację branży. Projektuje wydarzenia tak, by stwarzać przestrzeń do networkingu oraz wymiany doświadczeń i inspiracji. Dlaczego? Bo według FOR Solutions HORECA to przede wszystkim ludzie. A agencja FOR to miejsce, gdzie wychodzi się poza granice standardowych działań marketingowych.
***
PARTNER MERYTORYCZNY
MojStolik.pl to polski system stworzony przez grupę przyjaciół – tajemniczych miłośników dobrego jedzenia i sztuki goszczenia w restauracjach. To technologiczne rozwiązanie, które pomaga budować społeczność wokół miejsc atrakcyjnych przez dobrą kuchnią oraz szacunek dla czasu i przyzwyczajeń swoich lojalnych gości. Mójstolik.pl to coraz większa grupa restauracji, które wspólnymi siłami robią wszystko, aby polska gastronomia była utożsamiana z doskonałą jakością, dbałością o detal i szacunkiem dla fanów spędzania czasu przy stole z przyjaciółmi, rodziną, czy partnerami w biznesie. Założyciele sytemu przełożyli swoją restauracyjną pasję na język technologiczny i dzięki temu powstał gastronomiczny portal i aplikacja, które łączą ludzi przy stołach najbardziej cenionych i popularnych restauracji w Polsce.