Jaki jest prawdziwy The Best Chef? Co stoi za sukcesem tych najlepszych i najbardziej cenionych w branży? Co robić, żeby za nimi nadążyć? O sekretach najlepszych szefów kuchni świata rozmawiamy z Joanną Ślusarczyk i Cristianem Gadau z The Best Chef, odpowiedzialnymi za międzynarodowy projekt, który zrzesza najwybitniejsze talenty kulinarne z całego świata. Oboje już niedługo pojawią się na scenie podczas kolejnej konferencji MADE FOR Restaurant, tym razem w Warszawie.
FOR Solutions: The Best Chef to platforma zrzeszająca najwybitniejsze kulinarne talenty z całego świata. To ponad 1,2 miliona użytkowników mediów społecznościowych z Europy, Azji i Stanów Zjednoczonych. Opowiedz skąd pomysł i jak to wszystko się zaczęło?
Joanna Ślusarczyk (The Best Chef): Wszystko zaczęło się w 2014 r., kiedy Cristian stworzył stronę na Facebooku, gdzie publikował zdjęcia dań swoich oraz innych kucharzy. W 2015 r. strona była już dość popularna, w związku z czym postanowił nadać jej konkretną nazwę. Chciał, aby było to miejsce, gdzie pokazuje się najlepszych z najlepszych, młode talenty i “codzienny” świat kuchni. Tak pojawiła się nazwa The Best Chef i tak też powstał pomysł listy tych “naj” szefów kuchni. Listy, która będzie oceniać nie tylko profesjonalizm, ale także szefa jako człowieka – wartości, jakie sobą reprezentuje, jak zachowuje się na co dzień. Tak właśnie wyglądały narodziny projektu The Best Chef. Muszę przyznać, że na początku byłam trochę sceptyczna, wydawało mi się, że nie mamy żadnego wsparcia ze strony wielkich organizacji, ale Cristian pokazał mi, że The Best Chef ma ogromny potencjał. Było to trochę szalone, ale mimo to w 2017 r. postanowiliśmy zorganizować pierwszą edycję wydarzenia w Polsce. I tak to się zaczęło – początkiem była pasja Cristiana do świata gastronomii.
Cristian Gadau (The Best Chef): Dokładnie, idea zrodziła się z pewnego rodzaju ciekawości – kto jest najlepszym szefem kuchni na świecie? Abstrahując od restauracji, chodziło mi o samego człowieka, jego osobowość. Chciałem dowiedzieć się który z nich jest “szefem doskonałym”, mającym ponadczasową wizję, który poprzez swoją kuchnię jest w stanie przekazać nie tylko doskonały smak, ale też emocje, zaskakującą technikę i podejście do gastronomii.
Jak ważna dla restauracji jest obecność na takim międzynarodowym forum? Jakie korzyści przynosi?
CG: Bez wątpienia w dzisiejszych czasach jest to rzecz najważniejsza. Na przestrzeni lat komunikacja medialna diametralnie się zmieniła. Popularyzacja restauracji była kiedyś procesem powolnym i najczęściej ograniczonym do wąskiej ilości odbiorców. Media społecznościowe zrewolucjonizowały spojrzenie na to, w jaki sposób restauracja może się zaprezentować. Dlatego tak ważnym czynnikiem jest inwestycja w marketing restauracji. Dzięki temu miejsce staje się rozpoznawalne na arenie międzynarodowej, co umożliwia zaprezentowanie jej szerszemu gronu, zarówno gości, jak i innych osób ze świata gastronomii.
JS: Facebook czy Instagram to obecnie narzędzia do pokazania swojego lokalu, dokonań, pasji. Przykładem tego, jak ważna jest komunikacja może być choćby Magnus Nilsson i jego restauracja, prawie na końcu świata – pewnie nikt nie wiedziałby, że istnieje, gdyby nie pokazanie jej na międzynarodowym forum. Jednak samo pokazanie nie wystarczy – według mnie musi za tym iść również ciężka praca, pasja i historia – tak jak było to w przypadku wspomnianej wcześniej restauracji Fäviken. Korzyścią natomiast według mnie jest sala pełna zadowolonych gości.
Co musi mieć w sobie szef kuchni, żeby znaleźć się na szczycie w The Best Chef? Jakie są według Was wyznaczniki, cechy, wartości, którymi powinien się kierować?
CG: Żeby odpowiedzieć na to pytanie posłużę się przykładem Joan Roca, dwukrotnego zwycięzcy The Best Chef Top 100. Według mnie to człowiek odznaczający się niezwykłą dyscypliną i pasją. Te dwie cechy wyniósł z domu rodzinnego. Ponadto skromność i gotowość do poświęceń, wsparte przez znajomość odpowiednich technik. To właśnie charakterystyka Joan’a Roca – ciągłe poszukiwanie perfekcji oraz inspiracja nauką. I ostatnia rzecz – jeśli jesteś w stanie pozostać samym sobą mimo tego, że jesteś rozpoznawalny na całym świecie, to może pewnego dnia zostaniesz The Best Chefem 🙂
JS: The Best Chef to osoba pracowita, pełna pasji, nie poddająca się przy pierwszych problemach. To ktoś, kto w kuchni jest perfekcjonistą z wyobraźnią, a poprzez swoje kreacje jest w stanie przekazać emocje tak, aby obok dobrego smaku, jedzenie stało się doznaniem nie tylko dla ciała, ale też dla duszy.
W gronie najlepszych szefów kuchni wg The Best Chef z Polski znalazł się jedynie Wojciech Modest Amaro. Jakie rady mielibyście dla polskich szefów kuchni, aby mogli odnieść międzynarodowy sukces i również mieć szansę znaleźć się w szeregach The Best Chef? Na co powinni zwrócić uwagę, w czym powinni zmienić swoje podejście do gastronomii?
CG: Przede wszystkim chciałbym serdecznie pogratulować Modestowi sukcesu, że jako jedyny Polak znalazł się na liście 100 najlepszych szefów kuchni na świecie wg The Best Chef. Jego sukces, według mnie, związany jest z tym, że Amaro był w stanie pokazać polskie tradycje kulinarne – tak jak zrobił to wcześniej Rene Redzepi, Virgilio Martinez czy Vladimir Mukhin, każdy w swoim kraju. Bycie wiernym tradycji, odkrywanie tego, co kryje w sobie polska ziemia, tego co może zaoferować i eksperymentowanie z jej zasobami – to według mnie kwestie kluczowe. Jak dla mnie Wojciech Modest Amaro jest doskonałym przykładem do naśladowania.
JS: Młodzi szefowie kuchni powinni być pełni pasji i zaangażowania. Tradycje kulinarne są bardzo ważne, jednak nie powinni zapominać, że gastronomia cały czas idzie do przodu – należy więc ciągle się doskonalić i uczyć. Moją radą jest także, aby byli skromni. Niech z dumą świętują swoje sukcesy, ale z drugiej strony nie zapominają o kolejnych celach, które na nich czekają. Powinni też bardziej otworzyć się na świat, i różne formy międzynarodowe.
Cristian Gadau i Joanna Ślusarczyk byli obecni na konferencji MADE FOR Restaurant 21.10 w Gdyni. Pojawią się także na międzynarodowej edycji spotkania 18.11 w Warszawie. STRONA WYDARZENIA: https://forsolutions.pl/konferencja-gastronomiczna-made-for-restaurant-warszawa-11-2019/
Cristian Gadau – z pochodzenia Włoch. Od kilku lat mieszka w Polsce, w Krakowie. Od zawsze związany z gastronomią. Założyciel projektu The Best Chef – jego poczynania codziennie śledzi ponad 1,2 miliona ludzi z całego świata. Jak sam mówi, dokonał czegoś niezwykłego – swoją pasję zamienił w swoją pracę – pracę marzeń polegającą na jedzeniu i piciu u najlepszych szefów kuchni.
Joanna Ślusarczyk – ukończyła farmację na Uniwersytecie Jagiellońskim. Następnie obroniła tytuł doktora nauk medycznych z zakresu neurofarmakologii. Pasjonatka nauki głównie neuro-nauki czyli wszelkich zagadnień związanych, z tym co kryje się w naszym mózgu. Od 3 lat związana z The Best Chef. W tym roku pod patronatem The Best Chef stworzyła swój własny projekt „Food Meets Science” – interdyscyplinarny panel, który łączy świat nauki oraz gastronomii. Prowadzi własną działalność badawczą, wygłasza prelekcje na konferencjach międzynarodowych. Zajmuje się również organizacją wydarzeń kulinarnych.
The Best Chef to platforma zrzeszająca najwybitniejsze kulinarne talenty z całego świata. Projekt ten powstał w 2015 roku. Jego strategia i bliski kontakt z obserwatorami dał rezultat w postaci ponad 1,2 miliona użytkowników mediów społecznościowych z Europy, Azji i Stanów Zjednoczonych zrzeszonych wokół The Best Chef.
https://www.thebestchefawards.com/