Raport o stanie polskiej gastronomii: większość restauratorów mówi, że jest źle, ale co piąty planuje otworzyć nową restaurację. O co chodzi? - FOR Talks

Raport o stanie polskiej gastronomii: większość restauratorów mówi, że jest źle, ale co piąty planuje otworzyć nową restaurację. O co chodzi?

Aż 70 proc. restauratorek i restauratorów ocenia warunki do prowadzenia biznesu gastronomicznego jako niekorzystne – wynika z badań i z raportu „FOR Restaurant”, przygotowanego przez FOR Sp. z o.o. we współpracy z ARC Rynek i Opinia. Mimo to dwie trzecie restauratorów twierdzi, że obecnie warto zainwestować w gastronomię. Raport opisujący szczegółowo sytuację w branży gastronomicznej jest już dostępny za darmo.

 

– Mam nadzieję, że dostarczamy raport, który pomoże i otworzy oczy właścicieli lokali gastronomicznych na nowe zjawiska, rozjaśni podejrzenia biznesowe, wskaże nieznane dotąd kierunki, utwierdzi w trudnych do podjęcia decyzjach lub od nich odwiedzie – mówi Agnieszka Małkiewicz, pomysłodawczyni badania i organizatorka konferencji dla restauratorów. – Znaleźliśmy najbardziej rentowne dzisiaj segmenty gastronomii, sprawdziliśmy, jakie technologie mają sens, zbadaliśmy obszar ludzki, np. jak skutecznie rekrutować pracowników, odkryliśmy, gdzie i kiedy najczęściej przeciekają pieniądze restauratorów, pytaliśmy, czy rzeczywiście brak turystów zagranicznych przyczynia się do spadku obrotów. Raport przynosi też gros ciekawych i użytecznych informacji, m.in.  jakie działania marketingowe najbardziej obecnie się sprawdzają i mogą przynosić efekty w postaci wzrostu sprzedaży usług.

 

Z jednej strony aż 70 proc. restauratorów uznaje warunki do prowadzenia biznesu gastronomicznego za niekorzystne, a z drugiej co piąty restaurator planuje otworzyć w ciągu najdalej roku nowy lokal – mówi dr Adam Czarnecki, wiceprezes instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia, które przyjęło zlecenie na badanie restauratorów. – Jednocześnie konsumenci deklarują mniejszą częstotliwość chodzenia do restauracji i barów, a także mniejsze wydatki na ten cel. Wszystko to oznacza, że obraz rynku nie jest oczywisty.

 

Raport poświęcony polskiej branży gastronomicznej powstał na podstawie badania przeprowadzonego na przełomie sierpnia i września na łącznej próbie 302 respondentów. Ankieterzy zapytali o główne bolączki właścicieli lub głównych menedżerów lokali gastronomicznych z całej Polski. Wśród badanych znalazły się zarówno osoby prowadzące bary typu fast food, casual i fine dining, a także comfort food, restauracje hotelowe, kawiarnie, cukiernie i piekarnie, jak również bary, które specjalizują się w serwowaniu napojów alkoholowych.

 

Jak podkreśla dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z Uniwersytetu Warszawskiego, główne problemy, na które wskazują badani restauratorzy, to osłabienie popytu na usługi

gastronomiczne („klienci mniej wydają”), rosnące koszty, w tym przede wszystkim koszty energii i trudna sytuacji na rynku pracy (rosnące wynagrodzenia i niskie kwalifikacje). – Restauratorzy obawiają się ponadto wysokich podatków, a także sytuacji ekonomicznej i politycznej w kraju – ocenia badaczka.

 

Z raportu można również dowiedzieć się, że dla 60 proc. właścicieli lokali gastronomicznych głównym źródłem wiedzy są wizyty w innych restauracjach, że w ponad połowie kawiarni, cukierni i piekarni obroty wzrosły, oraz że tylko 1 na 5 restauracji nie szuka aktywnie pracowników. Dodatkowo co czwarty restaurator boi się wypalenia zawodowego. Branża gastronomiczna stale podąża za preferencjami klientów, co powoduje, że 47 proc. respondentów oferuje klientom dania w wersji wegetariańskiej lub wegańskiej.

 

Praktycy mają głos

 

Oprócz badania ilościowego, ARC Rynek i Opinia przeprowadziło także badanie jakościowe. Wzięło w nim udział pięciu znanych w branży restauratorów: Daniel Pawełek z

Ferment Group (Butchery&Wine, Le Braci, Rozbrat 20, Kieliszki na Próżnej i Koneser Grill), Justyna Kosmala (Charlotte. Chleb i wino, Wozownia, Lupo Pasta Fresca), Robert Kuc

(Zdrowa Krowa), Ziemowit Majewski (City Park Poznań) oraz Jakub Madej-Bieszke (NEON, Cheff.it).

 

Ziemowit Majewski (City Park Poznań) przekonuje, że rynek oferuje nieskończone możliwości, tylko trzeba wiedzieć, jak za ten biznes się zabrać. – To jest biznes dla twardzieli. Wymaga umiejętności człowieka renesansu, kogoś o wielu talentach – mówi.

 

Branża gastronomiczna w rokowaniach wygląda super. Jednak, żeby dostać się na szczyt, to droga przed nami jest jeszcze bardzo długa – dodaje Daniel Pawełek (Ferment Group [Butchery&Wine, Le Braci, Rozbrat 20, Kieliszki na Próżnej i Koneser Grill]).

 

Zdaniem Roberta Kuca, bariera wejścia w biznes gastronomiczny zawsze była duża, ale dzisiaj mało kto już decyduje się na tak zwariowany pomysł.

 

– Jest wiele osób z młodego pokolenia, które chcą robić rzeczy dla zabawy, dla pewnego lifestyle’u. Otwarcie knajpki na dziesięć stolików, gdzie pracuje się samemu od rana do nocy, jest łatwiejsze, a próg finansowy zdecydowanie niższy – dodaje Justyna Kosmala.

Jakub Madej-Bieszke (NEON, Cheff.it) ostrzega: – Pomimo tego, że spodziewamy się ciągłych wzrostów przychodów, to rentowność tej branży jest coraz mniejsza. Wynika to oczywiście z wielu aspektów, natomiast tutaj mamy coraz mniej miejsca na popełnianie błędów.

 

Eksperci komentują wyniki raportu

 

Oprócz samych właścicieli lokali gastronomicznych, w raporcie znalazły się opinie ekspertów i partnerów biznesowych, którzy oceniają wyniki badania z własnej perspektywy. Zdaniem Szymona Falkowskiego, country managera William Grant&Sons Polska Limited, interesującym aspektem badania jest zdecydowany nacisk restauratorów na inwestycje w szkolenia oraz promocję wydarzeń lokalnych, które już zrealizowało lub planuje ponad 60 proc. respondentów. – Wspierając te inicjatywy jako partnerzy, przekazujemy naszą specjalistyczną wiedzę Brand Activation Managerów i Brand Ambasadorów, co może znacząco przyczynić się do skutecznej realizacji tych działań – mówi Falkowski.

 

Zdaniem Macieja Wrońskiego, dyrektora zarządzającego RATIONAL, fakt, że 64 proc. respondentów uważa, że obecnie warto zainwestować w lokal gastronomiczny, to bardzo pozytywna informacja. – Ich głosy są zbieżne z opiniami wielu ekspertów, którzy potwierdzają, że to dobry czas na inwestycję w gastronomię – przekonuje Wroński. – Nie spodziewałem się jednak tak wysokiego poziomu odpowiedzi pozytywnych. To pokazuje, że restauratorzy nie składają broni pomimo wielu wyzwań, z jakimi mierzą się na co dzień, m.in. rosnących kosztów, braku personelu czy trudnej sytuacji makroekonomicznej.

 

Dane związane z inwestycjami zwróciły uwagę Marcina Wajdy, dyrektora komunikacji i marketingu firmy Winterhalter Polska. – Dla mnie, jako przedstawiciela firmy, która na co dzień od 25 lat wspiera polską gastronomię, bardzo ciekawą częścią badania są informacje dotyczące inwestycji. Z mojego punktu widzenia jest to istotna informacja, która pokazuje zmianę postawy naszych rodzimych przedsiębiorców. Jeszcze kilka lat temu tendencją było raczej ograniczanie środków na inwestycję. Obecnie wektor świadomości się zmienił – mówi Wajda.

 

Tymczasem Piotr Kawicki z Nespresso zwraca uwagę na fakt, że goście restauracji coraz bardziej oszczędzają, stają się coraz bardziej świadomi i wymagający. Racjonalnie podchodzą do wydatków, szczególnie, gdy chodzi o wizyty w swoich ulubionych restauracjach. Są gotowi wydać więcej, jeśli w zamian otrzymają obsługę na najwyższym poziomie i wyjątkowy produkt, dopasowany do ich indywidualnych potrzeb.

 

Co gwarantuje sukces w branży, a co zapowiada kłopoty?

 

Z raportu FOR Restaurant wynika, ze jednym z głównych negatywnych czynników wpływających na prowadzenie biznesu gastronomicznego są oszczędnościowe strategie klientów/gości – wydających mniej i racjonalizujących konsumpcję. Drugim czynnikiem są koszty prowadzenia działalności, a zwłaszcza koszty energii – elektrycznej, gazu, ciepłej wody, które w tym i zeszłym roku poszybowały w górę. Trzeci negatywnie wpływający czynnik to koszty i dostępność pracowników. Zarówno ciągłe wzrosty płacy minimalnej (dwa razy w ciągu roku), jak i niedobory pracowników z doświadczeniem gastronomicznym, mające swoje źródło w okresie pandemii 2020-21.

 

Zdaniem badanych tym, co gwarantuje obecnie sukces w branży, jest dobra jakość obsługi i oferowanie umiarkowanych cen, dostosowanych do zmieniającego się podejścia klientów w zakresie częstotliwości wizyt i decydowania się na potrawy tańsze lub w mniejszych ilościach.

 

Raport powstał dzięki wsparciu i udziałowi partnerów biznesowych i marek:

 

Partnerzy główni:

Winterhalter

Nespresso

AVIKO

Glenfiddich

 

Partnerzy:

Rational

Mojstolik.pl

Fika

 

Raport można bezpłatnie pobrać TUTAJ.

 

Więcej informacji

Agnieszka Małkiewicz, FOR Sp. z o.o.

am@forsolutions.pl

Zapisz mnie do newslettera FOR (możesz się wypisać w dowolnym momencie). Zaznaczenie oznacza akceptację regulaminu,