Stanowisko czołowych polskich restauratorów w temacie: „Dramat, nie ma ludzi do pracy w gastronomii! Czy rzeczywiście?”. Relacja z naszego wydarzenia podczas Targów EuroGastro.
Zespół MADE SOLUTIONS przygotował wykład i debatę pod prowokacyjnym hasłem „Nie ma ludzi do pracy w gastronomii. Czy rzeczywiście?”. Ekspertami w tej kwestii byli: Marta Jakubowska, Agnieszka Kręglicka, Krzysztof Janiszewski, Marcin Kręglicki, Michał Molenda, Daniel Pawełek i Piotr Popiński. 21.Targi EuroGastro – nie mogło nas zabraknąć na tej jednej z najważniejszych imprez rynku HoReCa w Polsce.
Spotkanie rozpoczęła prezentacja naszego eksperta HR Katarzyny Derdzińskiej, która dotyczyła skutecznych i praktycznych procesów HR w branży gastronomicznej, metod zaangażowania pracowników oraz korzyści płynących z budowania marki pracodawcy, tak w kontekście satysfakcji nowych i obecnych pracowników oraz o najważniejsze gości. A to wszystko w celu, który trafnie, choć może dla niektórych wyzywająco, sformułował Richard Branson: „Klienci nie są najważniejsi. Pracownicy są najważniejsi. Jeśli zadbasz o swoich pracowników, oni zatroszczą się o klientów” .
W drugiej części spotkania głos zabrali nasi eksperci, których podchwytliwymi pytaniami zachęcała do dyskusji Agnieszka Małkiewicz.
Michał Molenda, szef kuchni w Kuchnia Otwarta mówił o świadomym zarządzaniu pracownikami i relacjach opartych na zasadzie twardej ręki. Wyjaśnił potrzebę nauczania i motywowania poprzez obowiązek dawania osobistego przykładu, co przekłada się na bycie docenianym i szanowanym przez personel.
Agnieszka Kręglicka, właścicielka m.in. Meltemi, Santorini i Opasły Tom podkreśliła intuicyjność dużej części swoich działań, szczególnie w początkach tworzenia biznesu. Najważniejsze jest „być przyzwoitym człowiekiem” w relacjach zarówno z pracownikami, jak i gośćmi. Marcin Kręglicki podkreślił, że zaczynali dwadzieścia lat temu w innych czasach, kiedy nie było praktyków. Tym, którzy rozpoczynają biznes gastronomiczny obecnie jest łatwiej, bo mają na kim się wzorować i od kogo uczyć, aby umiejętnie zarządzać biznesem i ludźmi.
Marta Jakubowska, współwłaścicielka Brasserie Warszawska, zapytana o rolę i częstotliwość spotkań z pracownikami, przyznała, że personel lubi i potrzebuje takich rozmów. Restaurator absolutnie powinien wiedzieć, co dzieje się wśród jego pracowników, ale nie może przekroczyć granicy, kiedy to zaczynają go oni obarczać swoimi problemami oczekując gotowych rozwiązań.
Daniel Pawełek, restaurator roku 2016 wg Warsaw Insider, współwłaściciel m.in. Butchery and Wine oraz wine barów Kieliszki na Próżnej i Kieliszki na Hożej zwrócił uwagę, że pomimo braku ludzi do pracy w branży gastronomicznej, bycie autorytetem ułatwia proces rekrutacji. Jeśli się nie jest dobrym w tym, co się robi – brakuje nam własnego zaangażowania i wiary w ideę restauracji, „to żaden HR nie pomoże”.
Piotr Popiński twórca m.in. Domu Wódki mówił o budowaniu motywacji wśród swoich pracowników, z których wielu jest z nim od kilkunastu lat. Składa się na to zarówno stwarzanie optymalnych warunków pracy, gradacja stawianych przed pracownikami zadań i wyzwań, jak i dbałość o motywujący system wynagrodzeń, uwzględniający sukces firmy. Podkreślił, że oprócz intuicji i bycia porządnym człowiekiem potrzebna jest twarda wiedza z zarządzania ludźmi i umiejętności managerskie.
Krzysztof Janiszewski właściciel gwiazdkowej restauracji SENSES zauważył potrzebę przekonania nowych i już zatrudnionych pracowników, że praca w gastronomii nie zawsze jest „pracą na chwilę”. Według niego potrzebna jest zmiana wizerunku branży gastronomicznej w Polsce. musi, wzorem świata, rozwijać się i zacząć być postrzegana, jako profesja. Potrzebna jest praca u podstaw i czas.
Wszyscy rozmówcy zgodzili się, że dobry szef musi wymagać konkretnych rzeczy, ale musi też umieć dziękować za nie swoim pracownikom i mieć czas, aby uścisnąć dłoń patrząc w oczy.
Zespół MADE SOLUTIONS również dziękuje wszystkim, którzy wzięli udział w tym wydarzeniu. Naszą kolejną propozycją jest biznesowa konferencja gastronomiczna w Krakowie „Zatrudniaj, angażuj i zarabiaj” 10 maja, na którą serdecznie zapraszamy.
Relację przygotowała Justyna Kwiatkowska. Dziękujemy;-)
Więcej informacji udziela rzecznik prasowy kampanii edukacyjnej DO USŁUG:
Agnieszka Małkiewicz, Marketing&PR, Partner MADE, Tel. 695 672 986, madesolutions.com.pl
*
Jesteśmy DO USŁUG
Pod tym hasłem restauratorzy, szefowie kuchni i managerowie w kilku polskich miastach łączą siły, aby profesjonalizować branżę gastronomiczną i skutecznie rozprawić się z mitami, które ograniczają jej rozwój. Motywem przewodnim tegorocznych wydarzeń jest budowanie MARKI DOBREGO PRACODAWCY w gastronomii oraz przyciągnięcie do branży zdolnych i zaangażowanych pracowników. Inicjatorem akcji jest zespół MADE integrujący wokół kampanii media, dostawców i liderów branży.
Od MADE Food & Horeca Solutions
Jesteśmy zespołem wyspecjalizowanym w budowaniu przewagi rynkowej i rozwoju biznesu w branży HORECA. Wyróżnia nas dogłębna znajomość trendów oraz branży w Polsce i na świecie, sieć kontaktów oraz bezpośredni dostęp do wiedzy naszych ekspertów- najskuteczniejszych praktyków i biznesmenów na rynku HORECA. Sprawnie łączymy wiedzę i praktykę z obszarów HR, Marketing&PR, rozwoju biznesu i sprzedaży. Więcej informacji na www.madesolutions.com.pl. Rozmawiamy z ekspertami w branży na www.madetalks.pl.
Do zobaczenia!