Marka, która „wyczyściła” konkurencję? – historia kultowego sukcesu - FOR Talks
winterhalter

Marka, która „wyczyściła” konkurencję? – historia kultowego sukcesu

Z tego tekstu dowiesz się, co łączy zmywarki Winterhalter z motocyklem Harley Davidson

Przez wiele lat stawiano jedynie na smak na talerzu, a element ludzki, czyli jakość obsługi, komfort gościa i pracownika były niedoceniane. 25 urodziny obchodzi firma Winterhalter, która jako jedna z pierwszych w Polsce zaczęła zmieniać takie myślenie. Poznajemy plany i historię firmy w rozmowie z Marcinem Wajdą, dyrektorem komunikacji i marketingu Winterhalter Polska.

 

FOR: Winterhalter to marka z bardzo wąską specjalizacją, bo sprzedająca zmywarki, ale kultowa i niezwykle wpływowa w swojej branży. Od początku uczy polskich restauratorów i szefów kuchni rozumieć, co oznacza jakość: jakość pracy, jakość sprzętu, jakość usług, jakość relacji i jakość zmywania. 25 lat w Polsce, to szmat czasu, co się zmieniło w tym czasie, do czego dążycie?

Marcin Wajda: Jako firma staramy się edukować branżę HORECA. Jesteśmy marką premium dzięki temu, że przez lata utrzymaliśmy najwyższą jakość, a zakup naszych produktów oznacza w długofalowej pespektywie oszczędności – zarówno finansowe jak i ekologiczne – nie ma to jak oszczędzać pieniądze i dbać o środowisko jednocześnie. Jesteśmy najdłużej na polskim rynku wśród marek premium, właściwie teraz to nie mamy konkurencji! Na świecie Winterhalter działa od 75 lat, czyli naprawdę długo, no i mogę tez powiedzieć, że od ćwierć wieku budujemy i wspieramy polską gastronomię!

FOR: Podziwiamy, że tak wyspecjalizowany sprzęt zbudował tak mocną markę z rozpoznawalnym wizerunkiem w Polsce, w branży HORECA. Jak to się robi?

Marcin Wajda: Po pierwsze komfort współpracy z nami. Na zmywanie w restauracji, barze, bistro patrzymy całościowo przez pryzmat „customer experience”. Zaczyna się od konsultacji, potem jest projekt, instalacja, przygotowanie, konfiguracja sprzętu, wreszcie szkolenie pracowników i na sam koniec zautomatyzowany, bezinwazyjny, a nawet zdalny serwis, jeżeli jest taka potrzeba. Co ważne mamy serwisantów i części w każdym miejscu w Polsce, dzięki czemu ewentualny przestój w restauracji jest bardzo krótki. Choć to wąska specjalizacja, ale jaka ważna dla sprawnej gastronomii. Nie tylko sprzedajemy, ale też wynajmujemy i zajmujemy się opieką posprzedażową.

FOR: Wynajmujecie? Czyli szansę na tak jakościowy sprzęt mają nawet mali restauratorzy?

Marcin Wajda: Tak, zajmujemy się również wynajmem długoterminowym – zobacz wynajmijzmywarke.pl. To idealne rozwiązanie dla tych restauratorów, którzy nie chcą na samym początku swojej działalności inwestować w sprzęt premium, a rozumieją taka potrzebę. Nie ponoszą wysokich kosztów na start i mogą „wrzucić” w koszty cały proces zmywania. Takie małe dogodności naprawdę ułatwiają życie zabieganym przedsiębiorcom i ich ludziom.

FOR: Działacie tylko w branży HORECA?

Marcin Wajda: Staramy się myśleć nieszablonowo, dlatego rozszerzyliśmy swoją ofertę i obsługujemy też biura, kancelarie, branżę eventową. Dobra zmywarka to szybkość, czystość i wspomniany komfort.

FOR: Czy da się wprowadzać jeszcze jakieś nowości do tak przygotowanej oferty premium w kontekście procesu zmywania?

Marcin Wajda: Oczywiście, zawsze można coś nowego przygotować. Ulepszamy maszyny, staramy się, by proces zmywania był jeszcze bardziej ekologiczny czyli zużywał mniej wody, prądu, dbamy o energooszczędność. Zdecydowaliśmy się również na uruchomienie serwisu, w którym sprzedajemy zmywarki używane, które od samego początku Winterhalter serwisuje. To nowa oferta – mamy pewnością, że naszym nowym klientom proponujemy sprzęt choć używany, wciąż sprawny i dalej z najwyższej półki. Strona zmywarkiuzywane.pl zaczyna szybko zyskiwać na popularności.

FOR: Kult, jaki jest wokół Waszych zmywarek w branży gastronomicznej jest porównywalny do miłości zmotoryzowanych do marek Harleya Davidsona, czy Mercedesa. Wagi tej sprawie nadaje fakt, brudna szklanka w eleganckiej restauracji na początek posiłku to samobój i to dość częsty. Jak unikać takich wpadek?

Marcin Wajda: Powiem tak, system zmywania to jest cała koncepcja, a zmywarka jest tylko częścią tego procesu. Do idealnego, czyli wydajnego, ekonomiczne i szybkiego procesu potrzebujemy 4 elementów: po pierwsze zmywarki gastronomicznej (to zupełnie inny, specjalistyczny sprzęt niż te domowe). Po drugie, odpowiednio dobrej chemii (czyli preparatów np. do szkła, porcelany czy garnków). Po trzecie – odpowiednio dobrany kosz oraz unikanie prawie pustych przebiegów zmywarki, aby ciąć koszty. Wreszcie, po czwarte, uzdatnienie wody, demineralizacja, zmiękczenie, bo wtedy proces zmywania przebiega sprawnie, a szkoło, porcelana nie ma żadnych zacieków. Dlatego przekonujemy restauratorów, że trzeba ten temat zgłębić już na etapie projektowania zaplecza.

FOR: Jesteście prekursorami rozwiązań wspierających gastronomicznych przedsiębiorców: abonament, wypożyczenie długoterminowe. Czy polscy restauratorzy są do takich działań przekonani? Jak Wam idzie w tym aspekcie?

Marcin Wajda: Jako pierwsi stworzyliśmy program wynajmu długoterminowego zmywarek. Stwierdziliśmy, że polscy restauratorzy potrzebują takiej oferty, czym innym jest leasing, a czym innym umowa bezpośrednia, która nie ma żadnych dodatkowych, ukrytych kosztów. Możliwość wynajmu wprowadziliśmy już w 2012, zostało to bardzo dobrze przyjęte przez rynek. Żadna firma konkurująca z nami nie zdecydowała się na taką ofertę. My mamy pełną świadomość najwyższej jakości oferowanego przez nas sprzętu dlatego możemy zaoferować długoterminowy wynajem. Jakość to nasza dewiza, która pozwala nam na wiele i jak widać po naszych wynikach z dobrym skutkiem.

FOR: I dlatego bardzo cieszymy się, że jesteście z nami od wielu lat na naszych wydarzeniach MADE FOR RESTAURANT.

Marcin Wajda: Tak to prawda. Z konferencją Made For Restaurant nieprzerwanie jesteśmy związani w zasadzie od pierwszych edycji. Jest to dla nas bardzo ważne wydarzenie w skali roku, ponieważ daje nam szansę dotarcia z rozwiązaniami do najlepszych w Polsce restauratorów. Może i okres dla branży nie jest wyjątkowo korzystny, ale razem, wspierając się, edukując i udoskonalając codzienne podejście przetrwamy go i wspólnie wyjdziemy z tej sytuacji jeszcze silniejsi! …i mądrzejsi! Zapraszam, więc na spotkanie z nami 25.04 do Hotelu Novotel Centrum w Warszawie.

Zapisz mnie do newslettera FOR (możesz się wypisać w dowolnym momencie). Zaznaczenie oznacza akceptację regulaminu,