Właśnie powstała rewolucyjna platforma do zarządzania restauracją, stworzona przez restauratorów dla restauratorów. Cheff.it wkracza na rynek.
Restauratorzy, a dokładnie Jakub Madej z Gdyni (restauracja Neon), z którym rozmawiamy wziął sprawy w swoje ręce i powstał cheff.it, czyli wszechstronna platforma, która pozwala na prowadzenie biznesu gastronomicznego w sposób efektywny i uporządkowany. Dzięki temu właściciele i menadżerowie mogą prosto kontrolować i analizować każdy aspekt swojego biznesu, zaczynając od „magicznych” food costów, a na dogłębnych analizach kończąc. To nie magia, to innowacja, bez której nie ma dzisiaj zyskownej restauracji.
System nie tylko umożliwia ewidencję faktur, ale również monitorowanie zużycia produktów, kontrolowanie zawartości magazynu, a także wyliczanie foodcostów w oparciu o recepturę. Jedną z największych zalet cheff.it jest oszczędność czasu. Po wdrożeniu systemu, właściciel lub menadżer potrzebuje zaledwie 30 minut dziennie, aby monitorować wszystko, co się dzieje w restauracji czy bistro. Ta oszczędność czasu pozwala na skupienie się na innych ważnych aspektach biznesu, takich jak strategie marketingowe czy doskonalenie oferty kulinarnej.
FOR: Cheff.it to nowatorskie rozwiązanie na polskim rynku gastronomicznym. W czasie kryzysu, kto najbardziej skorzysta? Jednym słowem komu pomoże cheff.it?
Jakub Madej: Zdajemy sobie sprawę, że dzisiaj wielu restauratorów jest zniechęconych, „przebodźcowanych”, przeciążonych oraz, że mają niewielkie, albo żadne zyski i wycofują się z biznesu. Tak wcale nie musi być. Nasz system pozwala prowadzić restaurację, bistro, bar tak jak każdy biznes – poukładać koszty w strukturach, zminimalizować czas zarządzania biznesem i wreszcie mieć wszystkie niezbędne informacje w jednym miejscu. Skorzystają wszyscy, którzy poświęcą czas na implementację naszego systemu, niezależnie od wielkości biznesu!
W największym skrócie zapewniamy narzędzie, które pozwala zadbać o finanse, co więcej ostrzec przed początkami kryzysu w naszym przedsiębiorstwie, szybko reagować, ustrukturyzować pracę lub ustrzec przed porażką finansową, a nawet plajtą. Zawodu restauratora nikt nie uczy, a przecież to tez jest biznes, który ma i powinien przynosić zysk, a potem dopiero dawać przyjemność tworzenia i kreowania, czy goszczenia. Często niestety jest tak, że zamiast przynosić spełnienie, przynosi obciążenie i stres, gigantyczne rozczarowanie. Wielu z Was pewnie zna to uczucie. Tworząc nasze narzędzie chcieliśmy ustrzec, pomóc, podzielić się swoją wiedzą.
FOR: Jak zacząć z Wami działać, jak pomagacie?
Jakub Madej: Rozpoczynamy współpracę wchodząc do danej restauracji, bistro, baru i zaczynamy wgrywanie danych do naszego systemu, potrzebujemy receptur, dań, grup kosztowych: produkty, pracownicy oraz danych sprzedażowych. Innymi słowy bez odkrycia kart nie pomożemy restauratorowi. Potrzebne jest zaufanie, że dzielimy się wiedzą. Dzięki danym jesteśmy w stanie wskazać wartość remanentów, śledzić zużycie surowców, wreszcie dostrzec, gdzie może się stworzyć tak zwane manko.
Przyglądamy się od samego początku naszej współpracy i procesom. Wiemy, że dobrze ustrukturyzowana restauracja ma straty nie większe nić 7-8%, jeżeli te procenty są znacząco wyższe to trudno mówić o rentowności, a nawet warto mówić o dużych i niepotrzebnych stratach.
My, a właściwie nasze narzędzie wykazuje, gdzie pieniądze uciekają. Agregujemy koszty w okresach czasowych, dzięki temu wiemy, jaki miały wpływ na biznes w poszczególnych miesiącach. Jesteśmy w stanie zrobić średnią z danych okresów – wskazać trendy, czy koszty rosną, czy zysk? Wdrożenie systemu trwa chwilę, ale potem właściciel, menadżer, czy inwestor potrzebuje zaledwie 20 – 30 minut dziennie na monitoring i szybkie reagowanie na to, co dzieje się w biznesie, którym zarządza. Świadczymy też usługi dodatkowe, doradcze, prowadzimy analizy procesów, pomagamy w strukturalizacji po to, by proponować systemy naprawcze. Jestem przekonany, że traktowanie gastro jak dojrzałego i ambitnego biznesu to jest właśnie sposób na zyski.
FOR: W jak dużych restauracjach zwraca się koszt wprowadzenia Waszej Platformy?
A może, ilu pracowników trzeba zatrudniać, żeby opłacało się skorzystanie z usług proponowanych przez Cheff.it?
Jakub Madej: Tutaj wielkość nie ma znaczenia, współpracujemy i oferujemy pomoc każdej wielkości lokalowi gastronomicznemu. Na implementacji naszego systemu i narzędzi skorzysta tak małe bistro z 5 stolikami, jak i duża restauracja, która dziennie obsługuje 600 osób. Najważniejsza jest świadomość właścicieli i menadżerów. W przypadku dużych restauracji cheff.it jest uzupełnieniem, czymś z czego korzysta food and beverage manager, w przypadku małych restauracji to narzędzie z którego korzystają właściciele, bo to oni są też managerami lokalu. Zarządzający mają wyniki w tzw. „real time”, mogą analizować raporty, dokonywać na bieżąco zmian i naprawiać błędy wynikające np. z niegospodarności. Wreszcie z naszego narzędzia korzystają osoby, które dopiero wchodzą do gastro biznesu lub zakładają nowy lokal. To jest bardzo profesjonalne podejście: mogą przeprowadzić analizę, podjąć świadomą decyzję, ułożyć dobry biznes plan. Zdaje sobie sprawę, że wciąż wiele biznesów gastronomicznych jest prowadzonych „sercem”, ale potrzebne są zmiany, a w dobie kryzysu te zmiany – czyli planowanie i zarządzanie są bardziej niż koniecznością.
FOR: Jakie macie plany? O jakie usługi zostanie rozszerzona platforma Cheff.it?
Jakub Madej: Dobre pytanie, bo cały czas się rozwijamy, teraz kończymy pracę nad wprowadzeniem modeli predykcyjnych dla naszych klientów. To będzie prawdziwy – game changer – po kilku miesiącach korzystania z naszej platformy, klient będzie dostawał informacje, które pozwolą mu planować przyszłość swojego gastro. Dzięki cheff.it będzie możliwe budowanie planów – na przykład odpowiednio się przygotować do świąt, czy innego wydarzenia wymagającego planowania i zasobów, a nawet do własnego urlopu. Dzięki takim usprawnieniom można na przykład spędzić więcej czasu….ze swoimi bliskimi! To też jest wykorzystanie funkcjonalności naszego narzędzia – nie trzeba się martwić co się dzieje w restauracji, wystarczy tylko „doglądać” i planować!
FOR: Czy Cheff.it ma na rynku konkurencje?
Jakub Madej: Na polskim nie, ale na amerykańskim to już tak. Apicbase, to aplikacja, która pozwala zarządzać restauratorom, którzy mają 20 lub więcej restauracji. My na razie skupiamy się na modelowaniu i predykcji w naszym narzędziu. Na pewno nie zatrzymujemy się w naszym rozwoju, nie straciliśmy żadnego klienta i chcielibyśmy, żeby tak pozostało.
Zapraszamy na konferencje Made FOR Restaurant już 25.04. do Warszawy. Tam będzie można nas poznać, zrozumieć, a nawet wziąć udział we wspólnym warsztacie, a właściwie sesji networkingowej. Więcej informacji w programie na stronie wydarzenia, gdzie restauratorzy i ich pracownicy mogą rejestrować się bezpłatnie i uczestniczyć zarówno stacjonarnie jak i online.