MADE RESTAURANT Wrocław za nami. Czy istnieją uniwersalne recepty, jak być 3 kroki przed w biznesie gastronomicznym? - FOR Talks

MADE RESTAURANT Wrocław za nami. Czy istnieją uniwersalne recepty, jak być 3 kroki przed w biznesie gastronomicznym?

29.10.2018r. hotel Double Tree by Hilton we Wrocławiu zmienił się w gastronomiczne centrum Dolnego Śląska. Na wydarzeniu MADE Restaurant spotkało się ponad 200 przedstawicieli branży hospitality z Wrocławia i okolic. Hasła, które powracały w różnych odsłonach w większości wystąpień to: autentyczność, spójność, pasja i rozwój. Goście wzięli udział w 8 godzinach wykładów oraz debat skupionych pod hasłem „Bądź 3 kroki przed…” (… dzięki motywacji, … dzięki znajomości trendów, … w zarządzaniu biznesem, … w marketingu). MADE również jest 3 kroki przed: na wrocławskiej scenie pierwszy raz wystąpił ekspert międzynarodowy, który opowiadał o znaczeniu designu w budowaniu doświadczenia restauracyjnego.

 

BĄDŹ 3 KROKI PRZED DZIĘKI MOTYWACJI

PASJA, A PRACA. W POSZUKIWANIU MOTYWACJI DO DZIAŁANIA. Sport, influencerzy i emocje w budowaniu marki restauracyjnej BOBBY BURGER.

Praca wypełnia znaczną część naszego życia. Steve Jobs twierdził, że „jedyną możliwością, by być w pełni usatysfakcjonowanym, jest dobrze pracować. Jedynym sposobem, by dobrze pracować, jest robienie tego, co uważasz za wspaniałe zajęcie.” Inni przeformułowują słynną myśl Konfucjusza „Wybierz pracę, którą kochasz, a nie przepracujesz ani jednego dnia” na: „Robiąc to, co kochasz, będziesz w pracy non-stop”. Jedno jest pewne – pasja, gdy jest autentyczna, może stać się motorem napędowym do naszego działania. Tomasz Habdas (W szczytowej formie) stanowczo popiera filozofię „do what you love, love what you do”. W trakcie swojego wystąpienia opowiedział o projekcie marki Bobby Burger, której jest ambasadorem. Projekt to „Bobby Team” – inicjatywa wspierania ludzi z pasją w tym, co robią. Członkami tego „teamu” są bardzo aktywni sportowcy, których łączy pasja, siła i energia. Projekt pokazuje także, jak w niestandardowy sposób podjąć współpracę z influencerami – a ten wątek pojawi się również w dalszej części relacji. Szerzej o projekcie opowie już 28.11. Maciej Sobolewski (Bobby Burger) podczas gdyńskiej edycji MADE Restaurant. Analizując case study Bobby Burgera, poznacie wyjątkowy Bobby Team i dowiecie się, co ma wspólnego zdobywanie szczytów z reklamą jednej z największych sieci burgerowni w Polsce.

Pozostając w temacie pasji – w debacie: NOWA GENERACJA KELNERÓW. JAK ZMOTYWOWAĆ I ZATRZYMAĆ NAJLEPSZEGO KELNERA? zaproszeni paneliści dzielili się swoimi sposobami na to, co zrobić, by zmienić postrzeganie zawodu kelnera? W gastronomii od długiego czasu toczy się dyskusja o podniesieniu rangi zawodu kelnera. Kadra kelnerska to straż przednia restauracji – pełni znaczącą rolę w skrupulatnie budowanym wizerunku miejsca, jest nośnikiem ważnych wartości wyróżniających restaurację i wpływa na jakoś świadczonych usług. Łącząc jej ważką rolę ze świadomością dotyczącą tego, jak trudno znaleźć dziś kelnerki i kelnerów lojalnych, oddanych, gościnnych, gotowych do pracy w ciężkich warunkach, warto abyśmy rozwijali kompetencje budowania relacji z nimi i motywowania ich do pracy.

Sławomir Sochaj (portal Winicjatywa, magazyn Ferment) uważa, że pracę nad zmianami należy zacząć u podstaw. Jego zdaniem nie istnieje taki zawód jak kelner, ponieważ nie mamy w Polsce odpowiedniego systemu edukacji kelnerskiej – opowiadał, że na Dolnym Śląsku jest tylko jedna klasa kelnerska, którą kończy 20 osób rocznie, natomiast zapotrzebowanie rynku na wykształconych kelnerów jest znacznie większe. Ponadto jego zdaniem zawód kelnera należy promować jako określoną ścieżkę kariery, jako zawód, w którym również można się samorealizować, choć to codzienna, ciężka praca. Sławomir Sochaj zwrócił też uwagę na to, że za granicą mniej kelnerów traktuje swoją pracę jako tymczasową i jako konieczność. W Polsce wiele osób decyduje się na pracę jako kelner głównie z uwagi na elastyczny grafik, który można pogodzić ze studiami i z góry zakłada, że nie będzie jej kontynuować. Jedynie niewielka część osób, które decydują się zostać w branży chce kontynuować karierę jako kelner – w większość pracownicy myślą o awansie na kierownika sali/managera/sommeliera.

Katarzyna Porada (Kofeina 2.0), która sama o sobie mówi, że jest „gastronomicznym samoukiem”, dużo uwagi poświęca poznaniu swojej ekipy i potrzeb poszczególnych pracowników, a co za tym idzie – personalizacji oczekiwań i systemu wynagrodzenia/premiowania. Wierzy w to, że to właśnie w jej rękach jako właściciela jest los całego zespołu i lokalu. Jako pracodawca dba o „work-life balance” swoich pracowników: by kelnerzy się nie wypalali zbyt dużą ilością pracy (zatrudniona jest taka liczba osób, by godziny pracy były elastyczne i optymalne dla każdej z osób), by mieli urlopy, ale także mogli skorzystać z możliwości szkoleń. Ponadto zbiera wiedzę o swoich pracownikach – jest zdania, że każdego motywuje coś innego, a spektrum możliwości jest tu dosyć duże: premią mogą być dodatkowe pieniądze, ale również oficjalna pochwała przy całym zespole czy możliwość szkolenia.

Anna Zielińska (Zamek Topacz) jest zwolenniczką jasnego określania funkcji każdej z osób i zakresu obowiązków – jej zdaniem sommelier powinien być w restauracji liderem w zakresie wiedzy o winie, od którego możemy uczyć się na co dzień. Sommelier układa kartę win, ale również szkoli kelnerów – pod nieobecność głównego sommeliera wina również muszą się w restauracji sprzedawać. Zdaniem Anny Zielińskiej każdy kelner powinien znać wina na kieliszki oraz podstawowe pozycje z każdego regionu. Na pytanie, czy kelner jest przedstawicielem handlowym restauracji stanowczo odpowiedziała „NIE” – ponieważ jej zdaniem kelner pracuje na ludzkich emocjach i musi być jednocześnie animatorem, psychologiem i doradcą.

Sylwester Szymczak (Przystań i Marina) uważa, że niezależnie od tego, co robimy, trzeba w to wierzyć, traktować jako wyzwanie i postarać się samemu sobie pokazać, że „da się” – powoływał się przy tym na konkursy sprzedażowe w restauracjach, które mobilizują do zdrowej rywalizacji cały zespół, nawet jeżeli wśród ekipy są malkontenci twierdzący, że dany cel sprzedażowy nie jest możliwy do osiągnięcia. Ponadto zwrócił uwagę na potrzebę posiadania mentora, który wspiera i pomaga – jego zdaniem rolą managera nie jest tylko sprawdzanie, czy „kelner stoi prosto”. Sylwester Szymczak uważa, że już na etapie rekrutacji trzeba szukać w ludziach konkretnych cech, które, podszlifowane, zaowocują.

Zdaniem Grzegorza Wejera (Winne Pola) do młodych ludzi, potencjalnych kelnerów, należy przemawiać językiem korzyści – zawód kelnera rozwija uniwersalne umiejętności (miękkie kompetencje interpersonalne). Ponadto Grzegorz Wejer rozprawił się na scenie z kilkoma jego zdaniem szkodliwymi mitami na temat sprzedaży wina w restauracji. Według niego w doborze wina do dania kluczowe są preferencje gościa, a nie sucha teoria na temat smaku i aromatów danego wina. Wracając do umiejętności miękkich – nie zawsze za rozległą wiedzą teoretyczną stoją umiejętności sprzedażowe. Grzegorz Wejer powtarza, że gastronomia to biznes małych liczb i powtarzalności, mając przez to na myśli, że dla restauracji lepsza jest regularna i powtarzalna sprzedaż wina niż okazyjna sprzedaż drogich etykiet. Twierdzi również, że maksymalna cena, jaką gość jest skory zapłacić za kieliszek wina to równowartość ceny zamawianego dania oraz że karta win nie musi być obszerna, by spełniać wszystkie potencjalne oczekiwania gości – zasada ograniczonego wyboru mówi, że łatwiej jest nam podjąć decyzję, wybierając między dwiema-trzema pozycjami. Grzegorz Wejer wystąpi także podczas MADE Restaurant w Gdyni – to już za trzy tygodnie!

BĄDŹ 3 KROKI PRZED W ZARZĄDZANIU BIZNESEM

Lubimy myśleć o konceptach gastronomicznych jak o miejscu realizacji marzeń, ucieczki od korporacji, miejscu, w którym można pracować z pasją. Często marzenia i pasja stoją za otwarciami nowych lokali. Jednocześnie wiemy, że większość z nich (mówi się że 9 na 10) nie jest w stanie przetrwać dłużej niż 2 lata. Z takim samym mocnym przekonaniem, że restauracja jest miejscem realizacji marzeń, bronimy się rękami i nogami przed wszelkimi znamionami korporacyjności, które miałyby zepsuć niepowtarzalny klimat naszych kreatywnych przestrzeni. Katarzyna Derdzińska (MADE Progress) przekonywała, że w biznesie gastronomicznym są ważne zarówno pasja jak i twarde liczby, ponieważ restauracja to realny biznes – generuje więc zysk lub stratę. Wyróżniła ona trzy filary dochodowego biznesu: kontrolę kosztów, dbanie o przychody, zaangażowanie i pasję. Powołała się także na schemat 7-S McKinseya, którymi są: strategia, struktura, systemy, wartości, styl zarządzania, umiejętności oraz ludzie – którzy są nośnikiem relacji i emocji, które wiążą naszych gości z naszym konceptem. Strategia to zarówno decyzja o tym, co będziemy robić w ramach naszych działań, ale też decyzja o tym, z czego rezygnujemy – bowiem nie hiperaktywność jest ważna, ale działanie ukierunkowane na określony cel. Nie da się jednocześnie maksymalizować i minimalizować i każda osoba prowadząca biznes gastronomiczny powinna o tym pamiętać. Zdaniem Katarzyny Derdzińskiej optymalna rozpiętość kadry zarządzającej w restauracji to 5-8 osób, podczas gdy w większości restauracji mamy jednego managera. W takiej sytuacji niemożliwe jest realizowanie najskuteczniejszego modelu zarządzania, czyli zarządzania poprzez przykład. Wtórował jej Tomasz Habdas (MADE Progress), dodając, że już na etapie tworzenia koncepcji powinniśmy określić sobie, jak chcemy, by nasze miejsce wyglądało i rozwijało się za kilka lat. Mówił także, jak ważne jest jasne określenie zakresu obowiązków każdego z pracowników i próba przewidzenia potencjalnych problematycznych sytuacji w restauracji, a co za tym idzie – stworzenie manuala postępowania w takich sytuacjach. Tomasz Habdas zwrócił także uwagę na konieczność funkcjonowania w restauracji osoby takiej jak kontroler finansowy, którego funkcja nie jest tożsama z księgowym. Ponadto: maksymalizacja dochodów nie oznacza automatycznie maksymalizacji wartości firmy, ponieważ na wartość naszej marki składa się dużo więcej niż tylko sam sukces finansowy. Katarzyna Derdzińska i Tomasz Habdas również podczas konferencji w Gdyni będą wspólnie z uczestnikami wydarzenia sprawdzać, gdzie leży czerwona linia dochodowego zarządzania restauracją.

DEBATA: INWESTYCJA CZY OSZCZĘDZANIE? KTÓRĄ DROGĘ I NA JAKIM ETAPIE WYBRAĆ, BY OSIĄGNĄĆ LUB ZWIĘKSZAĆ ZYSKI?

Maciej Knyrek (Hospitality Consulting) uważa, że na początku działalności naszej firmy powinniśmy stosować strategię wzrostu – inwestować mądrze, w oparciu o przemyślany biznesplan. Jego zdaniem wiele skądinąd obiecujących konceptów gastronomicznych nie odnosi sukcesu, bo właścicielom brakuje cierpliwości i konsekwencji. Ponadto Maciej Knyrek uważa, że gros restauratorów datę otwarcia restauracji uznaje za koniec okresu wytężonej pracy – jego zdaniem to błąd, bo musi nam starczyć siły i motywacji na co najmniej dwa lata. Powiedział również, że warto korzystać z outsourcingu i zlecać wykonywanie pewnych zadań profesjonalistom z danej dziedziny.

Maciej Nowaczyk (La Maddalena, Mama Manousch) zwrócił uwagę, że restauracja bywa dochodowym i przyjemnym biznesem – generuje jednak duże koszty, nie tylko finansowe i trzeba być na to przygotowanym i mocno stąpać po ziemi. Jego zdaniem dużym błędem inwestorów jest przeświadczenie, że jeśli powiodło nam się w biznesie w innej branży, to w gastronomii również nam się powiedzie – mimo że w gastronomii wiele prawideł biznesowych ma swoje zastosowanie, to jednak branża ta rządzi się również w dużej mierze swoimi własnymi prawami.

Piotr Sroczyński (Winterhalter) uważa, że w swój biznes trzeba się angażować i być w nim osobiście obecnym. Namawia także do refleksji i mierzenia sił na zamiary (nie otwierajmy restauracji dlatego, że przyjaciel ma restaurację) – to spowoduje, że branża gastronomiczna będzie się w większym stopniu profesjonalizować, że będą w niej obecni specjaliści oraz pozwoli uniknąć wielu dramatów związanych z upadającym biznesem.

Przemek Błaszczyk (Mañana Bistro & Wine Bar, Novo) uważa, że w gastronomii ważna jest konsekwencja i cierpliwość – nie zmieniajmy koncepcji naszego miejsca co chwilę pod wpływem innych lokali (np. zaczęliśmy serwować śniadania, a zaledwie po miesiącu z nich rezygnujemy, bo wydaje nam się, że pomysł się nie sprawdził – Przemek Błaszczyk podał tu swój własny przykład mówiąc, że w jego restauracji śniadania „ruszyły” dopiero po kilku miesiącach, gdy informacja o nich utrwaliła się w świadomości gości). Doradza też nie bać się konkurencji i wchodzić z nią w zdrową rywalizację, ale również nie inspirować się nią zanadto – nasze miejsce traci wówczas swoją wyjątkowość i wyróżnik.

ŚWIAT – Poznaj innowacje biznesowe w gastronomii i Bądź 3 KROKI PRZED

Podczas MADE Restaurant we Wrocławiu pierwszy raz na scenie wystąpił ekspert międzynarodowy. Był to pochodzący z Japonii, żyjący i pracujący w Barcelonie Hiroshi Tsunoda (Hiroshi Tsunoda Design Studio), który podczas swojego wykładu (współprowadzonego z Adamem Fecenec – Dajar Horeca): DESIGN W BIZNESIE GASTRONOMICZNYM przekonywał, że design jest wszędzie, bo każdą z rzeczy, każdy z przedmiotów, którym się otaczamy i z którego korzystamy, ktoś wcześniej zaprojektował. Hiroshi projektuje zastawę marki należącej do Dajar Horeca – Ariane. Twierdzi, że w Japonii podejście do zastawy stołowej jest inne – szefowie w Japonii pracę nad menu zaczynają najczęściej od wyboru naczyń, wybierają je jak najbardziej urozmaicone. W Europie najczęściej korzystamy z białych talerzy, stanowiących tło dla dania, Hiroshi namawiał, by zainspirować się japońskim podejściem do zastawy stołowej i traktować porcelanę jako integralny element dania – faktura, kolor, materiał, z którego talerz jest wykonany – wszystko to ma wpływ na ostateczny odbiór dania. Jego zdaniem nie chodzi o jedzenie smacznych rzeczy, ale jedzenie z poczuciem smaku – jedzenie angażuje wszystkie zmysły. Według Hiroshiego design ma być sprytny i ciekawy, ale niekoniecznie musi opierać się na drogim materiale. Produkt, nawet jeżeli jest dobry- nie sprzedaje się sam – potrzebny jest ciekawy katalog i interesująca prezentacja wizualna.

ZE ŚWIATA DO POLSKI. NADCHODZĄCE TRENDY W GASTRONOMII – ŚLEDŹ UWAŻNIE I BĄDŹ 3 KROKI PRZED

Podczas tego wystąpienia goście dowiedzieli się:

  • Jakie przełożenie w biznesie mają zmiany w naszym stylu życia i jakie są w związku z tym aktualne trendy w gastronomii?
  • Czego poszukuje dzisiejszy konsument w ofercie restauracji?
  • Na które trendy warto zwrócić szczególną uwagę, by być 3 kroki przed konkurencją?

Prelekcję z wykorzystaniem nowych technologii przygotowała Hanna Wencka (Aviko). Mówiąc o dominujących w Europie trendach gastronomicznych wymieniła:

  • Urbanizację
  • Premiumizację – potrzebę wysokiej jakości
  • Digitalizację
  • Potrzebę wygody oraz szybkiego dostępu
  • Śniadania na mieście
  • Rozwój gastronomii w sklepach detalicznych – sklepy detaliczne dostrzegają potencjał w gastronomii i w efektywny sposób wykorzystują swoje niewielkie powierzchnie
  • Zdrowy styl życia – sieci stają się „zielone” – namawiają chociażby do rezygnacji z używania słomek, premiują korzystanie z wielorazowych kubków, ponadto mamy wyraźny trend „zielonych” koktajli oraz shake’ów
  • Pokolenie generacji Z i jej nawyki zakupowe
  • Personalizację
  • Dania regionalne w menu

Dla tych, którym nie udało się dotrzeć do Wrocławia mamy dobrą wiadomość – prelekcja Hanny Wenckiej, tym razem na żywo, będzie mieć miejsce także podczas MADE Restaurant w Gdyni!

CSR W GASTRONOMII

Katia Roman-Trzaska (Fundacja Samodzielność od Kuchni – jej projektem jest Little Chef – promujący naukę gotowania wśród dzieci z domów dziecka) CSR określiła jako dobroczynność i odruch serca. CSR jest swojego rodzaju fundamentem firmy, bowiem daje wyraz wartościom, które prezentujemy poprzez filozofię marki. CSR nie powinno być wykorzystywane wyłącznie wizerunkowo w sytuacjach kryzysowych – warto uświadomić sobie, że działania CSR mogą pomóc nie tylko firmie, ale również całemu regionowi, bo jest to ślad, który zostawiamy po sobie. CSR przynosi efekty społeczne i środowiskowe. Katia Roman-Trzaska wymieniła 3 podejścia do CSR:

  • altruistyczne – kiedy „po prostu” chcemy pomóc (np. zwierzo-wtorki we Wrocławiu – 5% utargu restauracji zaangażowanych w projekt jest przekazywane w te dni na rzecz potrzebujących zwierząt)
  • etyczne – rozumiane jako fair traktowanie, pomaganie lokalnej ojczyźnie – wyraża się np. w promowaniu produktów lokalnych, z niewielkich przedsiębiorstw i manufaktur
  • strategiczne – firma powinna się rozwijać (pomagamy światu, a przy okazji rozwijamy naszą firmę) – trzeba jednak przemyśleć, jakie wartości prezentuje sobą nasza firma i jaki ślad chcemy po sobie zostawić

O pożytkach z Corporate Social Responsibility Katia Roman wspólnie z Rafałem Niewiarowskim (Dym na wodzie) opowiedzą także podczas MADE Restaurant w Gdyni już 28.11!

STORYTELLING W GASTRONOMII

Storytelling to obecnie jedno z najmodniejszych haseł marketingowych, tuż obok content marketingu. O tym, że w storytellingu najważniejsza jest spójność i autentyczność, przekonywała gości Agnieszka Małkiewicz (MADE Restaurant). Równie ważne jest zachowanie określonego porządku działania – najpierw musimy być pewni naszej oferty – dopiero potem przychodzi czas na działania marketingowe. Aby storytelling był skuteczny, musi spełniać kilka warunków:

  • Musimy kierować naszą opowieść do odpowiedniej grupy osób (takiej, która potencjalnie może być nią zainteresowana)
  • Określić, jakie wartości chcemy przekazać – spójne z wartościami firmy
  • Nasz pomysł na siebie musi być autentyczny
  • Musimy określić sobie cel storytellingu
  • Ponownie: nie inspirujmy się zanadto innymi – to, co sprawdza się w innych konceptach, niekoniecznie musi odnieść sukces u nas
  • Ważne jest pokazywanie ludzi, którzy stoją za naszą restauracją – to oni są w dużej mierze jej „wizytówką” i to z nimi nasi goście częściej mają kontakt. Ponadto naszej kadrze daje to poczucie, że współuczestniczą w sukcesie miejsca i sprawia, że zaczynają je traktować jak „swoje”. Historie są bardziej intrygujące i działają lepiej niż „suche” nazwiska i fakty!
  • Przy tworzeniu projektów marketingowych trzeba pamiętać o rozpisaniu i zaplanowaniu budżetu oraz planu ewaluacji działań
  • Najlepszym nośnikiem storytellingu są filmy – w 80% zapamiętujemy to, co oglądamy

Pamiętajmy również, że marketing szeptany nie równa się marketingowi partyzanckiemu!

 

CZY SMAKOWAŁO? – SYSTEM BADANIA PRAWDZIWEJ OPINII GOŚCI

Czy na pytanie „Czy smakowało?” zadawane gościom restauracji przy stoliku, uzyskujemy wiarygodną i miarodajną odpowiedź? Wspólnie ze słuchaczami rozważała to Magdalena Nawrocka (mProfi). Wspomniane pytanie ma formę zamkniętą, zatem można na nie uzyskać odpowiedź „TAK” lub „NIE”. Co zrobić, by wejść z gośćmi w prawdziwy dialog? Warto zadawać pytania otwarte, stwarzające przestrzeń do szczerej odpowiedzi, czyli: Jak Państwu smakowało? Jak Państwa wrażenia? To stwarza poczucie, że jesteśmy autentycznie zainteresowani opinią gościa. Uczestnicy konferencji zastanawiali się także:

  • Czy hejt gości po wizycie w naszej restauracji można zignorować?
  • Jakie są najbardziej skuteczne sposoby bezpośredniej, marketingowej komunikacji z gośćmi? Telemarketing? Social media? Mailing? SMS?
  • Jak zbudować bazę danych w dobie RODO?
  • Jakie formy interakcji z gośćmi są najbardziej angażujące?
  • Jakie korzyści płyną z badania opinii gości?

 

SOCIAL MEDIA Z KLASĄ

O tym, w jaki sposób samodzielnie prowadzić social media swojej marki i jak robić to z klasą, opowiadał Piotr Staszczyński (Pasibus). Główny fanpage Pasibusa „polubiło” ponad 150 000 użytkowników Facebooka. Co pomogło Pasibusowi osiągnąć tak wysoki wynik?

  • Budowanie społeczności i komunikacja „od nas do Was” – angażowanie członków społeczności, których Piotr Staszczyński nazywa „Pasiziomkami”: budowanie pewnego rodzaju wspólnoty
  • Komunikacja skupiona na prezentowaniu bieżących spraw wokół życia Pasibusa – personifikacja konceptu, który początkowo był de facto foodtruckiem
  • Dostosowanie używanego do komunikacji języka i form graficznych bezpośrednio do klientów
  • Spójność tekstowa i graficzna oraz konsekwencja
  • Zaangażowanie społeczności – nie tylko promocja – np. w wybieranie nazw dla burgerów, wybieranie burgera miesiąca – dawanie poczucia, że społeczność ma wpływ na markę, a nie tylko ma za zadanie kupować produkt
  • Budowanie autentycznego przekazu pokazując nie tylko produkt, ale całokształt marki
  • Prezentacja marki: bieżąca aktualizacja podstawowych informacji (kontakt, adres, opis marki, produktu) na Facebooku
  • Feedback – interakcja w sieci, każda opinia wymaga odpowiedzi – nawet jeśli to jawny hejt, z każdej sytuacji można wybrnąć z poczuciem humoru
  • Budowanie świadomości: cykliczne akcje, konkursy, informacje „od serca”, współpraca z blogerami i influencerami

SIŁA INFLUENCER MARKETINGU – JAK TANIO, UCZCIWIE I SKUTECZNIE PROMOWAĆ RESTAURACJĘ?

Czy influencer to osoba, która do restauracji chodzi, aby zjeść za darmo? Kim tak naprawdę jest influencer i jak wyglądają kulisy współpracy z nimi? W debacie swoimi doświadczeniami podzielili się: Agnieszka Szydziak (Have a Bite), Piotr Gładczak (Wrocławskie Podróże Kulinarne) oraz Bartek Deryło (Krasnolód). Współpraca z influencerami to dla restauracji przede wszystkim interakcja z internetową społecznością. Influencerzy w biegły sposób posługują się mediami społecznościowymi, komunikują swoje wybory dotyczące np. odwiedzanych restauracji i ich opinie mogą wpływać na decyzje innych. Przed wyborem lokalu na obiad czy kolację zwykle zasięgamy opinii w Internecie – jeżeli ktoś jest influencerem i jego opinie mają szerokie zasięgi, jest duże prawdopodobieństwo, że jego opinia do nas dotrze i być może wpłynie na naszą decyzję. W debacie ponownie powrócił temat autentyczności – wybierając influencerów do współpracy warto sprawdzić nie tylko ich zasięgi, ale również treści, jakie udostępniają swoimi kanałami, by potencjalny materiał był spójny z tym, co influencerzy robią na co dzień i w co wierzą – wtedy materiały są ciekawsze. Promowanie gastronomii warto powiązać z blogerami działającymi nie tylko w tej dziedzinie, ale także np. w tematyce modowej, podróżniczej czy life-stylowej. Warto stworzyć sobie bazę lokalnych blogerów i influencerów i informować ich o wydarzeniach mających miejsce w naszym lokalu.

29.10 był dniem wypełnionym po brzegi wiedzą, spotkaniami oraz wymianą doświadczeń i dobrej energii. Organizatorzy nie zapomnieli również o tym, że najwięcej wartościowych spotkań odbywa się przy wspólnym stole – o lunch i słodki bufet zadbali Piotr Apanel (Double Tree by Hilton) oraz Damian Chajęcki (Uroczysko 7 Stawów). Jak organizację i przebieg wydarzenia ocenili jego uczestnicy?

Networking to bardzo fajny aspekt konferencji MADE Restaurant. Jest to szansa na spotkanie z bardzo wartościowymi ludźmi z branży, z którymi rozmawiamy, wymieniamy się poglądami, a także wizytówkami. Myślę, że zaowocuje to fajną współpracą w przyszłości.” – Jan Jakimowicz, JAKIMOWICZ HoReCa Academy

„Konferencja MADE Restaurant to po raz kolejny fachowa dawka wiedzy. Duże zaangażowanie panelistów i ich profesjonalne przygotowanie zaowocowało poruszeniem tematów, które są teraz na fali jak np. współpraca, marketing, social media i influencerzy.” – Agata Anioł, Restaurant Week

„Jestem pod wrażeniem organizacji MADE Restaurant. Radko zdarza się, że tego typu wydarzenia są tak kompleksowo dopracowane – wszystko, od SMS-ów przypominających, przez mailingi aż po konkursy będące ciekawym urozmaiceniem, było na jak najwyższym poziomie.” – Kuba Korczak, szef kuchni

***

Organizator: MADE Food & Horeca Solutions                                        

MADE to zespół wyspecjalizowany w budowaniu przewagi rynkowej klientów i rozwoju biznesu w branży HORECA. Wspiera swoich Partnerów (restauracje, hotele i dostawców) w rozwiązywaniu problemów w zakresie zarządzania ludźmi (HR) a także podpowiada, jak zwiększyć obroty (Rozwój biznesu). Zna sprawdzone sposoby, jak skutecznie przykuć i utrzymać uwagę ich klientów (Marketing).  MADE wyróżnia dogłębna znajomość trendów oraz branży w Polsce i na świecie, sieć kontaktów oraz bezpośredni dostęp do wiedzy ekspertów – najskuteczniejszych praktyków i biznesmenów na rynku HORECA. MADE sprawnie łączy wiedzę i praktykę z obszarów HR, Marketing & PR, rozwoju biznesu i sprzedaży. Gdy przystępuje do kreowania rozwiązań myśli strategicznie i procesowo, dąży do synergii.

MADE RESTAURANT to m.in. cykl spotkań lokalnych oraz rozmów z liderami restauracji i biznesów gastro na terenie całej Polski. Ich cel to profesjonalizacja branży i biznesowy wzrost zaangażowanych uczestników. Poprzez działania ogólnopolskie twórcy podejmują się kreowania wzorców, zapewniają dostęp do wiedzy najlepszych na rynku praktyków oraz stosowanych przez nich dochodowych rozwiązań i dobrych praktyk biznesowych. MADE zachęca do dialogu restauratorów, dostawców, szefów kuchni, managerów i kelnerów.

 

MADE SOLUTIONS: http://madesolutions.com.pl/

MADE PROGRESS: http://madeprogress.pl/

MADE RESTAURANT: https://maderestaurant.pl/

MADE TALKS: http://madetalks.pl/

 

Kontakt dla Mediów:

Adriana Ryszawy

Koordynatorka ds. Komunikacji

MADE Food & Horeca Communications

ar@made.org.pl

510-075-741

 

***

PARTNER ORGANIZACYJNY: Double Tree by Hilton Wrocław

PARTNERZY BIZNESOWI: Aviko, Badoit, Bonduelle, Dajar Horeca, Dziamski Studio, Evian, Gastronomiczna Grupa Zakupowa, illy, Kruszwica, Kuchnie Świata, Liebherr, mProfi.pl, Skarby Serowara, Uroczysko 7 Stawów, Winne Pola, Winterhalter

PARTNERZY MEDIALNI: Convention Bureau Wrocław, Ferment, Fundacja „Samodzielność od Kuchni”, Gazeta Wyborcza Wrocław, Have a bite in, Hotelarz, Klub Szefów Kuchni, Kuchnia+, NewsGastro.pl, Noble Concierge, papaja.pl, Poradnik Restauratora, Restauracja, Restaurant Week, Smażymy, Szef Kuchni, Stava, Winicjatywa, Wrocławskie Podróże Kulinarne, Z Widelcem Po Wrocławiu

 

Zapisz mnie do newslettera FOR (możesz się wypisać w dowolnym momencie). Zaznaczenie oznacza akceptację regulaminu,