Praca połączona z pasją to cel i marzenie wielu, szczególnie w branży gościnności. Jednak bez porządnych biznesowych fundamentów, szanse na sukces są znikome. Aby skutecznie działać w branży gastronomicznej, trzeba ją najpierw dobrze zrozumieć. Restauracje otwierane wyłącznie z miłości do jedzenia popełniają niestety wiele błędów i samym entuzjazmem nie są w stanie opłacić rachunków. Ciprian Nicolescu, szef kuchni i ekspert z 28-letnim doświadczeniem w gastronomii zdradził nam kilka sposobów na udany biznes. Więcej opowie 18 listopada podczas konferencji MADE FOR Restaurant w Warszawie, gdzie wystąpi na zaproszenie firmy Selgros i Transgourmet.
Gosia Kowalińska (FOR Solutions): W ostatnim czasie często spotykamy się z otwieraniem restauracji “z pasji”, bez żadnego przygotowania biznesowego, co skutkuje tym, że wiele lokali nie jest w stanie przetrwać pierwszego roku. Z czego wynika takie nieprzygotowanie?
Ciprian Nicolescu: Trudno jest zmierzyć, jak „świadomi” są ludzie, którzy chcą otworzyć swoją działalność w biznesie gastronomicznym. Brak zrozumienia branży ze strony właściciela jest głównym powodem niepowodzenia wielu nowych restauracji. Niemało jest osób, które otwierają je bez solidnego przygotowania, poznania niektórych podstawowych aspektów. Dobry pomysł lub znajomość kuchni to nie wszystko. Zbyt rozbudowane menu, niewłaściwe przeprowadzanie badań rynkowych przed otwarciem, brak odpowiedniego przywództwa – wszystkie te czynniki prowadzą do niepowodzenia.
Niektórzy wierzą, że zatrudnienie dobrego personelu i wprowadzenie pewnej ogólnej, podpatrzonej w branży koncepcji sprawi, że odniosą sukces. Prawda jest taka, że aby otworzyć nową restaurację, właściciele muszą być gotowi na ponad 60 godzinny tydzień pracy przez pierwsze kilka lat działalności. Nie można prowadzić udanej restauracji z krzesła biurowego.
GK: Co w takim razie pod kątem edukacji jest ważne dla tych, którzy chcą wejść w biznes związany z gastronomią?
CN: W gastronomii podstawą jest praktyka, która pozwala zrozumieć zasady codziennego działania restauracji. Właściciele czy managerowie muszą posiadać całe spektrum umiejętności, zaczynając od pracy w kuchni, aż po znajomość serwisu. Do tego dochodzą tematy takie jak przepisy dotyczące płac, dyskryminacji, bezpieczeństwa pracowników, ochrony konsumentów i bezpieczeństwa żywności. Odnoszący sukcesy właściciel jest także dobrym liderem, który tworzy klimat pracy zachęcający do produktywności. Potrafi również myśleć strategicznie, urzeczywistniać swoje wizję, konfrontować się ze zmianami i przewidywać nowe możliwości na przyszłość.
[…]
Więcej znajdziesz już wkrótce w czasopiśmie Restauracja. Premiera najnowszego numeru już 18 listopada.
Ciprian Nicolescu – starszy dyrektor zarządzający w „Napage Consulting” (strategia i branding dla firm kulinarnych), wiceprezes Disciples Escoffier Associations Rumunia, starszy Lektor ICDE – Institute Culinaire Disciples Escoffier w Rumunii. Swoją karierę w gastronomii rozpoczął 28 lat temu.
Na konferencji MADE FOR Restaurant 18 listopada w Warszawie na, zaproszenie Selgros i Transgourmet, pojawi się w roli eksperta. Opowie o tym, jak inwestowanie w rozwój nie tylko samego siebie, ale również pracowników, pomaga iść naprzód w biznesie gastronomicznym. Więcej informacji: https://forsolutions.pl/konferencja-gastronomiczna-made-for-restaurant-warszawa-11-2019/