Czy warto zaryzykować i wziąć sprawy w swoje ręce? Coraz więcej restauratorów otwiera swoje obiekty i zaprasza do nich Gości, pomimo obowiązujących obostrzeń dla branży gastronomicznej. Na ten odważny krok przystąpienia do akcji #otwieraMY, zdecydowali się również właściciele City Park w Poznaniu, gdzie mieści się, m.in. restauracja Cucina. O konsekwencje tej decyzji, frekwencję Gości i pierwsze kontrole zapytaliśmy Ziemowita Majewskiego, Prezesa Zarządu CITY 88 Sp. z o.o. Sp. k. w Poznaniu.
1. Skąd decyzja o otworzeniu restauracji wbrew obostrzeniom?
Po dziesięciu miesiącach obostrzeń ciągle nie ma strategii administracji państwowej, jak powinna być otwierana branża HORECA. Brak konsultacji z ekspertami z branży, skutkuje nielogicznymi obostrzeniami, co więcej brak dalszych perspektyw, że taka strategia długoterminowa w ogóle powstanie. To zmusiło nas do działania.
2. Jak przygotowali się Państwo pod kątem prawnym do otwarcia? Czy nie boją się Państwo konsekwencji wynikających z tej decyzji?
Obecnie istniejące obostrzenia są uwarunkowane aktem mniejszym czyli rozporządzeniem. Ciągle brakuje USTAWY regulującej zasady zamknięcia branży HORECA. Warunkiem konstytucyjnym umożliwiającym ingerencję w istotę wolności działalności gospodarczej jest uczynienie tego w jednym ze stanów nadzwyczajnych, opisanym w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W sytuacji, gdy nie doszło do wprowadzenia któregokolwiek z wymienionych w Konstytucji RP stanów nadzwyczajnych, żaden organ państwowy nie powinien wkraczać w materię stanowiącą istotę wolności działalności gospodarczej.
3. Jakie mieli już Państwo kontrole? Jak przebiegły?
Jesteśmy po kontroli Sanepidu i Policji. Zarówno Inspektorzy Sanepidu, jak i Policja powoływali się na rozporządzenie z 21 grudnia 2020 r., które jest sprzeczne z Konstytucją RP. Tym samym brak podstaw do dalszej kontroli. Na miejscu w lokalach nie otrzymaliśmy żadnej kary po wizycie z piątku 22 stycznia. Po dzisiejszej rozmowie telefonicznej z Sanepidem otrzymam protokół kontroli, do którego będę mógł się odnieść.
4. Czy spodziewają się Państwo negatywnych konsekwencji finansowych i prawnych po wizytach Sanepidu, policji?
W sytuacji ukarania podmiotu zarządzającego naszymi restauracjami naszych praw będziemy dochodzić przed właściwym Sądem Administracyjnym.
5. Czy podczas całego okresu pandemii otrzymali Państwo jakieś wsparcie od polskiego rządu? Jeśli tak, to jakie?
Jesteśmy nową spółką zarejestrowaną w grudniu 2019 r., z tego powodu nie zakwalifikowaliśmy się ani do Tarczy 1.0. ani do Tarczy 2.0.
6. Jakie są reakcje pierwszych Gości restauracji po kilku dniach od otwarcia?
Od dnia otwarcia, t.j. 20 stycznia we wszystkich naszych punktach: Restauracja Cucina, Whisky Bar oraz Kawiarnia Cappucina jest pełno Gości, których przyjęliśmy w reżimie sanitarnym. Stoły rozstawione są od siebie w odległości 2 m, serwis restauracji wykonuje pracę w rękawiczkach i maskach, ponadto częsta dezynfekcja rąk oraz mycie rąk przez obsługę, codzienne mierzenie temperatury pracownikom. Goście przed wejściem na salę konsumpcyjną zawsze dezynfekują ręce. Co dwa dni ozonujemy outlety gastronomiczne. Jest bardzo dużo entuzjazmu i pozytywnych opinii stałych i nowych Gości, zaś opinii negatywnych jest niewiele.
7. Jak wygląda teraz frekwencja Gości?
Zarówno w porze lunchu, jak i kolacji jest pełna frekwencja Gości, co nas ogromnie cieszy i daje nam siłę do dalszego działania.
***
Źródło zdjęć: MADE Travel FOR Liebherr 2019, restauracja Cucina, Poznań.