Odważnie, bez półśrodków i głaskania po głowie – tak stawiliśmy czoła technologii i sztucznej inteligencji podczas konferencji MADE FOR RESTAURANT: MASZYNY KONTRA ROMANTYZM. Tematyka? Gastronomia w Nowym Świecie – czyli tam, gdzie aplikacje, automatyzacja i cyfryzacja wdzierają się do każdego zakątka branży, niezależnie od tego, czy tego chcemy, czy nie. Jak dostosować się do nowych reguł gry, zyskać przewagę i uprościć codzienną pracę, jednocześnie nie tracąc romantyzmu, który przyciąga gości do restauracji? Szukaliśmy odpowiedzi na to pytanie w Poznaniu, w Hotelu Andersia, podczas intensywnych dyskusji, warsztatów i inspirujących spotkań.
O poznańskiej gastronomii opowiedział nam w wywiadzie Prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak – /tu link/.
Ale zanim przejdziemy do przewodnika po 10 przykazaniach dla Restauratora Nowego Świata, gratulujemy raz jeszcze Aleksandrze i Jackowi Dojnikowskim (Bułkę przez Bibułkę, POLLYPIZZA, BAKEN) zdobycia nagrody dla TOP RESTAURATORA w kategorii Open to Technology&Digital! Do tego miana startowało dziewięciu nominowanych restauratorów z całej Polski, którzy swoje lokale prowadzą z romantyczną czułością i jednocześnie świadomością biznesową, technologiczną oraz otwartością na to, co nowe i funkcjonalne. Wśród nich: Dawid Szulc, Sławomir i Anna Wolf (Good Lood), Monika Pojawa (Ciociagotuje.pl), Agata Czyż, Ewa Kołatkowska (Pełną Parą), Pablo Stachów, Robert Ziemiański (Under Seoul), Matteo Liscaio (Bottegas), Justyna i Tomasz Kosmala (Feste Group/Lupo), Piotr i Maciej Śliwa (Mr. Pancake, PIZZA BOYZ), Rafał Brzostek, Dominika Grabowska, Tomasz Marczyński (Ramen People, Wschód Bar Kraków, Equipo Cycling Spot).
SCENA: 10 NOWYCH PRZYKAZAŃ RESTAURATORA
Pierwsze: WIEDZA. TE AKROBACJE BIZNESOWE CZEKAJĄ CIĘ W PRZYSZŁYM ROKU
Rozmowa otwierająca konferencję połączona z prezentacją najnowszego raportu przygotowanego na zlecenie Made For Restaurant przez ARC Rynek i Opinia – Badanie i raport MADE FOR RESTAURANT – inauguracja 2024/25 rok – prowadzona przez Agatę Tkaczyk z ARC Rynek i Opinia, skupiła się wokół czynników, które decydują obecnie o sukcesie lokali, najnowszych trendach w menu, niewybaczalnych grzechach restauracji oraz analizie zmian, które pomogą restauracji odnieść sukces w kolejnym roku. Oto najważniejsze wnioski:
– klienci zwracają przede wszystkim uwagę na higienę, czystość, jakość jedzenia, atmosferę oraz wystrój lokalu,
– rośnie zainteresowanie polską kuchnią, a trendy w menu koncentrują się wokół jakości i autentyczności: chleb i pieczywo z własnego wypieku, własne przetwory, burger z ekskluzywnym mięsem, domowe lemoniady,
– wciąż rośnie popularność jedzenia z dowozem do domu; rynek dostaw rośnie rok do roku, a wpływa na to technologia – tak jak kiedyś restaurator liczył w minutach czas oczekiwania na kuriera, teraz liczy go w sekundach; ważna jest też prezentacja dania online – nadchodzi czas prezentacji wideo w aplikacjach z dowozem – oraz powtarzalność, wygląd i jakość podania jedzenia w dowozie,
– w trendach są inwestycje w aplikacje i sprzęty wysokiej jakości technologicznej, żeby odpowiedzialnie planować budżet, wydajnie zaplanować pracę restauracji a w dłuższym czasie zminimalizować wydatki i działać proekologicznie,
– restauracja romantyczna polegająca na spontanicznym i nonszalanckim podejściu do biznesu jest skazana na klęskę – tym bardziej, że w Polsce pojawił się kapitał i know-how z Ukrainy, Białorusi, Gruzji i Turcji, a tam są ogromne pieniądze i nowe pomysły gastronomiczne, które wkrótce wyleją się na polski rynek gastro.
W panelu wzięli udział: Joanna Sobczyk, prezeska Winterhalter, Piotr Kawicki z Nespresso, krytyk kulinarny Maciej Nowak, Kamil Ośka z Woosabi oraz Tomasz Suchodolski z Glovo Polska.
Drugie: NIE DAJ SIĘ ZASKOCZYĆ PRZEPISOM
Panel o przyszłości rynku uzupełnił warsztat Bartłomieja Małkiewicza z Kancelarii Prof. Marek Wierzbowski i Partnerzy. W jasnych punktach przedstawił newsy prawne obecnego roku, które już wkrótce wpłyną na życie restauratora. Najważniejsze z nich:
– e-Doręczenia dla przedsiębiorców to duża reforma, która rozpocznie się w przyszłym roku; każdy przedsiębiorca będzie musiał założyć specjalną skrzynkę elektroniczną,
– niedługo zacznie działać Krajowy System e-Faktur obowiązkowy dla każdego przedsiębiorcy, Ministerstwo Finansów zapowiedziało już takie rozwiązanie technologiczne i teraz pracuje nad datą jego wprowadzenia.
Trzecie: JEŚLI ROMANTYZM, TO DOBRZE PRZEMYŚLANY
Magdalena Kunc z Chefs Culinar w rozmowie z Anną Orzech, która prowadzi jedne z najlepszych w Polsce restauracji wegańskich Manna 68 (Gdańsk) i Manna 2 (Warszawa) wyjaśniły, jakimi zasadami rządzi się projektowanie nowoczesnego menu roślinnego w restauracji. Co jest najważniejsze?
– różnorodność, zwracanie uwagi na wszystkie szczegóły: kolory, głębię smaku, teksturę, wyjątkowe dodatki wysokiej jakości,
– znajomość technologii kuchni wegańskiej, która różni się od technologii kuchni mięsnej: nie można opierać się tylko na smaku głównego produktu, zamiast tego ważna jest formuła czterech głównych smaków, wzorując się na kuchni tajskiej,
– komunikacja marketingowa opierająca się na: budowaniu zaufania, szkoleniu pracowników, edukacji społeczności, pokazywaniu gościom przygody związanej z odwiedzeniem restauracji.
Czwarte: NIE MA RYZYKA, NIE MA ZABAWY – ALE ZABAWĘ WARTO ZAPLANOWAĆ, ŻEBY NIE MIEĆ BIZNESOWEGO KACA
Gastronomia to biznes dla odważnych. Z drugiej strony – spora jest różnica między odwagą a brawurą. Jak skalować biznes w modelu franczyzy, czyli skutecznej i pewnej strategii wzrostu? Na to pytanie odpowiedziała ze sceny Monika Ferreira (I’GS in Good Strategy), ekspertka doradztwa strategicznego w zakresie strategii skalowania franczyzy – wraz z wybitnymi postaciami branży: Arturem Gorczycą (Dominos Pizza), Bartoszem Brusikiewiczem (Thai Wok, Tuk Tuk) i Wojciechem Skoczylasem (North Food). Najważniejsze wnioski to:
– franczyza jest trudnym biznesem, który wymaga wiedzy, doskonałego przygotowania i dogłębnego przemyślenia biznes-planu, sprawności operacyjnej i technologicznej, a przede wszystkim – trzeba sprawdzić czy przewaga konkurencyjna naszej restauracji jest w ogóle skalowalna w modelu franczyzy,
– franczyza musi być jednolitą całością strategii rozwoju, nie ma jednego jej modelu – franczyza działa w służbie całościowego modelu biznesowego firmy,
– franczyza to przede wszystkim temat człowieka i relacji,
– franczyzobiorca musi nadawać na tych samych falach, co korporacja, rozumieć kulturę marki od której kupuje franczyzę, mówić tym samym językiem – z drugiej strony bardzo ważna jest otwartość korporacji na pomysły franczyzobiorców,
– tu złote trio to: kultura organizacji, technologia i ludzie z czego najważniejsi są ci ostatni.
Piąte: TECHNOLOGIA W GASTRONOMII JEST JAK KARNET NA SIŁOWNIĘ. KUPUJ, JEŚLI UŻYWASZ
Na brzmienie słowa „technologia” znakomitej części restauratorów i restauratorek jeży się włos na głowie. Na ile ten lęk jest uzasadniony, a na ile wynika z niewiedzy? Co restaurator musi wiedzieć, żeby nie odstawać od rynku? – z tymi pytaniami skonfrontowaliśmy się na scenie w panelu prowadzonym przez Fryderyka Szydłowskiego (Embargo). Oto najważniejsze wnioski:
– kombinacja technologii i marketingu jest coraz częściej kluczem do sukcesu: rosną potrzeby społeczeństwa jeśli chodzi o cyfryzację i digitalizację rynku restauracyjnego, więc trzeba na nie odpowiedzieć,
– ważne, żeby rozwój biznesu w kontekście technologii był organiczny i skontaktowany z rzeczywistością: nie chodzi o to, żeby rzucać się na aplikacje i technologie, które nie są dopasowane do naszego modelu biznesowego,
– innowacją nie musi być technologia: to może być innowacyjne podejście do ludzi i konsekwencja w utrzymywaniu modelu biznesowego, który odnosi sukces; jeśli doświadczenie przebywania w restauracji, kontakt międzyludzki, budowanie relacji na żywo jest kluczem do sukcesu miejsca, jeśli je wyróżnia i tą relacyjnością przyciąga gościa – nie ma sensu na siłę wprowadzać tam modnych nowinek technologicznych, one mogą działać przeciwskutecznie,
– warto otworzyć się na zmiany i traktować technologię jako narzędzie, które pomaga w codziennej pracy, usprawnia czynności – nie warto korzystać z technologii niedoskonałej, która tę pracę utrudnia, mnoży problemy; warto znaleźć rozwiązanie technologiczne szyte na nasze potrzeby,
– technologia odgrywa dużą rolę w dotarciu i dobrej współpracy z pracownikiem z Generacji Z,
– warto się zdecydować na daną platformę/ rozwiązanie technologiczne/ apkę – nie dzielić włosa na czworo, nie korzystać z pięciu różnych rozwiązań i tabletów – bo idzie zwariować,
– istotne jest przeliczenie w budżecie, ile nas kosztuje technologia i ile realnie dajemy jej czasu, żeby nam się zwróciła.
W panelu wzięli udział: Tomasz Zieliński (Kura Warzyw), Łukasz Kuźma(Chleboteka), Agata Polityło (Wolt), Aleksander Majchrzak (Wealthon) i Gaweł Czajka (Cały Gaweł).
Szóste: MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE. ALE UWAGA! – POSTY TO NIE JEST STRATEGIA. MASZ TO ZAPLANOWAĆ
Gastro-influecerka Edita Kaite (86 tys. obserwujących na Instagramie), która rozsławiła polską kuchnię na litewskim internecie, oceniła social media polskich restauracji w rozmowie z dziennikarzem Codziennypoznan.pl, Piotrem Szulcem. Edita odwiedziła konferencję na zaproszenie Polskiej Organizacji Turystycznej, która kolejny rok wspiera Made FOR Restaurant, a jej wystąpienie zapowiedział ze sceny Tomasz Kempka. Wnioski:
– profile części polskich restauracji zatrzymały się w czasie lata temu albo czerpią wzorce z estetyki, która wyszła z trendów lata temu – przekaz postów jest nieatrakcyjny, nudny i pozbawiony strategicznego sensu,
– żeby odnieść sukces marketingowy na SM należy zamieszczać treści zaplanowane wcześniej w strategii komunikacji, która jest konsekwentnie realizowana: post puszczany raz w tygodniu czy raz w miesiącu nie ma sensu – algorytm premiuje powtarzalność, regularność i systematyczność,
– forma ma być atrakcyjna: wideo, rolka, karuzela, ciekawy podpis, otwarte pytanie, które rozkręca dyskusje i zwiększa zasięgi,
– jeśli kierujemy treści do turysty zagranicznego piszemy posty w dwóch językach: polskim i angielskim,
– celem komunikacji na SM jest wyróżnienie się i budowanie lojalnej społeczności wokół naszego lokalu: jeśli nie jesteśmy oryginalni, atrakcyjni, nie mamy strategii wizerunkowej – nic z tego nie wyjdzie.
O dobrym, czyli zaplanowanym i przemyślanym marketingu na social mediach opowiadała na konferencji także Agnieszka Borek (Fika) – ze sceny oraz w trakcie warsztatów.
Siódme: TECHNOLOGIA WYRĘCZA, A NIE POZBYWA SIĘ CZŁOWIEKA
Debatę ze sceny o niekonwencjonalnej automatyzacji w kuchni poprowadził Nico Jahnke, entuzjasta nowych technologii w kuchniach profesjonalnych, od 2022 roku związany z Rational na stanowisku Cluster Corporate Chef Eastern Europe wspierając swoją wiedzą obszar Europy Wschodniej i Centralnej. Jakie są najważniejsze wnioski?
– automatyzacja w kuchni służy wyręczaniu pracowników z najbardziej niewdzięcznych zadań i ułatwianiu im pracy – ale nie pozbywaniu się człowieka,
– sprzęt technologiczny otwiera nowe drzwi dla szefów kuchni i pomaga im w utrzymaniu odpowiedniej higieny, a otwartość na rady AI pomaga w szukaniu nowych smaków i redukcji czasu na przygotowanie półproduktów, oraz minimalizowaniu food waste,
– AI potrafi przewidzieć w oparciu o pogodę, nadchodzące wydarzenia w mieście, etc. ile gości do nas przyjdzie – a to pomaga odpowiednio zaplanować zatowarowanie,
– automatyzacja to zdobywanie danych dotyczących klientów, pory ich wizyty w restauracji i jej długości oraz preferencji kulinarnych – przy wyborze technologii warto zwracać uwagę na algorytmy, które stosują AI w analizie danych,
– pamiętamy, że sztuczna inteligencja nie jest tak naprawdę kreatywna – ona korzysta z kreatywności ludzi, z tego, co my już wymyśliliśmy i stworzyliśmy.
W panelu wzięli udział: Marcin Pakuła (Pasibus), Yassin Bugajny (Wierzbowa 15), Tomasz Kosmala (Feste Group/Lupo), Wojciech Ćmikiewicz (Vorwerk Polska/Thermomix), Paweł Drozdowski (The Time, Gusto).
Ósme: AI WYMAGA, ŻEBYŚMY JEJ MĄDRZE UŻYWAĆ
O tym, jak sensownie restauratorzy powinni korzystać ze sztucznej inteligencji opowiadał Willem Fijten, szef kuchni i członka zarządu AVIKO, jednego z największych producentów produktów ziemniaczanych na świecie, marki która może być wzorem jeśli chodzi o rozwój technologiczny i korzystanie z pomocy AI. Jak używać sztucznej inteligencji w restauracji?
– AI jest narzędziem, którego użycie należy dobrze zrozumieć, żeby pomogła nam wprowadzić innowacje i poprawić efektywność pracy,
– należy pamiętać, że AI się uczy i dane oraz wskazówki, które jej podajemy, muszą być konkretne i jasne – inaczej efekty jej pracy nie będą dla nas przydatne,
– tworząc menu przy wsparciu AI trzeba zdefiniować: typ restauracji, typ kuchni, typ obecnego gościa i zakres gości, który chcemy przyciągnąć do restauracji – wtedy AI pomoże nam zrozumieć restauracyjny ekosystem: może wskazać nam odpowiedni dobór dań oraz na ile w danym mieście i danym otoczeniu restauracyjnym powinniśmy wyceniać nasze menu.
Dziewiąte: CZŁOWIEK. NIGDY W GASTRO NIE ZASTĄPI GO MASZYNA, WIĘC DBAJMY O LUDZI, JEŚLI CHCEMY ZARABIAĆ
Nic tak nie inspiruje, jak podróże. Zatem na kulinarną przejażdżkę do innego świata gastro zabrał nas Artur Jarczyński (m.in. Der Elefant, Otto Pompieri, Podwale 25 Kompania Piwna, U Szwejka, Bazyliszek, Jeff’s), opowiadając o swojej wizycie w Stanach na National Restaurant Association SHOW. Wywiad na scenie poprowadziła Agnieszka Małkiewicz. Oto najważniejsze wnioski:
– istnieje wiedza poparta badaniami – a w Stanach tych badań robi się masę, bo gastronomia jest drugą najsilniejszą gałęzią gospodarki – jak traktować pracownika, żeby chciał z nami pracować i reprezentował markę na wysokim poziomie,
– na równi z uczciwą pensją za pracę jest szacunek dla pracowników, dbanie o dobre relacje w zespole przez: uważność na komfort pracy i realną integrację ludzi, traktowanie poważne ich feedbacku i rezygnację z dużego dystansu władzy,
– ważne jest, żeby pracownicy mieli dowody na to, że szef jest gospodarzem i mentorem restauracji, który rozumie, że komfort pracownika to jego komfort i zysk, a ludzie nie są „siłą roboczą”, tylko najważniejszym składnikiem jego biznesu.
Dziesiąte: GWIAZDKI NIE ZAWSZE JASNO ŚWIECĄ
Panelem zamykającym konferencję było wyjątkowe spotkanie najlepszych restauratorów, których talent i umiejętności biznesowe docenili światowi krytycy. O tym, czy nagrody kulinarne są przekleństwem – czy jednak ukoronowaniem sukcesu restauracji, i o tym, jak sobie radzić z ich presją, mówili: Marcin Zawadzki, właściciel restauracji Nuta, w której szefem kuchni jest Andrea Camastra, Artur Skotarczyk z poznańskiej restauracji Muga, i Hubert Cygan z restauracji Giewont (Kościelisko). Rozmowę prowadził Tomasz Deniziak z Nespresso. Brokat w życiu restauratora. To moc, czy przekleństwo?
– wiedza na temat tego, za co dostaje się Gwiazdkę Michelin w środowisku restauratorów, jest niewielka,
– środowisko restauratorów w Polsce jest podzielone; szefowie kuchni polskich restauracji i restauratorzy niechętnie odwiedzają polskie, gwiazdkowe restauracje – gratulacje i docenienie napływa częściej od zagranicznych szefów kuchni oraz od gości,
– Gwiazdka to presja i mobilizacja, zobowiązanie i obciążenie: nie można sobie pozwolić na gorszy dzień, margines błędu jest zerowy; poza tym apetyt rośnie w miarę jedzenia – gdy jest jedna gwiazdka, szybko rodzi się ochota na kolejną,
– Gwiazdka to możliwość rozwoju, daje inny komfort pracy, można inaczej dyktować warunki na rynku; Gwiazdka to magnetyzm, który skłania gości nawet do odwiedzenia restauracji na uboczu,
– coraz więcej gości przychodzi świadomie do restauracji gwiazdkowej, wiedzą, czego oczekują na talerzu – ale są tacy, którzy przychodzą, żeby gwiazdkę podważyć, przyłapać na błędzie,
– głównie zagrożenie posiadania Gwiazdki wiąże się z jej utratą – po niej restauracja można się już nie pozbierać.
FAST LECTURE: te pomysły i technologie wam polecamy
Nie jest tajemnicą, że Polacy coraz chętniej i częściej sięgają po wino, więc restauratorzy w pocie czoła szukają sposobów, jak je sprzedawać z największym zyskiem. Swoimi doświadczeniami i “excellem” na ten temat podzielił się Piotr Kamecki (Winkolekcja), wiceprezes na Europę w Association de la Sommellerie Internationale, podczas wykładu Złote trio: technologia, ludzie, wino. I tu – uwaga – Piotr zaprasza na webinar /tu link/.
Od klasycznego notesu po zaawansowaną automatyzację – co dziś bardziej opłaca się w zarządzaniu rezerwacjami naszej knajpy? Czy stara, dobra kartka papieru i długopis mogą konkurować z aplikacjami i systemami rezerwacji, które obiecują wygodę i efektywność? Uwaga, uwaga: okazuje się, że tak! To udowodnił w trakcie warsztatu Mariusz Piórkowski, twórca MojStolik.pl. Uczestnicy dowiedzieli się, jakie są zalety i wady obu podejść, oraz jakie narzędzia mogą pomóc w zwiększeniu zysków i poprawie doświadczenia gości. Więcej na ten temat możecie przeczytać w wywiadzie z Mariuszem /tu link/.
Gastronomia POP a gastronomia BLICHTR – która z nich rządzi na świecie? Na to pytanie odpowiedział private chef, Arkadiusz Bober, który na konferencję przyjechał z Londynu. Jego zdaniem kuchnia prosta i ta z najwyższej półki to synergia. Poza tym jedno nie wyklucza drugiego – kuchnia domowa, dzięki wysokiej jakości składnikom i wykonaniu, także może prezentować najprzyjemniejszy poziom smakowych doznań. Rozmowę z Arkadiuszem poprowadził na scenie Piotr Gładczak z Wrocławskich Podróży Kulinarnych.
Jak sztuczna inteligencja wpłynie na przyszłość gastronomii? Czy czeka nas scenariusz rodem z dystopijnych wizji serialu „Black Mirror”, pełen technologicznych wyzwań i etycznych dylematów, czy może AI stanie się przyjacielem? Narzędziem, które zrewolucjonizuje branżę, usprawniając pracę i poprawiając doświadczenia gości? Zadaniem Marcina Łukasiewicza z drinks2cash.com zdecydowanie to drugie. W trakcie treściwego wykładu opowiedział o tym, jakie możliwości niesie za sobą rozwój sztucznej inteligencji w gastro i czy AI faktycznie zmieni zasady – i w jaki sposób. Marcin udzielił nam wywiadu, z którego dowiecie się więcej /tu link/.
Aneta Kowalska (Safe Plate, Sensoryka) pokazała z kolei, jak raz na zawsze pożegnać się z koszmarem HACCP i sprawić, by stał się on procesem prostym, zautomatyzowanym i przyjaznym w codziennym funkcjonowaniu gastronomii. Podczas swojego wystąpienia wyjaśniła, jak aplikacja Safe Plate może wspierać restauratorów w spełnianiu wymogów sanitarno-higienicznych, eliminując chaos, papierologię i stres związany z kontrolami. Aneta zaprasza na webinar – /tu link/.
FOR DATING: liderzy branży tworzą nowe rozwiązania
W poznańskim hotelu Andersia przy dziesięciu okrągłych stołach siadło dziesięciu liderów i liderek branży, którzy wspólnie z setką gości wypracowali odpowiedzi na pytanie jak ułatwić prowadzenie restauracji. Oto efekty:
Jarosław Pankowski, Wealthon: Finanse – Płynność finansowa przedsiębiorstwa – Jak nie stracić biznesowego FLOW?
– zwracanie uwagi na sezonowość,
– otwartość na innowacje technologiczne i cyfrowe,
– umiejętność dobrego zarządzania czasem, który jest kluczowy przy prowadzeniu biznesu gastro,
– dostosowanie działalności do panujących trendów.
Dawid Szulc, Good Lood: Własna aplikacja – czy to ma sens?
– zdefiniowanie potrzeb: czy aplikacja jest mi potrzebna i do czego konkretnie?
– sprawdzenie możliwości istniejących już aplikacji na rynku,
– dopasowanie oczekiwań do skali własnego biznesu.
Kuba Tepper, Kim Chi Ken: Bezpieczne MENU – projektowanie menu transparentnego dla gości. Kalorie, składniki, diety.
– transparentność menu wzmaga zaufanie gości i daje potencjał marketingowy,
– umieszczenie kaloryczności dania w menu nie jest łatwe ze względu na jego czytelność i przejrzystość wizualną,
– nie wszyscy goście chcą czytać o informacjach kalorycznych – trzeba na to uważać.
Agnieszka Szydziak, Vorwerk Polska/Thermomix: Marketing zautomatyzowany o ludzkiej twarzy – Trzy TIPy.
– korzystanie z pomocy aplikacji przy zdecydowaniu, co jest dla nas ważne przy budowaniu komunikacji marketingowej,
– korzystanie z aplikacji przy budowaniu harmonogramu komunikacji i jej wyglądu, zarządzanie wiadomościami i komentarzami, które napływają od gości,
– personalizacja doświadczeń gościa, czyli korzystanie z aplikacji, które dostarczają danych o klientach (platformy do rezerwacji stolików, programy lojalnościowe etc.)
Marek Sobkowiak, Chefs Culinar: PRODUKT – trzy zasady oszczędności w restauracji poprzez automatyzację pracy z produktami.
– systemy do zarządzania zapasami jako klucz do minimalizowania marnotrawstwa,
– porównywarki cenowe i aplikacje zakupowe pozwalają zaoszczędzić na zaopatrzeniu,
– współpraca z dużymi kompleksowymi firmami dystrybucyjnymi daje dostęp do atrakcyjnych cen i szerokiego asortymentu produktów z całego świata,
– automatyzacja procesu zamówień pozwala na lepsze planowanie.
Marek Cynowski, Rebel Tang: LOKALIZACJA – jak poznać, zrozumieć i wyciągnąć z niej potencjał. Trzy technologiczne tropy.
– lokalizacja jest związana z tkanką miejską, a ponieważ sytuacja w Polsce jest wciąż bardzo dynamiczna, trudno przewidzieć, jak miejsce, w którym lokujemy nasz biznes będzie wyglądało za kilka lat, a czasem nawet miesięcy,
– rozwój rynku delivery w danym mieście i dostępna siatka kurierów ma duży wpływ na powodzenie naszej restauracji,
– już nie da się żyć bez Google Maps – a zmiany technologiczne w zakresie wykorzystania potencjału lokalizacji są dopiero przed nami.
Katarzyna Selenta, Kulinarisk Solutions: Rekrutacja przyszłości – trzy mechanizmy, które gwarantują powodzenie akcji.
– romantyzm w rekrutacjach zawsze wygra, bo bezpośredni kontakt międzyludzki jest nie do zastąpienia,
– internet, który pomaga na łatwiejsze znalezienie kandydatów,
– nadzieje pokładane we wsparciu sztucznej inteligencji w preselekcji kandydatów – przyszłość,
– stworzenie aplikacji wraz z systemem oceniania pracowników.
Jan Mazurczak, PLOT: Na skróty, czyli jak Organizacja Turystyczna może pomóc w marketingu marzeń?
– wypracowanie zaufania i relacji,
– korzystanie ze znajomości: dziennikarze, influencerzy,
– łączenie budżetów do wspólnej promocji,
– traktowanie gastronomii jako produktu turystycznego,
– tworzenie reklam destynacji w oparciu o reklamy restauracji,
– granty i dofinansowania, organizowanie stażów dla kucharzy w różnych miastach.
Krzysztof Gorecki, inmarketing digital agency: AI w social mediach na etapie budowania strategii marketingowej. Trzy tropy skąd czerpać wiedzę.
– strategia musi być dynamiczna,
– kluczowe jest zachowanie spójności w strategii komunikacji i strategii AI,
– komunikacja musi być dopasowana do wartości firmy,
– regularne karmienie AI danymi,
– ufamy AI, ale nie w stu procentach, używamy jej do udoskonalania działań człowieka, a nie do zastępowania człowieka.
Marcin Mazur, The Eatery: Kreatywne zdigitalizowanie restauracji przyszłości – wolny strumień świadomości.
– systemy do rezerwacji online,
– self-check gości w restauracji na miejscu i zamawianie posiłku bez kontaktu z obsługą, płatności bez kontaktu z obsługą,
– drukarki 3D drukujące jedzenie przy stoliku,
– aplikacje czytające zadowolenie gości wzorem z Chin.
SHOW KULINARNE: Maszyny kontra Romantyzm
Częścią artystyczną konferencji był spektakl kulinarny Maszyny kontra Romantyzm – doświadczenie, które angażowało wszystkie zmysły. Show odbywało się jednocześnie na jednym, długim stole, a jego kreatorami od początku do końca byli uznani szefowie kuchni z różnych części Polski. Musieli stworzyć danie na podstawie przepisu zaproponowanego przez sztuczną inteligencję. Na etapie pomysłów wspierała ich Ola Gerlach, uznana designerka i food stylistka, dzięki której podczas spektaklu zaprezentowano unikalny sposób przedstawienia menu: obrazem bez słów. Muzykę do pokazu serwowała Natalia Kmieciak.
W trakcie show wystąpili: Ernest Jagodziński (Nestle Waters), Sławomir Miotk (Aviko), Bogumił Przybylak (Cucina 88), Dawid Ankowski (Fromażeria), Rafał Soroczyński (Chefs Culinar), Artur Szwacki (BlowUp Hall), Kacper Jakubiak (Hotel Navigator w Zbąszyniu).
Pairingiem do części dań spektaklu zajęli się: Maciej Żabierek z ANDERSIA HOTEL & SPA POZNAŃ, Damian Deptuła z Nestle Waters, Adam Sobolewski z Dash Poznań i Artur Klimczak z Cucina 88, Whisky Bar 88.
DEGUSTACJE ROMANTYCZNE: nie do przejedzenia
Poza kulinarnym show, konferencja była wypełniona degustacjami, tak abyśmy mogli “zajrzeć” do kilku restauracji tego jednego dnia oraz koktajlami z alkoholem i bez. Na welcome finger food, czyli trend convinience w praktyce – idea versus smak, zaprosili Katarzyna Noga i Wojciech Harapkiewicz firmy Bunge, właściciela marki Kruszwica.
Z kolei lunch, czyli kuchnię pełną dobrej energii, przygotował Tomasz Popiałkiewicz, szef kuchni w ANDERSIA HOTEL & SPA POZNAN, współgospodarz wydarzenia.
Poza tym można było spróbować m.in. innowacyjnych degustacji odkrywających na nowo oliwę północy jaką jest olej rzepakowy. Do tej części programu wprowadziła Ewa Myśliwiec z Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju a przygotowaniem degustacji zajął się Adam Adamczak (Concordia Taste) i Marcin Kaczmarek-Pielin z Bake Morning by Pielin. Degustacje sfinansowały #Fundusze Promocji. Przepisy możecie sprawdzić sami – /tu link/.
Na warsztat Produkt premium w restauracji: kawior i szampan vs. trendy w profesjonalnej gastronomii zaprosiła Agata Łakomiak-Winnicka z Antonius Caviar. Podczas warsztatu prowadzonego przez Alana Bednarskiego (Winkolekcja) została pokazana nowa, przełamująca stereotypy interpretacja klasyki.
Last but not least – wieczorem, po ogłoszeniu nominacji dla TOP RESTAURATORÓW przenieśliśmy się na After Party do City Park Poznań, gdzie na wszystkich uczestników czekały pyszne jesienne drinki, wino i wyjątkowa kolacja w nie mniej wyjątkowej przestrzeni Cucina 88 oraz Whisky Bar 88, przy muzyce Natalii Kmieciak.
Ale szczegółów tego elementu wieczoru już relacjonować nie wypada. Tym bardziej, że część gości zakończyła go w klubie CUBA LIBRE.
PARTNERZY WYDARZENIA
Organizatorem jest FOR Solutions: agencja komunikacji i kreowania wydarzeń dla branży Food & HORECA. FOR śledzi i opisuje trendy branżowe, tworzy rankingi, analizy i badania rynkowe, które pomagają rozwijać się polskiej gastronomii, opracowuje strategie marketingowe i komunikacyjne, obmyśla niestandardowe wydarzenia, inicjuje spotkania i buduje trwałe, biznesowe więzi. Łącząc te wszystkie kierunki swojej działalności, agencja tworzy od lat ogólnopolskie i darmowe dla restauratorów oraz ich pracowników konferencje Made FOR Restaurant – cykl biznesowych spotkań, który wpisał się już na stałe w kalendarz jako miejsce do wymiany wiedzy, doświadczeń i tworzenia pogłębionych relacji w środowisku polskiej gastronomii.
Storytelling, wywiady, informacje prasowe i relację przygotowała: Katarzyna Bednarczykówna
Partnerem konferencji było: Miasto Poznań
Organizacyjnie wspierali nas: ANDERSIA HOTEL & SPA POZNAŃ, a member of Radisson Individuals
Partnerem After Party był: City Park Poznań: Restauracja Cucina 88, Whisky Bar 88
Strategicznie wspierali nas: Winterhalter Polska, Chefs Culinar Polska, PSPO – Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju, MójStolik.pl
Biznesowo wspierali nas: Aviko HoReCa Polska, Cheman, Chopin Vodka, Antonius Caviar, Nestle Waters, Nespresso, Rational, Polska Organizacja Turystyczna, Drinks2cash.com, Winkolekcja Wine & Spirits Group, FIKA, Wolt, Rebeltang, firma Bunge, właściciel marki Kruszwica, Wealthon, Vorwerk Polska/Thermomix, Safe Plate, Gastromagic
Komunikacyjnie wspierali nas: FORBES, Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna, Wrocławska Organizacja Turystyczna, MAGAZYN „RESTAURACJA”, MAGAZYN „HOTELARZ”, Przegląd Gastronomiczny, Poradnik Restauratora, Szef Kuchni Magazyn, PAPAJA.PL, Food Service i FOODSERVICE24.pl, Restaurant Management, Raport Restauratora, Smażymy.com, FOOD&FRIENDS, GastroWiedza.pl, Convention Bureau Wrocław, LOT Metropolia Lublin, Śląska Organizacja Turystyczna, Szlak Kulinarny Śląskie Smaki, In Your Pocket
Za dekoracje kolorystyczne odpowiadała: Meredith Design