Pierwsza konferencja szkoleniowa MADE RESTAURANT w ramach kampanii DO USŁUG odbyła się w Krakowie i co ciekawe, okazała się sukcesem jeszcze przed rozpoczęciem. Dlaczego? 10 maja w Centrum Kongresowym ICE Kraków zjawiło się nie 80 uczestników, jak było zaplanowane, a 150! To był pierwszy znak tego, że zespół MADE precyzyjnie i trafnie wytypował obszary, o których polska gastronomia chce rozmawiać i, w zakresie których, potrzebuje wskazówek i edukacji. Partnerem honorowym wydarzenia było miasto Kraków.
Zobacz relację wideo z wydarzenia:
Od czego się zaczęło?
Na początek Agnieszka Małkiewicz oraz Katarzyna Derdzińska (partnerki MADE) powitały uczestników oraz gości wyjaśniając jednocześnie, że konferencja jest jednym z wydarzeń autorskiej kampanii edukacyjno-informacyjnej DO USŁUG 2017. Kampania ma na celu: kreowanie rozwiązań największych problemów w zakresie zarządzania ludźmi w gronie najskuteczniejszych biznesmenów, promocję dobrych praktyk biznesowych i rozwijanie kompetencji managerów HORECA oraz budowanie transparentnych i profesjonalnych relacji pracownik – pracodawca. Inicjatorki podkreśliły, że program konferencji powstał we współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami w odpowiedzi na faktyczne potrzeby biznesowe rynku.
Szczęście, relacje, biznes
Konferencję rozpoczęto od przytoczenia wyników najnowszych badań na temat szczęścia, a właściwie odpowiedzi na pytanie: co sprawia, że ludzie czują się szczęśliwi? (Harvard Study of Adult Development: What makes a good life? Lessons from the longest study on happiness).
Okazuje się, że jakość naszego życia w największym stopniu zależy od relacji, które budujemy. Na tej kanwie Sylvia Mostowy (właścicielka Cafe Manekin i nowego konceptu Mane) i Mateusz Janusz (agencja marketingowa hussars.pl) podpowiedzieli, jak stosować w praktyce tak ważny w kontaktach firmowych „Networking”.
Tutaj warto podkreślić, że MADE stawia sobie za cel nie tylko szerzenie wiedzy i rozwój branży HoReCa, ale również budowanie sieci kontaktów w branży. Wartością dodaną każdej konferencji będzie właśnie nawiązywanie znajomości, które pozwolą na jeszcze skuteczniejsze i szybsze realizowanie celów biznesowych.
Pierwszym zagadnieniem konferencji było „Budowanie marki pracodawcy w gastronomii”.
W prelekcji warsztatowej na ten temat Katarzyna Derdzińska zaznaczyła, że każdy restaurator ma jakąś markę, której elementem jest jego wizerunek jako pracodawcy. Jeśli restaurator oczekuje, że pracownicy dobrze obsłużą swoich gości, to i on musi „dobrze obsłużyć” swoich pracowników.
Następnie rozpoczęliśmy debatę poprowadzoną przez Agnieszkę Małkiewicz oraz Katarzynę Derdzińską, w której udział wzięli:
- Marcin Wachowicz (współwłaściciel Aioli, Momu, Banjaluka)
- Miłosz Kowalski (szef kuchni w Hilton Garden Inn Kraków Airport)
- Małgorzata Burzyńska (commercial manager w Food&Friends)
- Violetta Hamerska (ekspert jakości usług, właściciel Etirez)
Co powoduje, że pracuje pani u tego samego pracodawcy ponad 10 lat? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do Małgorzaty Burzyńskiej, która w odpowiedzi podkreśliła wagę jasno określonych obowiązków, jak i możliwości rozwoju, czyli uczciwe pokazanie przez pracodawcę ścieżki rozwoju. Aby pracownicy wierzyli w to, że w danej restauracji mogą się rozwijać, awanse wewnętrzne muszą być pierwszym sposobem na obsadzenie wakatów. Dopiero później jest czas na poszukiwanie pracowników na zewnątrz.
Szef kuchni Miłosz Kowalski, któremu w zbudowanym zespole udało się zebrać grupę pasjonatów kuchni, zaznaczył, jak ważny jest autorytet pracodawcy i menedżera oraz przekonanie potencjalnego pracownika, że odniesie konkretne korzyści pracując w danym miejscu. W idealnej sytuacji szef kuchni sam w sobie jest taką marką, dla której ludzie chcą pracować. Violetta Hamerska opowiedziała co robić, jeśli restauracja chce zbudować swoją markę wokół wysokiego poziomu obsługi gościa. Podstawowa zasada jest prosta – właściciel powinien lubić swoich pracowników i być uczciwym wobec nich. Jeśli nie stworzy „fajnego” zespołu od kuchni po salę, to goście nie przyjdą. Odpowiadając na pytanie: jakich pracowników przyciągać? – podkreśliła walor mieszanych wiekowo zespołów, o czym często zapominają restauratorzy. Pracownicy 40+ i 50+ to pracownicy lojalni, zmotywowani, doświadczeni życiowo, umiejący rozwiązywać sytuacje konfliktowe, mogący stać się mentorami tych młodszych. Restaurator Marcin Wachowicz na własnym przykładzie (ostatnio bowiem otworzył restaurację AIOLI w Gdańsku) radził, jak radzić sobie z poszukiwaniem pracowników przenosząc markę restauracji do innego miasta. „Najważniejsze jest spełnianie obietnic – najpierw pracownicy podchodzili do firmy z rezerwą. Teraz, gdy widzą, że obietnice są spełniane, sami się zgłaszają do pracy”.
Następnie „Rozgryzaliśmy Millenialsów” z pomocą Katarzyny Derdzińskiej – MADE, Ziemowita Majewskiego – Dyrektora Generalnego Double Tree by Hilton oraz Karoliny Milczanowskiej z portalu Have a Bite.
Są tacy, którzy pokolenie ludzi urodzonych w latach 80-90 kochają i tacy, którzy go nie rozumieją. Katarzyna Derdzińska opowiedziała najpierw o hierarchii potrzeb ludzkich. Wyjaśniła, że kluczem do millenialsów jest zrozumienie potrzeb tego pokolenia, na czele których jest „relacyjność” – najbardziej motywująca ich do pracy.
Ziemowit Majewski przedstawił stereotypową opinię pracodawców o millenialsach – pokolenie zarozumiałe, roszczeniowe, egoistyczne, przeceniające własne możliwości. Zaznaczył jednak, że to pokolenie ludzi odważnych, mających własne zdanie i umiejących je komunikować. Warto korzystać z różnorodności, którą wnoszą do relacji przedstawiciele różnych pokoleń, bo ta różnorodność mądrze zarządzona daje siłę. Karolina Milczanowska, która sama jest millenialsem, zaapelowała, żeby nie tworzyć podziału „oni – millenialsi” i „my – reszta”. Restauratorzy powinni zwracać się do młodszych pracowników tak samo jak do siebie, by poczuli się oni traktowani na równi z resztą.
Kolejnym zagadnieniem byli „Pracownicy jako ogniwo komunikacji marketingowej”. Prelekcję na ten temat przygotowała Agnieszka Małkiewicz (MADE). Podkreśliła, że w dobie mediów społecznościowych szczególnie cenimy autentyczność marketingu. Żeby pracownicy mogli się stać naszymi kanałami komunikacji muszą być zaangażowani, czyli wierzyć w koncepcję firmy. Pamiętajmy, że pracownik staje się uczestnikiem i przekazicielem naszej komunikacji nie tylko od pierwszych chwil pracy w firmie, ale już wręcz od momentu spotkania rekrutacyjnego.
Krzysztof Gorecki specjalizujący się w on-line marketingu i konsultant MADE przedstawił przykłady skutecznej komunikacji marketingowej oraz popełnianych najczęściej błędów. Jednym z nich jest konfrontowanie się z klientami/gośćmi. W sytuacji kryzysowej warto podziękować za szczery feedback i wyciągnąć wnioski na przyszłość. Stara zasada „klient ma zawsze rację” obowiązuje również w mediach społecznościowych.
Kolejny panel konferencji odzwierciedlał praktyczny wymiar kampanii „DO USŁUG”, którą MADE Państwu oferuje. „DO USŁUG” ma na celu wyszukiwanie nieoczywistych możliwości na tworzenie przewagi konkurencyjnej. W dzisiejszym świecie szalonej konkurencji przywiązanie do detalu jest więc coraz ważniejsze. Dlatego razem z Rafałem Przetakiem, blogerem i stylistą firmy Próchnik oraz Zbigniewem Nasiłowskim, dyrektorem finansowym i członkiem zarządu firmy Próchnik, pokazaliśmy jak skutecznie „Tworzyć wizerunek frontmena” w restauracji. Należy bowiem uświadomić sobie, że wygląd i w konsekwencji samopoczucie pracowników restauracji są niezwykle ważnym nośnikiem marki i elementem komunikacji marketingowej, o którym nie wolno zapominać.
Po przerwie na lunch, w czasie której uczestnicy mieli okazję wdrożyć w życie przedstawione im zasady networkingu, przeszliśmy do tego jak „Skutecznie rekrutować i mądrze zwalniać”.
Katarzyna Derdzińska (MADE) w swojej prelekcji zaznaczyła, że na dzisiejszym, trudnym rynku pracy kluczowym zagadnieniem jest przyciągnięcie pracowników. Skuteczny proces rekrutacji nie powinien ograniczać się do standardowo uwzględnianych czterech elementów, takich jak przygotowanie ogłoszenia, spotkanie i przeprowadzenie rozmowy, sprawdzenie referencji oraz zatrudnienie. Warto, aby rozpoczynało go określenie propozycji wartości (korzyści) dla klientów, później dla pracowników, zdefiniowanie celu rekrutacji, przygotowanie opisu stanowiska pracy, a następnie dopiero przygotowanie ogłoszenia.
Uczestnikami poprelekcyjnej debaty byli:
- Dorota Minta (współwłaścicielka Chef Hunters)
- Tomasz Hartman (współzałożyciel Agencji Pracy Food Think Tank)
- Urszula Kania (restauratorka, właścicielka „Białej Róży”)
- Kacper Byrcyn (właściciel OptimusWork Sp. z o.o.)
- Maciej Tomaszewski (manager sprzedaży Pracuj.pl)
- Tomasz Habdas (konsultant, właściciel „Liczby na talerzu”)
Dorota Minta zdradziła, jakie są najbardziej skuteczne sposoby rekrutacji – przede wszystkim dokładne zdefiniowanie kogo szukamy. Problemem wielu restauratorów jest bowiem poszukiwanie ludzi o kompetencjach za wysokich w stosunku do stanowiska. Tomasz Habdas odniósł się do kwestii, co jest bardziej opłacalne dla restauratora – inwestycja w proces rekrutacji i wdrożenia pracownika czy koszty fluktuacji personelu. W jego opinii i wg obliczeń warto myśleć długofalowo i warto zainwestować czas i pieniądze w mądrą rekrutację.
Urszula Kania zwróciła uwagę na trudności rynku pracowniczego związane z upadkiem szkolnictwa zawodowego w Polsce, wyjazdem ludzi za granicę w poszukiwaniu pracy i niżem demograficznym. Ale warto zatrudniać i inwestować w szkolenie pracowników, tak aby dopasować ich do danej restauracji i do reszty pracującego w nim zespołu.
Maciej Tomaszewski – zaznaczył, że należy sobie zadać pytanie, dlaczego ludzie od nas odchodzą i działać prewencyjnie. A ludzie najczęściej odchodzą od konkretnego przełożonego, a nie z firmy. Kacper Byrcyn wysunął, może kontrowersyjną dla niektórych tezę, że nie ma problemów z pracownikami, wszystko zależy od podejścia pracodawcy i jego umiejętności motywacji pracownika. Tomasz Hartman mówił o sposobach pomocy, jakie jego fundacja oferuje pracodawcom i kucharzom w kwestii referencji i sprawdzenia potencjalnego partnera.
W kolejnej części, poświęconej zagadnieniu „Dostawcy – partnerzy w biznesie i rozwoju pracowników”, do debaty zasiedli prężni dostawcy w regionie:
- Jarosław Walczyk (Prezes Fundacji Klubu Szefów Kuchni)
- Katarzyna Noga (Marketing Manager B2B, ZT Kruszwica SA)
- Piotr Kawicki (HoReCa Key Account Manager w Nespresso)
- Renata Stankiewicz (National Sales Manager Food Service AVIKO)
- Maciej Roguski (Dyrektor, Winkolekcja)
Katarzyna Noga opowiedziała o „Akademii Mistrza” oraz sukcesach w rozwoju pracowników i specjalistów, jakie odniosła ta inicjatywa wśród firm z branży cukierniczo-piekarniczej. Maciej Roguski zdradził receptę swojej firmy na to, jak być aktywnym i wspierającym partnerem biznesowym. Według niego, warto skoncentrować się wokół rozwijania „wartości dodanych” produktu, takich jak doradztwo i wsparcie biznesowe. Renata Stankiewicz przedstawiła założenia aplikacji mobilnej, opracowanej by ułatwiać klientowi dostęp do produktu i uczyć jak z nim dalej postępować. Piotr Kawicki mówił o prestiżu, jaki może dodać restauratorowi dany dostawca, co od razu sytuuje jego lokal w wyższej kategorii. Zaznaczył też, że ze względu na ogromne zaangażowanie się wielu dostawców, słuszniejsze i bardziej sprawiedliwe jest używanie wobec nich określenia „partner biznesowy” zamiast „dostawca”. Szef kuchni Jarosław Walczyk określił oczekiwania wobec firm z punktu widzenia szefa kuchni z ogromnym, wieloletnim doświadczeniem. Podkreślił, że szuka właśnie „partnerów”, a nie „dostawców”. Ważna jest również lojalność obu stron, które budują często wieloletnie relacje zbudowane na niezawodności.
Na koniec „Podzieliliśmy się doświadczeniami”. Zaproszeni praktycy: restauratorzy i szefowie kuchni przedstawili najcenniejsze dla nich wartości w kontekście budowania marki pracodawcy. Ta część miała za zadanie uświadomić uczestnikom konferencji, że dobra marka pracodawcy faktycznie opiera się na konkretnych walorach i ma zdolność różnicowania.
Aleksandra Skuza (Karakter i Zazie Bistro) mówiła o partnerstwie w prowadzeniu biznesu restauracyjnego i o tym, jak wypracować skuteczny model współpracy.
Tomasz Gut (Restauracja Zakopiańska) wypowiadał się na temat rozwoju, w którym bardzo ważna jest konsekwentna realizacja założonych działań oraz komunikacja z pracownikami i partnerami w biznesie.
Dominika Kłos-Senderska (Fabryka Pizzy) rozwinęła kwestię odpowiedzialności. Położyła nacisk na odpowiedzialność pracodawcy i jej pierwszeństwo wobec oczekiwania odpowiedzialności od pracowników.
Leadership’em zajęli się Marcin Filipkiewicz i Krzysztof Żurek (Likus Restauracje). Ich receptą na sukces w zarządzaniu ludźmi jest otwartość, pomoc w osiąganiu sukcesów i przede wszystkim rekrutacja pracowników o odpowiednim, pasującym do firmy, charakterze i potencjale.
Justyna Kosmala (Charlotte) opowiedziała, jak dojść do wyrazistości, która wyróżnia nie tylko styl bycia pracowników, jej restauracje jako markę w całości, ale również sposób spędzania czasu przez jej gości, którzy mówią wręcz „Dzień bez Charlotte’y to dzień stracony”.
Na zakończenie konferencji ZATRUDNIAJ, ANGAŻUJ, ZARABIAJ Katarzyna Derdzińska (MADE) zaserwowała uczestnikom solidną porcję motywacji pod hasłem „Uwalniamy potencjał własny i pracowników”. Złożyły się na nią między innymi omówienia ważnych cytatów – począwszy od Konfucjusza „Podróż tysiąca mil zaczyna się od jednego kroku”, aż do przedstawiciela popkultury Eda Sheerana „Na końcu wszystko będzie dobrze, a jeśli jeszcze nie jest, to znaczy, że to jeszcze nie koniec”.
Zespół MADE pragnie podziękować serdecznie wszystkim ekspertom i uczestnikom konferencji za zaangażowanie. Wyrażamy również szczerą nadzieję, że czeka nas jeszcze niejedno równie owocne przedsięwzięcie i spotkanie. Do zobaczenia na jesieni w Trójmieście Poznaniu i Wrocławiu.
*
Kampania informacyjno-edukacyjna DO USŁUG to inicjatywa praktyków gastronomii, którzy mierzą się z największymi trudnościami i mitami trawiącymi tę branżę, pokazując najskuteczniejsze sposoby wychodzenia z biznesowych opresji. Poprzez działania ogólnopolskie kreowane są biznesowe wzorce i wypracowywane narzędzia. Organizator wydarzeń – zespół MADE zapewnia dostęp do wiedzy najlepszych na rynku praktyków
oraz stosowanych przez nich dochodowych rozwiązań i dobrych praktyk biznesowych. Zachęca do dialogu restauratorów, dostawców, szefów kuchni, managerów. Tworzy platformę komunikacji i dialogu poprzez cykl wydarzeń na terenie całej Polski, takich jak konferencja MADE RESTAURANT. W 2017 roku kampania odwiedzi Kraków, Warszawę, Poznań, Trójmiasto i Wrocław.
Szczegóły na temat kampanii i konferencji: http://maderestaurant.pl/krakow/
Kontakt: Agnieszka Małkiewicz, rzecznik prasowy kampanii DO USŁUG, Made – Food & Horeca Solutions, tel. 695 672 986, www.madesolutions.com.pl
Miasto Kraków i Kraków NETWORK wspierają kampanię DO USŁUG.
Nasi partnerzy:
O MADE Food & Horeca Solutions
Jesteśmy zespołem wyspecjalizowanym w budowaniu przewagi rynkowej naszych klientów i rozwoju biznesu w branży HORECA. Wspieramy firmy w zakresie zarządzania ludźmi, marketingu i rozwoju biznesu.
Wyróżnia nas dogłębna znajomość trendów oraz branży w Polsce i na świecie, sieć kontaktów oraz bezpośredni dostęp do wiedzy naszych ekspertów – najskuteczniejszych praktyków i biznesmenów na rynku HORECA. Przystępując do kreowania rozwiązań myślimy strategicznie i procesowo, dążymy do synergii. Więcej o MADE Solutions na www.madesolutions.com.pl.