Jeśli twoje doświadczenie restauracyjne jest dobre, mówisz o tym dwóm osobom, jeśli złe – dziesięciu – powiedział kiedyś Anthony Bourdain, kolekcjoner restauracyjnych bodźców. Zdefiniowanie ich jest tak ważne, że 400 ekspertów gastronomicznych podejmie wyzwanie i spróbuje uchwycić, co tak naprawdę porusza emocje i oszałamia zmysły gości restauracji. SHOW kulinarne i kolejna edycja MADE FOR RESTAURANT w partnerstwie z miastem Sopot już 6 listopada 2023 roku w Radisson Blu Hotel Sopot . To będzie także inauguracja badania i raportu „FOR RESTAURANT” stworzonego z ARC Rynek Opinia. Okaże się, w jakiej kondycji jest branża gastro. Enjoy!
Strona wydarzenia i link do rejestracji: TUTAJ
– W dobie lęku o skuteczność biznesową, o przychody, o nieustanne zmiany na rynku, chcemy dać restauratorom inspiracje do tworzenia miejsc i wydarzeń, które zadziałają na ich gości jak magnes – mówi Agnieszka Małkiewicz, pomysłodawczyni i organizatorka konferencji. – Zbierzemy je od czołowych polskich restauratorów, managerów i szefów kuchni, którzy zbudują wspólnie z nami spektakle kulinarne, światową mapę przeżyć oraz plan na restaurację przyciągającą uwagę gości nieprzeciętnością, silnymi emocjami i tym niezwykle trudnym do zdefiniowania i uchwycenia pierwiastkiem, jakim jest charakter miejsca – restauracyjny genius loci. Imprezę otworzy opowieścią muzyczną Tomasz Muza, DJ i TOP Restaurator z Krakowa (Molam), a zamknie klimatyczne after party przy plaży, w White Marlinie, u restauratora Łukasza Burdy i szefa kuchni Tomasza Purola.
Miejsce, czyli finezja i gościnność
Piękne sopockie błonia będą tłem-obrazem do jesiennej edycji konferencji MADE FOR RESTAURANT. Uczestników konferencji przyjmie Radisson Blu Hotel Sopot. Wszystko tu ze sobą współgra: sąsiedztwo morza, nowoczesne wnętrza, niezwykłe SPA i tuż obok warzywny ogród, w restauracji chleb wypiekany na miejscu, piwa i wina z własnej winnicy oraz dania Piotra Kościuka i Michała Gębali, a co najważniejsze – serdeczność pracowników. –Karmienie gości stanowi jeden z najważniejszych wyróżników naszego obiektu. Bazuje na tym, co najcenniejsze: lokalnych produktach, tradycji, doświadczeniu, ekologii, ale i finezji zespołu – mówi Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektorka działu marketingu i sprzedaży.
Organizatorzy spotkania najlepszych polskich restauratorów po raz kolejny wybrali miasto Sopot, które rozumie ducha restauracyjnego sukcesu. – Poznawanie historii i kultury danego regionu jest jeszcze pełniejsze, kiedy smakujemy lokalnej kuchni. W potrawach regionalnych tkwi ogromny potencjał promocyjny. To wyjątkowe produkty, które często mają duży wpływ na wybór miejsca na wypoczynek. W Sopocie działa ponad 200 lokali gastronomicznych. Różnorodność i wysoka jakość serwowanych potraw przyciąga licznych gości, a lokalne produkty i kuchnia oparta na zdrowej żywności przekładają się na unikalne, również smakowe wspomnienia z pobytu w Sopocie – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, wiceprezydentka Sopotu.
Partnerem konferencji jest również Polska Organizacja Turystyczna, która coraz prężniej wspiera branżę gastro. – Doznania kulinarne są jednym z ważniejszych celów przyjazdów turystów zagranicznych, a ponadto głównym motywem wielu kampanii oraz działań promocyjnych POT, która poprzez nawiązanie współpracy ze słynnym Przewodnikiem Michelin i wyróżnienie prawie 50 restauracji z Małopolski, Mazowsza i Wielkopolski otworzyła nowy rozdział rodzimej turystyki gastronomicznej – przyznaje prezes Rafał Szmytke. Organizatorzy konferencji liczą, że w kolejnych latach słynne gwiazdki posypią się również w Trójmieście, na co zasługują tutejsi restauratorzy i kucharze.
Mapa przeżyć, czyli zrozumienie gastrofizyki
Próbą określenia, czym jest dobre doświadczenie restauracyjne, będzie stworzenie „Mapy przeżyć FOR RESTAURANT”, czyli zebranie w jednym miejscu wspomnień nie tylko kulinarnych, ale też zmysłowych. – Chodzi o zgromadzenie przeżyć z wakacyjnych podróży, kulinarnych study tour oraz przyjemności wynikających z odwiedzin najcudowniejszych restauracji na ogromnej mapie świata. Na scenie w swoich opowieściach Polscy TOP Restauratorzy m.in. Daniel Pawełek, Tomasz Czechowski oraz Łukasz Burda zaprezentują ekstremalne, a czasem euforyczne przeżycia, których doznali odwiedzając knajpy, bary, czy eleganckie restauracje w Polsce, Azji czy europejskich stolicach, m.in. w Berlinie – tłumaczy Agnieszka Małkiewicz.
Każdy uczestnik konferencji będzie mógł odpowiedzieć sobie i innym na pytanie, czym dla niego jest dobre doświadczenie restauracyjne. Dla Marcina Wajdy z firmy Winterhalter to przede wszystkim „transcendentalna podróż uruchamiająca w wyrafinowany sposób wiele zmysłów jednocześnie”. – To elementy gastrofizyki, które zgrabnie wkomponowane w entourage potęgują wszelkie doznania po wielokroć – mówi Wajda. – Stworzenie dobrej restauracji to przede wszystkim artyzm.
Kulinarny spektakl, czyli zmysły i historie
Niezwykłą inspiracją dla uczestników konferencji ma być „Plate: senses and stories”, czyli wielozmysłowe doświadczenie, które jednocześnie będzie odbywać się na dziesięciu stołach, a jego kreatorami będą szefowie kuchni i barmani.
– Zaproszeni twórcy przygotują performance kulinarny, który wyjdzie od wybranego przez nich obrazu, filmu, muzyki. Chodzi o to, by pokazać, co każdego z mistrzów inspiruje – opowiada Agnieszka Małkiewicz. – W budowaniu tych niezwykłych artystyczno-kulinarnych doświadczeń pomoże prof. Anna Królikiewicz z gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.
– Trudno czasem oprzeć się spostrzeżeniu, że niektóre restauracje zmieniły się w galeryjne white cube, idealne kontenery na sztukę, przestrzenie nie dla posiłku, a dla gastrodoświadczenia – przekonuje profesor Królikiewicz. – W naszym projekcie byłoby dla mnie ważne, aby pokazać, jak zmysły mogą na talerzu jedzącego korespondować ze sobą, splatać się, dopełniać oraz jak szefowie mogą dzięki tej umiejętności „wypowiadać” swoje dania i jak bogate mogą być to opowieści: to więcej niż odżywianie ciała.
Wśród szefów kuchni serwujących doświadczenia – same gwiazdy, m.in.: Iwona Niemczewska (Po drugiej stronie lustra, San Pellegrino), Paweł Stawicki (White Marlin Gdańsk), Piotr Kościuk i Michał Gębala (Radisson Blu Hotel), Robert Oleksy (Marriott Sopot), Jacek Koprowski (Fino), Krzysztof Konieczny (Neon), Rafał Koziorzemski (Fisherman), Jakub Steuermark (Aviko). Jednym z twórców doświadczenia będzie też Krzysztof Kowalczyk, kucharz, doradca kulinarny Chefs Culinar, który słusznie podkreśla wagę komfortu współpracy z dostawcami: – Skupiamy się na jakości produktów, najlepszej logistyce, ale także na dostarczaniu naszym klientom inspirujących propozycji dań, które mogą serwować w swoich restauracjach. Możemy śmiało powiedzieć, że doświadczenie restauracyjne na najwyższym poziomie często zaczyna się u nas, dostawców.
W spektaklu kulinarnym wezmą też udział zaproszeni przez markę Chopin barmani, którzy przygotują artystyczne koktajle. Ważnym elementem będzie też sztuka pairingu: water pairing (San Pellegrino), coffee pairing (Nespresso) oraz wine pairing. Tym ostatnim zajmie się Anna Gmurczyk, znawczyni wina z Niemieckiego Instytutu Wina.
Mistrzów kuchni w designerskie fartuchy ubierze firma Cheman, a marka Table Art dostarczy im nowoczesną porcelanę, której użyją w czasie spektaklu.
Magia degustacji i lokalne akcenty, czyli oliwa północy
Kolejne doświadczenie czekające na uczestników konferencji to seria dań przygotowana na bazie polskiego lokalnego oleju rzepakowego, opracowana pod kątem jego smaku, technologii oraz walorów zdrowotnych. Projekt propagujący oliwę północy jest prowadzony we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Producentów Oleju*. – Doświadczenie restauracyjne to dla nas połączenie różnych szczegółów – powiedziała Zuzanna Marczak z PSPO. – Zaczynając od klimatycznego miejsca, kompetentnej obsługi, a przede wszystkim tworzonego na miejscu wyśmienitego jedzenia z polskich, lokalnych produktów, takich jak olej rzepakowy. Przepisy dla polskich restauracji oraz ich degustację przygotują we współpracy z polską influencerką Anią Włodarczyk (StrawberryfromPoland): cukiernik Wojciech Błaszkiewicz-Okrągły (Must Bike), szef kuchni Damian Mazurowski (Restauracja Kubicki) oraz właścicielka piekarni Julia Juchnowicz-Zielińska (Figle).
*projekt finansowany z Funduszu Promocji Roślin Oleistych
Top 10, czyli najlepsi polscy restauratorzy – kreatorzy doświadczeń
Uczestnicy sopockiej konferencji będą mogli też poznać dziesięciu najlepszych polskich restauratorów, którzy zostaną wybrani przez kapitułę konkursową powołaną przez organizatora. – Każdy z laureatów wprowadzi nas w świat swoich doświadczeń restauracyjnych – zapowiada Agnieszka Małkiewicz. – Następnie laureaci zasiądą przy osobnych stołach, by z pomocą moderatorów wziąć udział w networkingu i odpowiadać na pytania uczestników konferencji, aby ci zakochali się w ich konceptach podobnie jak jury.
Tym razem wszyscy restauratorzy odbiorą jedną nagrodę główną: to będzie wspólna, empiryczna kolacja organizowana przez FOR i partnerów w styczniu 2024. Po całym dniu rozmów i spotkań z grupy 10 najlepszych polskich restauratorów zostanie wyłoniona jedna najbardziej inspirująca osoba, która dostanie Nagrodę Publiczności.
Trudne rozmowy, czyli o równości i mobbingu
W Sopocie nie zabraknie też tematów trudnych; ważna część zostanie poświęcona równości w traktowaniu osób, które różnią się płcią, kolorem skóry, krajem pochodzenia, wyznaniem czy identyfikacją seksualną. – Jest takie słynne powiedzenie dotyczące właścicieli restauracji, że to, jak ty traktujesz swoich pracowników, tak oni traktują twoich gości. Rozmowę o kontrowersyjnym tytule „Mobbing, »baby, pedały i ciapaci«”, o tym, jak wygląda równość w polskiej gastronomii, poprowadzi dziennikarka i pisarka Katarzyna Bednarczykówna, autorka książki o mobbingu – zapowiada Agnieszka Małkiewicz.
Raport FOR RESTAURANT, czyli potężna dawka wiedzy
I jeszcze niespodzianka! Wychodząc naprzeciw turbulencjom, których doświadczamy w gospodarce, komunikacji i relacjach, pracujemy nad raportem FOR RESTAURANT, opartym na pierwszym badaniu opinii restauratorów, które realizujemy z ARC Rynek Opinia. To będzie grunt dla polskich restauratorów do działań w oparciu o konkretne dane z rynku. Wyniki na scenie przedstawi Adam Czarnecki – prezes instytutu badawczego, a dyskusję komentatorów poprowadzi Magdalena Lemańska (Forbes). W raporcie sprawdzimy m.in.:
- czy jest sens otwierać restauracje w ciągu najbliższego półrocza, a jeśli tak, to w jakim regionie Polski i jakiego typu,
- jakie metody stosują restauratorzy, aby pozyskiwać pracowników: OLX, podkupywanie, a może szkolenie spośród własnych kadr? Co się najbardziej opłaca?
- ile procent restauracji zamknie się wkrótce i z jakich powodów?
Na te pytania odpowiada w raporcie ponad 300 polskich restauratorów z różnego segmentu: comfort food, street food, restauracje hotelowe, casual food.
Chcesz dowiedzieć się więcej i wziąć udział w tym niezwykłym wydarzeniu? Zarejestruj się TUTAJ
ORGANIZATOR:
For sp. z o.o.
PARTNERZY GŁÓWNI:
Miasto Sopot
Polska Organizacja Turystyczna
PARTNER ORGANIZACYJNY:
Radisson Blu Sopot
Fresh Company
PARTNER AFTER PARTY:
White Marlin Sopot
PARTNERZY STRATEGICZNI:
Winterhalter, Chefs Culinar, Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju
PARTNERZY BIZNESOWI:
Cheff.it, Nespresso, Rational, Cheman, Antonius Caviar, Aviko, Wines of Germany, BUH, Citi Handlowy, Mojstolik.pl, S. Pellegrino, Vodka Chopin, Bunge, Tableart, Uber Eats, Rituals, Big Picture
PARTNERZY MEDIALNI:
Forbes, Elle, Restauracja, In Your Pocket, Przegląd Gastronomiczny, Poradnik Restauratora, Szef Kuchni, RM. Resturant Managment, Horeca Trends, Papaja.pl, Food Service, Foodservice24.pl
PARTNERZY KOMUNIKACYJNI:
Sopocka Organizacja Turystyczna, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna
Warszawska Organizacja Turystyczna, Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego, Agencja Rozwoju Gdyni, Poznan.travel, Metropolia Lublin.
Organizatorem Konferencji jest FOR Solutions: https://forsolutions.pl/
FOR Solutions to agencja komunikacji i kreowania wydarzeń dla branży Food & HORECA. W swojej codziennej pracy agencja FOR buduje strategie marketingowe, zajmuje się działaniami PR, obmyśla niestandardowe wydarzenia, inicjuje spotkania i buduje relacje. W tym celu stworzono MADE FOR Restaurant, cykl biznesowych spotkań, które są rozwijane z determinacją i wiarą w sukces branży Food&HORECA.