Jak pogodzić Zetki z Iksami? – oto jest pytanie! Tak się projektuje restauracyjny zespół marzeń - FOR Talks

Jak pogodzić Zetki z Iksami? – oto jest pytanie! Tak się projektuje restauracyjny zespół marzeń

– Kluczowe jest zrozumienie cech i preferencji różnych pokoleń: inne mają Baby Boomers, inne pokolenie X, inne Milenialsi i najmłodsza Generacja Z. Dlatego tak ważne jest poznanie tych różnic i dostosowanie do nich strategii zarządzania.

O najważniejszych trybikach międzypokoleniowego zespołu, który napędza restauracyjną machinę i wzajemnych korzyściach, jakie mogą dać sobie Zetki i Iksy, rozmawiamy z Aleksandrą Źrałką, Food & Beverage Manager hotelu Novotel Warszawa Centrum.


Made For Restaurant: Brakuje pracowników, a gdy już się znajdą – brakuje im specjalistycznej wiedzy i odpowiedniego przeszkolenia: to jedne z największych bolączek współczesnej gastronomii.

Aleksandra Źrałka: My mamy nieco łatwiej. Jako flagowy hotel w centrum stolicy nie możemy narzekać na brak spływających CV. Głównie staramy się wybierać osoby z jak największym doświadczeniem i z tą iskrą w oku, ale często też stawiamy na rozwój młodych, niedoświadczonych pracowników, którzy pasjonują się gastronomią i marzą o pracy w restauracji. Poza tym współpracujemy ze szkołami gastronomicznymi i uczelniami, żeby być w stałym kontakcie ze zdolnymi ludźmi, którzy zdobywają profesjonalną wiedzę o branży. Uczestniczymy w programach stażowych i oferujemy praktyki zawodowe.

A ogromna rotacja wśród pracowników branży? Jak z tym sobie radzicie?

Akurat w naszym dziale gastronomii ponad 70 proc. załogi jest z nami od lat i bardzo cenią sobie pracę w hotelu. Budowanie pozytywnej atmosfery i silnej kultury organizacyjnej, opartej na szacunku, zaufaniu i współpracy – działa cuda. W takiej organizacji pracownicy chcą zostać. Ważne jest tworzenie przyjaznego i wspierającego środowiska pracy. W naszym przypadku oferujemy rozbudowany system benefitów i programów pracowniczych, gwarantujemy szkolenia oraz możliwość poznania pracy w innych naszych hotelach w Polsce i za granicą  – tzw. cross training; dajemy pracownikom realne wsparcie w trudnych sytuacjach życiowych, elastyczne harmonogramy pracy – a to tylko niektóre z korzyści.

Jak dużym zespołem zarządza Pani w hotelu Novotel Warszawa Centrum?

Obecnie w moim zespole pracuje 58 osób w różnych punktach gastronomicznych hotelu. Zespół jest bardzo zróżnicowany: od pracowników, którzy są z nami jeszcze od czasów Hotelu Forum i mogą się poszczycić ponad 40-letnim stażem, po osoby, które dopiero u nas zaczynają swoją przygodę z gastronomią. Prawdziwy przekrój wszystkich generacji.

Z jakimi wyzwaniami się to wiąże?

Praca w tak dużym zespole gastronomicznym często wymaga szybkiego tempa i efektywnego zarządzania czasem. Konieczne jest skuteczne planowanie i organizowanie pracy, żeby zapewnić terminowe wykonanie zadań i obsługę klientów.

Pogodzenie ze sobą 58 osób w różnym wieku, zadbanie o jakość pracy, o zaufanie między ludźmi i dobrostan zespołu – brzmi jak niełatwe zadanie.

Powtórzę: ważne jest tworzenie przyjaznego i wspierającego środowiska. Dzielenie się informacjami, oczekiwaniami i opiniami pomagają unikać nam nieporozumień i budować poczucie wspólnej odpowiedzialności. W ciągu tygodnia mamy na stałe zaplanowane spotkania operacyjne z różnymi działami, w trakcie których przekazujemy sobie potrzebną wiedze, zadajemy mnóstwo pytań, żeby wątpliwości rozwiązywać na bieżąco. Wspólne cele i dążenie do ciągłego rozwoju indywidualnego i zespołowego, mogą być silnym motorem współpracy i zaufania. Zależy nam, żeby nasi pracownicy, jako przedstawiciele różnych pokoleń, dzielili się ze sobą swoją wiedzą i doświadczeniami. Na tym korzysta cały zespół.

Generacja Z, najmłodsze pokolenie, które wkroczyło na rynek w zasadzie wyparło pokolenie X. Osoby po 40, po 50 roku życia są praktycznie niewidoczne. Czy dla starszych osób rzeczywiście nie ma miejsca we współczesnej restauracji?

Nie zgodzę się. Starsze osoby mogą mieć wiele do zaoferowania branży i młodszym pracownikom: bogate doświadczenie, umiejętności interpersonalne, profesjonalizm, stabilność. Różnorodność wiekowa w zespole może przynieść wiele korzyści, w tym różnorodne perspektywy i podejścia do rozwiązywania problemów.

Kluczowe jest zrozumienie cech i preferencji różnych pokoleń: inne mają Baby Boomers, inne pokolenie X, inne Milenialsi i wreszcie najmłodsza Generacja Z. Każde ma swoje wartości, oczekiwania i style pracy. Dlatego tak ważne jest poznanie tych różnic i dostosowanie do nich strategii zarządzania.

A gdyby tak się przez chwilę zastanowić: co dokładnie starsi mogliby dać młodszym w gastro, jaką przekazać im wiedzę? Na jakich stanowiskach można by stworzyć dla pokolenia X miejsce w branży?

Na pewno mogą pełnić rolę mentorów i coachów dla młodszych pracowników, dzieląc się swoimi doświadczeniami, udzielając porad i wspierając ich w rozwoju zawodowym. Ta wymiana wiedzy i doświadczeń może przyczynić się do szybszego rozwoju umiejętności i zaangażowania młodszych pracowników. Osoby starsze często posiadają umiejętność budowania trwałych relacji z klientami, co jest kluczowe dla sukcesu w branży gastronomicznej. Ich empatia, troska i umiejętność rozwiązywania problemów mogą przyczynić się do zadowolenia gości i ich lojalności wobec restauracji.

To teraz z drugiej strony: jak młodzi mogliby pomóc starszym odnaleźć się w nowej rzeczywistości gastronomicznej?

Młodzi pracownicy mogą odegrać istotną rolę szczególnie w kontekście wykorzystania nowych technologii. Mogą być mentorami dla starszych w obszarze automatyzacji czy sztucznej inteligencji, podczas gdy starsi mogą pełnić rolę mentora w kwestiach branżowych.


Aleksandra Źrałka – ma na swoim koncie wiele lat doświadczenia w branży gastronomicznej. Przygodę z hotelarstwem rozpoczęła w słonecznej Kalifornii w 5-gwiazdkowym Canary Hotel, gdzie odkryła pasję do branży. Kolejne kroki w zawodzie zdobywała m.in. w 4-gwiazdkowym hotelu Hilton Garden Inn w Rzeszowie. Po kilku latach, już w Warszawie, zasiliła szeregi zespołów Accor. Jako miłośniczka sztuki sommelierskiej, kierowała restauracją Winestone w hotelu Mercure Warszawa Grand. Zaangażowanie i pasja, z jaką realizuje swoją pracę, zostały zauważone i docenione, dzięki czemu awansowała na stanowisko najpierw zastępcy, a potem F&B Managera w hotelu. Od stycznia kontynuuje karierę zawodową w Novotel Warszawa Centrum.

Hotel Novotel Warszawa Centrum jest zlokalizowany w samym centrum Warszawy. Oferuje gościom 742 pokoje zaprojektowane z myślą o rodzinach z dziećmi, turystach i branży konferencyjnej dzięki bogatej ofercie MICE. Hotel należy do wiodącej na świecie grupy hotelarskiej Accor, oferującej usługi w ponad 110 krajach w 5 500 obiektach, 10 000 lokalach gastronomicznych, ośrodkach wellness i elastycznych miejscach pracy.

Więcej informacji na temat hotelu można znaleźć na stronie: https://all.accor.com/hotel/3383/index.pl.shtml.


Pani Aleksandry posłuchamy już 23 kwietnia podczas konferencji Made FOR Restaurant

Zapisz mnie do newslettera FOR (możesz się wypisać w dowolnym momencie). Zaznaczenie oznacza akceptację regulaminu,